Alla borde vara feminister

Katarina Wennstam lser Alla borde vara feminister - Chimamanda Ngozi Adichies personliga och inspirerande upprop fr en feminism som angr oss alla och som lyfter blicken ut mot vrlden. Texten r frn brjan ett bejublat TED-talk som setts av ver tv miljoner mnniskor p Youtube, och som samplats av Beyonc i lten ***Flawless.Frsta gngen frfattaren Chimamanda Ngozi Adichie blir kallad feminist r hon fjorton r. "Det var inte ngon komplimang. Det hrde jag p tonen ? det var en ton som hade passat ett yttrande som: 'Du r ju fr terrorism.'" Istllet fr att vrja sig mot ordet bestmmer sig Chimamanda Ngozi Adichie fr att gra det till sitt, och strunta i omgivningens invndningar om att alla feminister r olyckliga och ogifta manshatare, att feminism r ngot i grunden oafrikanskt och att riktiga feminister inte br lppglans.Alla borde vara feminister ges ut i...

Maria Jnsson

2023-03-15

Hller helt med. Alla!

Systrarnabcker

2018-05-02

Jag tycker boken r underbar! Den tar upp frdomar om feminismen och berttar vad feminismen egentligen innebr. Den r bra skriven och bara perfekt!

Henrik Johansson

2017-09-17

Kort men krnfull. Svrare n s hr r det inte.

Kristin Sderberg

2017-06-09

Angelgen.

Carolin

2017-05-23

...och alla borde lsa den hr!

emmakicki

2017-05-19

Hade nskat ngot mer, den r ju inte dlig p ngot stt och i en del delar av vrlden kanske den upplevs mer utmanande n i Sverige. Frmst r det vl mn som borde lsa den s det var ett bra initiativ att skicka den till alla gymnasietvor.

Amanda - Lsbulle

2016-10-16

Det tar emot att bara ge den hr boken en trea. Jag vill ge den en femma fr dess viktighets skull, fr att den har delats ut till alla Sveriges gymnasieelever och fr att den berr viktiga mnen. Men jag tycker inte den r s bra som jag skulle nska. Den r inte tillrckligt djuplodande, och det kan kanske frsvaras med att det egentligen r ett tal och inte tnkt som en frklarande bok utan snarare ett uppvaknande, men mnga av pstendena och exemplen tycker jag lmnas halvbehandlade utan djupare frklaringar. Det r s otroligt viktiga frgor, men att ta upp att det r synd om mnnen fr att de mste betala notan som en av de frsta sakerna som r orttvisa fr mn knns bara s lttvindigt, s grunt. Jag skulle nska att boken var ARGARE. Mer rtt p. Adichie har mnga exempel p hur kvinnor hela tiden knner ett tvng av att inte gra sig illa omtyckta, att de inte vgar vara tillrckligt arga. Jag tycker att Alla borde vara feminister r fr snll. Vill inte bli allt fr arg p de idiotiska mnnen i exemplen, inte upprra mer n ndvndigt. Och Adichies frmsta feministvn r en man, som hyllas, som att alla mn med vettig kvinnosyn borde f en medalj. Boken gr liksom lite emot sig sjlv: den berttar uppgivet om en kvinna som tackar sin man fr att han hjlper till att byta blja d och d (fast de har exakt samma yrke och sliter lika mycket om dagarna s gr hon det mesta arbetet hemma, och hjlper han till anses det vara s otroligt snllt) - och tackar sedan sjlv en man fr att han har en syn p kvinnor och mn som jmlika.

Boken r sklart otroligt viktig, men otillfredsstllande d den inte r tillrckligt arg p de vidrigheter den presenterar. Alla borde dock vara feminister, helt klart, och alla borde lsa den hr boken.

Kamali 

2016-03-19

Otroligt lttbegriplig och basic.

2015-12-21

Femtio sidor eller fyrtio minuter, beroende p vilket format som man fredrar. Jag lyssnade p den, och det var Katarina Wennstam som var upplsare.

En mycket bra och viktig bok, som alla borde ta sig tid till att lsa eller lyssna p.

Rekommenderas varmt.

sa Norlund

2015-12-06

Alla borde lsa den hr boken. Enkel, tydlig och omjlig att inte sympatisera med...