All the Pretty Horses

McCarthy, Cormac

| 2007

Part of the "Border" triology, this work features John Grady Cole who is the last bewildered survivor of long generations of Texas ranchers. He sets out for Mexico with his friend Lacey Rawlins. Befriending a third boy on the way, they find a country beyond their imagining: barren and beautiful, a place where dreams are paid for in blood.

Philip Stenström

2018-07-19

Gränstrilogin - Cormac McCarthy

Mitt åtagande denna sommar, 2018, var att att läsa och recensera eposet Gränstrilogin - Dessa vackra hästar, Övergången och Städerna på slätten - av författaren Cormac McCarthy. I denna episka samlingsverk av tre romaner skildras enskildas öden vid gränsen mellan Mexiko och USA under andra världskriget.

Det finns nog inget som fascinerar mig mer än den vilda västern och livet som cowboy, eller vaquero på castellano, speciellt när det är en kombination av spanska och amerikanska västernlivet. Den ensamma hjältens resa till häst på vida slätter med skildringar av en hämningslös och enastående natur som omger den. Med en mystisk, kraftfull karaktär, som lågmält, tystlåtet och rättfärdigt letar efter mening i livet. Det ligger en oförklarlig kraft i myten om den ensamma hjältens resa, som lockar till äventyr, in i det okända. Det är i det enkla som framhäver det djupa vilket Cormac McCarthy, författaren bakom trilogin, tillför med graciös perfektion av historieberättande. Med enkel och djup förmåga lyckas han fängsla och beskriva landskapen, människorna, djuren och språket som dominerar regionen. Det är sann vilda västern med inslag av spanska och amerikanska, men också indianernas, gränsdragningar i fokus. Vidare tillför han också bibliska referenser som utgör en stor del skildringarna. Vad fascinerar ändå inte mer än kampen om överlevnad i det vilda, i både människor och natur.

I mitt skärskådande av Gränstrilogin konstaterar jag att ju mer jag gräver desto mer av värde luckras upp. Vad jag upptäcker och åskådliggör, i min utgrävning, är nya tolkningar av handlingen och prislösa detaljer som präglar den. Det är skildringar av livets skönhet i människor och dödens kalla hand som med obehag rör dem. Vi människor tycks, trots allt, ständigt leva på gränsen mellan livet och döden; svävande vid gravens rand. Ska man ta sig an att läsa en trilogi är Gränstrilogin ett definitivt måste. Det är ett gediget och ambitiöst storverk av Cormac Mccarthy. Det är ett oförglömlig och alldeles hänförande sådant med en djup skildring av människoöden på de vida slätterna kring gränsen mellan Mexiko och USA.
Dessa vackra hästar (originaltitel: All the Pretty Horses)

I San Angelo, Texas längs med gränsen till Mexiko bor John Grady Cole och Lacey Rawlins. Till höst korsar de vida slätterna i ett kargt och härdat landskap längs med gränsen. De är cowboys som strövar fritt till häst. På väg till hästranchen i Mexico - Hacienda de Nuestra Señora de la Purísima Concepción - för att rida in hästar, korsas deras väg med en främling; en yngling vid namn Jimmy Blevins. Tillsammans slår de följe och längs med färden uppdagas mer kring Blevins och dennes bakgrund. Väl vid hästranchen tar de sig an jobbet att rida in ägarens hästar och det som till en början går an tar plötsligt en oväntad vändning i kärlek och svek.

All the Pretty little horses är en traditionell vaggvisa från USA och utgör också originaltiteln på Cormac McCarthys roman Dessa vackra hästar (- All the Pretty Horses) från 1992. Dessa vackra hästar utgör första delen av tre i Gränstrilogin av författaren Cormac McCarthy. Runt de vida slätter med vackra landskapsskildringar får läsaren bekanta sig med John Grady, Lacey Rawlins och Jimmy Blevins. Färden till häst tar dem över slätterna kring Texas och in i Mexiko för arbete. Det är oemotståndlig berättelse som berör och hänför läsaren. Det är, precis som Cormac McCarthy skriver, meningslöst att tala om en värld utan hästar eftersom Gud aldrig skulle tillåta en sån sak.

Övergången (originaltitel: The Crossing)

I New Mexico bor bröderna Boyd och Billy Parham med sina föräldrar på en gård strax vid gränsen och övergången till Mexiko. Det är en ganska utarmad familj som lever knapert av vad jorden har att erbjuda. De unga bröderna gillar att utforska och upptäck de vida landskapsområdet. En dag, i deras eskapader, bekantar de sig med en mystisk indian som strax senare försvinner. En tid senare startar en varg från Mexiko plåga bygden genom att fälla boskap. Bröderna och deras far tar upp jakten på vargen som snart visar sig bli en utmanande opponent. Löjeväckande smiter vargen undan samtliga fällor som de placerar ut och kampen blir en utdragen sådan. Den ena brodern, Billy tar sig själv ensam an uppgiften, utan de andras vetskap, att fånga vargen levande och föra den tillbaka till hemvistelse i Mexiko. Det blir ett omtumlande äventyr som bjuder på spännande intriger och möten i ganska laglöst Mexiko.

Den kroppsliga övergången är också själslig. Speciellt om man belyser den metaforiska övergången till himmelriket som romanen Övergången av Cormac McCarthy skildrar. Den praktiska övergången till Mexiko, av bröderna Pilham är den ena övergången och den andra den själsliga som utmanar bröderna i deras motsträviga jakt på upprättelse och rättfärdighet. Cormac McCarthy är välkänd för sin starka och hisnande berättarförmåga, men också för sina bibliska referenser.

Städerna på slätten (originaltitel: Cities of the Plain)

Andra världskriget har nyligen tagit slut och livet vid gränsen, mellan USA och Mexiko, för boskapsskötare ter sig som vanligt. Några av boskapsskötarna, med bland annat Billy Parham och John Grady Cole, rider in hästar på en ranch, strax utanför Orogrande i New Mexiko. De är hängivna, hederliga och respektfulla män som anförtror sig och delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper sinsemellan. Det, kärlek och sorg som korsar deras öden i en spännande och hisnade berättelse som utspelar sig vid och runt städerna på slätten.

Berättelsen tar vid där de föregående romanerna, Dessa vackra hästar och Övergången, tog slut. Återigen får läsaren stifta bekantskap med Billy Parham och John Grady Cole samt andra fängslande karaktärer i den avslutande romanen Städerna på slätten i Gränstrilogin av Cormac McCarthy. John Grady och Billy Parham livnär sig som boskapsskötare vid gränsen, mellan Mexiko och USA, och får utstå alla sorters utmaningar och motstånd i deras dagliga arbete på slätterna. Det är, precis som i de föregående, fristående romanerna av Cormac McCarthy, en moraliserande och hisnande berättelse om livet vid gränsen mellan USA och Mexiko med tydliga bibliska referenser. Titeln är ett tydligt exempel på detta med apokalyptiska beskrivningar av naturen och en hjärtekrossande kärlek som rubbas och tär sönder människorna som delar den. Det är en oförglömlig roman som ger ett värdigt avslut på ett gediget och ambitiöst storverk.

Zack Simone

2017-02-27

Kargt och oändligt ensamt. Vackert i den avskalade hårda estetikens skola. En Hemingway utan brudar.

Anders H

2016-05-09

Jag kan tyvärr inte rekommendera denna trilogi.

Anders H

2016-05-09

Välskriven men jag fångades inte av berättelserna som är långa och detaljerade.

Robin Harrysson

2011-08-10

En fantastiskt vacker historia om kärlek och att växa upp och ta ansvar. Dessutom ett av de mest träffande porträtten av sorg jag läst.

fille buster

2011-04-04

Den kanske allra bästa boken i Gränstrilogin och finns även i en utmärkt svensk översättning (Övergången) av Caj Lundgren.
Svindlande vackert, koncist, språk och en oförglömlig handling, som obönhörligen avancerar. Bör inte missas.