Alla de stillsamma döda

Jansson, Anna

| 2007

När hon vaknar är allt mörkt omkring henne. Hon känner smärtan i hela kroppen. Men här finns någon mera i mörkret. Maria Wern sträcker ut handen och rör vid personen bredvid sig. Kroppen känns slapp - en död människa. En man har anmälts försvunnen. Hustrun söker upp Maria Wern, som avancerat till kriminalinspektör. Det som från början verkar vara ett rutinärende utvecklas med skrämmande hastighet till en av de värsta utredningar länskrim ställts inför. Med minskade resurser och under svår tidspress söker man en mördare. Anna Jansson, född 1958 i Visby, arbetar numera som sjuksköterska i Örebro. Hon medverkar även regelbundet som krönikör i Nerikes Allehanda och Gotlands Allehanda. Hon har hittills gett ut 7 deckare: Stum sitter guden, 2000, Alla de stillsamma döda, 2001, Må döden sova, 2002, Silverkronan, 2003, Drömmar ur snö, 2004, Svart fjäril, 2005, Främmande fågel,...

Mycket bra!

Anna Jensen

2015-03-23

Sträckläste de tre första böckerna, så betygsätter dem som en enda bok. Udda på något sätt, kanske beror det på Marias make som är minst sagt speciell? Men alla karaktärer, storyn och Annas sätt att skriva gör dem till högpoängare.

Therese Östman

2014-06-30

Mycket spännande bok! Betyg: 4,5

Denna bok var bättre denna gång än vad den var när jag läste den för ett tag sen. Denna kan jag rekommendera =)

2013-09-11

Sisådär! En svensk dussindeckare som inte direkt sticker ut från mängden. Men helt okej!

annika åberg

Spänning med detaljrikedom..

Marina Trenkoska

2011-09-24

Helt ok bok.

Njaa ingen höjdare precis =)

2011-03-21

Det här var mycket bättre än den förra boken, men det är fortfarande långt kvar till riktigt bra. Jag tycker fortfarande att språket är barnsligt, även om användningen av utropstecken har minskat till ganska överkomliga nivåer. Ibland har jag svårt att hänga med, när en ny tankegång plötsligt börjar utan förvarning och utan markering. Jag älskar interpunktion och nya stycken, men det gör tydligen inte Anna Jansson och det blir lite jobbigt ibland. Karaktärerna är lite väl grunda och stereotypa, de känns lite påhittade... Handlingen är det väl inget större fel på, men poliserna verkar inte vara de vassaste knivarna i lådan, då de missar rejäla ledtrådar. Nåja, det får nog bli någon mer Anna Jansson innan jag kan bestämma mig för om det är värt att läsa eller ej.

Anette Marcusson

2011-03-15

2010-07-28

Hörde den inte färdigt. Tyckte den var trist!