Alla små hemligheter

Johansson, Anna

HÄMNDEN ÄR INTE LJUV! Lova och Melvin är ihop. Men på skolavslutningsdagen märker Lova att skolans elakaste tjej Petra har hemligheter ihop med Melvin. När Lova får veta att Melvin ska på läger tillsammans med Petra måste Lova också följa med. Det är bara en liten detalj som hon måste lösa. Pappa kommer aldrig att låta henne åka! Men om pappa tror att Lova är i sin extramamma Rutans stuga istället för på lägret, kan väl inget gå fel? Det blir en lägervistelse med en matkatastrof, misslyckad skattjakt och lägerledare som bryter ihop. Dessutom måste Lova dela rum med ett spöke. Lova får veta spökets historia och kommer på den ultimata hämnden på Petra. En fristående fortsättning på Alla små lögner. " ... Lovas benägenhet att ljuga känns igen från del ett, Alla små lögner. I denna del höjs spänningen ytterligare genom kusliga inslag. Det sägs spöka på lägergården och Lova hittar...

villa-freja.se

2020-04-26

Den fristående uppföljaren till Alla små lögner. För mig blir det dock som en helt annan berättelse, fast med samma karaktärer. De hade lika gärna kunnat ha varit ett helt nytt persongalleri då stilen skiljer sig åt väldigt mycket. Från att ha varit en vardagsberättelse med intriger och vänskap i Alla små lögner till att här vara en mystisk skräckberättelse som förvisso även den handlar om lögner, intriger och vänskap. Men jag hajar till av det oväntade genrehoppet.

2020-04-09

Äntligen får vi läsa om den underbara karaktären Lova igen. Lova som när denna bok börjar precis ska sluta år 5. En hel sommar ligger framför henne och Melvin. Melvin som Lova är kär i så det inte finns ord. Men varför smyger Melvin med den elaka tjejen Petra i klassen, hon som är dum mot Lova? Har Melvin och Petra hemligheter? Och varför då?

Alla små hemligheter är en väldigt fin bok som det går att diskutera mycket kring. Det är en rolig men stundtals allvarlig bok. Den är lättläst och dottern tyckte om den från första kapitlet. Jag gillar hur författaren har utvecklat storyn och låtit den bli ganska olik den första boken (som vi tokälskade). Boken är spännande, lättläst och har en del oväntade vändningar vilket jag uppskattar otroligt mycket. Anna kan verkligen skriva bra och engagerande berättelser. Hoppa att få läsa mer om denna fantastiska tjej!

Gripande, spännande & stark!