Alkohol, vad är det och hur blir det?

Boberg, Jette

| 2021

Barn i familjer med beroendesjukdomar är fortfarande en åsidosatt grupp. Att inte förstå det som händer i vardagen är en av de faktorer som bidrar till den stress de flesta barn lever med under kanske hela sin uppväxt. Barnen behöver hjälp att förstå att det som händer i deras familj beror på saker som ligger helt utanför deras förmåga att påverka.De högst reella problem som dessa barn har kräver att hela samhället engageras. Vårt mål med denna bok är att barn ska kunna känna igen sig, veta att de inte är ensamma om sin situation och att hjälp finns att få. Jette Boberg, socionom och bildterapeut.Arbetade många år med beroendesjukdomar innan hon 1993 startade stödgrupper för barn/ungdom i Malmö Stad. Hon har sedan dess utbildat stödgruppsledare isödra Sverige. 2019 skrev hon boken ?Så här blev det för mig?, där 15 numera vuxna beskriver sina minnen och erfarenheter av att som barn delta i...

Johanna Karlsson

2021-07-25

En bok som innehåller mer än vad titeln antyder.

Att prata med barn, eller vuxna för den delen, om alkohol och beroende är inte lätt. Var ska man börja? Hur ska man förklara? Går det att förklara?

Den här boken förklarar på ett väldigt bra sätt vad alkohol, beroende och känslomässiga sjukdomar faktiskt är och hur det påverkar kroppen och humöret. Den är lättläst och fylld med fyndiga illustrationer som poängterar det viktigaste i texten. Det går nästa att läsa hela boken bara genom att titta på bilderna.

Bokens styrka är att den fokuserar på barn och hur det blir för dem. Den gör det tydligt att det inte är något ovanligt och att det finns hjälp att få.

Så om du är en vuxen som behöver prata med barn om beroende eller om du är ett barn som vill läsa om beroende så tycker jag du ska köpa boken.

“En sak- ja, den allra viktigaste saken, är att det aldrig är barns fel att en förälder dricker, slår och hotar eller gör något annat obegripligt.”

Annika Davidsson

2021-05-11

En fantastisk bok som dels ger barn en väldigt lättförståelig och konkret information om vad alkohol är och hur det påverkar kroppen, och dels en beskrivning av hur alkohol påverkar vuxnas beteende och omdöme.
Den beskriver också hur beroendet fungerar, utan att vara värderande eller dömande. För mig som är en mamma som har varit beroende (och därmed har lätt för att känna skuld och skam) har boken varit till väldigt stor hjälp när jag har pratat med mina barn om mitt beroende. Den är avdramatiserande och gör det lätt att prata om något som från början verkade så svårt. Denna bok kan jag varmt rekommendera!!

Gabriela Bernardini

2021-05-09

Så bra bok! Träffsäkert med benämningen känslomässiga sjukdomar! Även om boken pratar om kemiskt beroende och alkohol specifikt så går det att jobba med boken vid familjearbete kring andra känslomässiga sjukdomar. Viktigt ämne och viktigt med bra illustrerat material till både barn och vuxna. Och här prickar Jette och Anna rätt! Rekommenderar denna starkt