Alla älskar Bianca

Bergin, Birgitta

Bianca är en person som alla älskar. Hon är oemotståndlig, hemlighetsfull och vacker. Men vad är det hon döljer? Och vem älskar Bianca mest? Tre par anländer till Thorskogs slott för en lyxig helg i slottets magnifika salar. Under ett intensivt dygn tvingas en man konfrontera sitt dolda förflutna, en hustru gör något hon för evigt ångrar, en ung kvinna tvingas se sin älskares sanna väsen och en dagbok avslöjar precis det ingen vill veta - allt medan Bianca gör upp med sitt liv. Alla älskar Bianca är en roman med länkade intriger, som likt ett pussel förs samman och där varje bit tar dig ett steg närmare sanningen.

Kaffeläsaren

2022-04-11

Alla älskar Bianca är en underhållande roman där allt kretsar kring just Bianca. Vi får följa ett antal olika personer och höra deras versioner av berättelsen. När man har många karaktärer att följa kan det ofta tendera till att bli rörigt och svårt att hänga med i handlingen vem som är vem. Men inte här, författaren gör det så skickligt att det aldrig är minsta tvivel om saken. Jag imponeras över hur hon väver ihop alla karaktärer med varandra på ett både oväntat och övertygande sätt. Boken bjuder på lättsam läsning med toner av allvar där tvisterna löser av varandra. Den når mig inte riktigt på djupet och jag blir inte så berörd som jag hade önskat. Men underhållen det blir jag!

Ewe xxxxxx

2020-11-22

På gränsen till för rörig med alla olika personers perspektiv, men det sämsta var att den var oerhört orealistisk och dramatiken var överdriven till såna nivåer att den var värre än en dokusåpa i TV. Men trots detta var man tvungen att läsa klart för att se hur allt skulle gå. Därmed får den ändå 3/5.

Charlotte Karlsson

2020-02-24

Läste boken eftersom den utspelade s ig på Thorskogs slott och jag bor inte långt därifrån. Tyvärr var det den sämsta bok jag läst på länge. Personerna var karikatyrer. Det var en pekoral med så många osannolika sammanträffanden som i en sängkammarfars. Ville se hur den slutar , annars hade jag lagt den ifrån mig efter halva boken.

2020-01-18

Alla älskar Bianca är författaren Birgitta Bergins tionde bok. Jag har läst alla hennes böcker, och tyckt om dom alla. (Bäst, enligt mig, är duon Som ett brev på posten och Något du inte vet att jag vet). Den här boken, hennes senaste, är helt fristående från dom tidigare böckerna.

Och precis som med tidigare böcker, så tyckte jag även om den här boken.

Det är en välskriven berättelse som är lite av en blandning av en feelgoodroman och en pusseldeckare.

Jag tyckte om karaktärerna, och det var intressant att följa dom invecklade relationerna.

Kan rekommendera boken.

Evasbokhylla

2019-11-29

Författaren har lyckats igen, vilken bok. Beskrivningen av miljöer, människor, intriger och hur det pusslas ihop till ett fantastiskt slut som inte gick att släppa förrän den var slut.

Pia Gummesson

2019-11-20

Full pott på denna härliga bok.Karaktärer vävs samman till en bok som jag sent kommer glömma.Tack för läsupplevelsen.

Jag har tidigare läst alla Birgittas Bergins böcker och hon tillhör en av mina favoritförfattare. Denna roman innehåller verkligen allt kärlek, drama, intriger, relationer och sorg. Jag har nog aldrig läst en bok som har så många otroligt skruvade tvistar, det är helt galet (på ett positivt sätt), hemlighet på hemlighet nystas fram. Jag fascineras av hur Birgitta lyckas hålla alla dessa pusselbitar i schack och hur hela storyns alla trådar vävs ihop i slutet. En lättläst bok och jag drogs snabbt in i bokens berättelse trots att de är många karaktärer att hålla ordning på. En välskriven bok med ett språk som faller mig i smaken och som håller ett högt tempo med bra driv. En underbar bok där pusslbitarna en efter en läggs ihop på ett strålande sätt.

Cecilia Grip

2019-11-04

Så himla rörigt bra!!!

Jag har tidigare läst Som ett brev på posten av Birgitta Bergin. Både i den och Alla älskar Bianca finns det gott om karaktärer av alla dess slag. Birgitta är väldigt skicklig på att gestalta sina karaktärer utan att det blir rörigt och det är lätt att skilja dem åt. Jag gillar att kapitlen är tilldelade de olika karaktärerna, det gör det ännu lättare att skilja karaktärerna åt.

Jag är imponerad över hur Birgitta får allt att klaffa och hur hon likt ett pussel bygger upp berättelsen. Det är hemligheter och avslöjanden till höger och vänster som på olika sätt är knutna till varandra och till alla personer.

Miljön på slottet är fantastisk, jag får känslan av att vara på spa. Fina hotellrum, goda middagar och kärleksfulla par. Sen är allt långt ifrån kärleksfullt på denna semestern. Väldigt mycket otrohet, svek, hemligheter och hämnd. En lättläst bok som väcker mycket känslor. Och visst älskar även jag Bianca. Hennes lugn och omtänksamhet trots allt som händer under helgen på slottet gör det svårt att inte tycka om henne.

2019-10-19

Oj, vilken bok! Birgittas nya bok är en fullträff. Jag imponeras av Birgittas sätt att skapa intriger (och i denna är det många!!), hur får hon ihop allt?! Det är full fart i handlingen från början och vi möts av en spännande historia, målande personbeskrivningar och härlig miljö som ramar in hela historien. Jag skrattar högt emellanåt, jag svär, förfasas och känner sorgen som även finns där. Att kunna förmedla och skapa alla dessa känslor till/hos läsaren gör inte vem som helst, det är en konst.
Det här är en historia med många bottnar som alla leder framåt samma svar - Bianca! Jag älskar också Bianca! ”Alla älskar Bianca” är en lättläst, välskriven och väldigt bra bok! En bok jag hade svårigheter att släppa!

Åsa Carlsson

2019-10-09

Ett skickligt konstruerat relationsdrama som bygger upp spänningen på ett effektivt sätt. Egentligen inte alls av den sorts böcker jag normalt läser, men denna var spännande! Helt klart en page-turner som gör att man bara tvunget måste veta hur allt hänger ihop och hur det kommer att gå. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2019/10/alla-alskar-bianca-av-birgitta-bergin.html

Fantastisk, underhållande & välskriven!