Alla döda små djur

Nilsson, Ulf

| 2017

Firman Begravningar AB rycker ut för att hjälpa alla stackars döda djur som ligger på marken. En gräver, en annan skriver dikter och en tredje gråter. "? Hela världen är full av döda djur, sa Ester, i varje buske ligger en fågel, en fjäril, en mus. Någon måste vara snäll och ta hand om dem. Någon måste offra sig och begrava alla dessa döda.? Vem, sa jag.? Vi, sa hon. Ester var alltid mycket modig. Själv var jag liten och rädd. Denna tråkiga sommardag startade vi en firma som hette Begravningar AB. Vi skulle göra världens bästa begravningar och hjälpa alla stackars döda djur som låg på jorden. Esters jobb var att gräva. Jag skulle skriva dikter. Och Esters lillebror Putte skulle gråta.""Alla döda små djur" är en underbar, varm och rolig berättelse av en av våra främsta barnboksförfattare.Djupsinnig, underfundig, varm, vacker och tänkvärd - omöjlig att inte älska.

Catharina Sanjay

2018-06-14

Lika underbara karaktärer som man har rätt att förvänta sig av Ulf Nilsson, och lika träffsäkra illustrationer man har rätt att förvänta sig av Eva Eriksson. (Jag tänker främst på "Den fräcka kråkan" som var en av mina storfavoriter som barn) Det går inte att bara nämna ett textstycke eller bara en bild - jag vill frossa i helheten och alla detaljer. Läsvärd!

Maria Nordström

2010-09-04

Bra bok om döden.

Gunilla Granberg

2010-02-27

Läste det i min klass, år 1. Allvar och humor blandat i en skön blandning. Spontana skratt trots ämnet.