Alla ska sova

Lindgren, Astrid

När himlen är rosa och skymningen lägger sig över trädtopparna är det dags att sova. Eller? Följ med på en magisk promenad i den svenska sommarkvällen, till kohagen, till lammen och till andra små djur som hellre vill leka än sova. Först när skymningen övergår till natt verkar alla få ro, och somnar in. Till och med vareviga katt Alla ska sova är Astrid Lindgrens klassiska vaggvisa, mest känd från filmerna om Bullerbyn. En vacker visa om att långsamt komma till ro. Nu lilla humla, nu ska du sova. Alla små ungar i sina sängar och deras mammor och deras pappor, alla ska sova för nu är det natt. Sova ska också vareviga katt. Bilderna är skapade av Marit Törnqvist, som har jobbat med Astrid Lindgrens texter i 30 år. Bilderna i Alla ska sova är inspirerade av den svenska naturen, sommarljuset och känslan av att vara en liten del av ett stort universum.

Underbar & vackert illustrerad!

I denna bok så har Törnqvist illustrerat Astrid Lindgrens klassiska vaggvisa ”Alla ska sova”. Med fantastiska illustrationer som breder ut sig över hela uppslagen får vi möta ett lantligt Sverige utifrån ett landskap i sann Astrid Lindgren-anda. Otroligt rofyllda uppslag när djuren slumrar in under skymningen.
En fin detalj är att boken börjar och slutar i ett enskilt barns sovrum, där barnet har slumrat in vid bokens slut.
En trevlig detalj här är att Törnqvist valt att frångå vithetsnormen när hon illustrerat barnet i sängen och valt en annan hudfärg.

En sak som är lite klurigt med boken är också en av boken styrkor, de fantastiska vidsträckta illustrationerna över uppslagen. När vi har sjungit igenom boken har vi fått välja: vill vi sjunga sången korrekt i ett kör? Eller dra ut extra på sången och ta pauser för att kunna beundra illustrationerna tillräckligt länge?
Det är förmodligen tycke och smak där man även kan variera.

Boken är fantastiskt fin och fungerar absolut som t.ex doppresent. Halvklotband tillsammans med matt omslag ger boken en kvalitativ känsla.
Om man vill ha en tydlig kvällsrutin skulle man kunna avsluta läsningen varje kväll med denna bok som avrundning. En tydlig konkret rutin som också förmedlar den rofyllda känslan illustrationerna tillsammans med sången förmedlar.

Vår familj sjunger extremt mycket med barnen så får oss blev denna boken väldigt uppskattad.