Alla namnen

Saramago, Jos

| 1998

Senor José är ett ensamstående skrivbiträde i femtioårsåldern som arbetar på folkbokföringsregistret längst ner i den gigantiska hierarkin: hans arbete består i att klättra på stegar och plocka ner eller lägga tillbaka personakter. Men sr José har en hobby han samlar på folkbokföringsuppgifter om kändisar. En natt råkar han få med sig hem en okänd kvinnas registerkort och blir som besatt av tanken på att hitta henne... Alla namnen är en högst originell, filosofisk roman om en alldaglig figur som plötsligt överskrider gränserna för vad han själv och alla andra tror om honom. Här finns Saramagos humor, blandningen av högt och lågt, skönlitterär prosa och bondska ordstäv. Men Alla namnen är kanske...

Zack Simone

2016-08-03

Kanske den allra bsta Nobelpristagaren?! Jag frgar vl mig sjlv.

All the names r lite Dora Bruder fast mindre intim och verklig, men ofantligt mycket mer underhllande och generell.

Maria Nordstrm

2010-09-04

En bok som handlar om en registragtor som utspelar sig i ett arkiv. Jag gillar snt!! Saramago skriver fantastiskt.

Nils Thor

2010-05-23

Den var mycket bra, ven om den var tunglst. En kompakt textmassa, nstan utan styckeindelning. Dialogerna markerades med komma i lpande text, vilket gjorde det ganska svrt att flja med. Boken krver koncentration och lngsam lsning. Men det var en mrklig historia som berttades.