Alkemisten

Coelho, Paulo

| 2008

Alkemisten är den magiska historien om Santiago, en andalusisk herdepojke, som följer sin dröm om att finna en av världens dyrbaraste skatter. Från sitt hem i Spanien reser han till marknaderna i Tanger och genom Egyptens öken till ett livsavgörande möte med alkemisten. Bara vid sällsynta tillfällen utkommer en bok som kan förändra läsarnas liv fullständigt. Paulo Coelhos Alkemisten är en sådan bok. Med mer än 30 miljoner exemplar sålda har den redan etablerat sig som en modern klassiker, den är översatt till 56 språk och är utgiven i 156 länder. Storlek: 101,4 MB Boken finns i MP3-format och AAC-format

Fin, lite lågmäld bok som berör livets stora frågor och dilemman.

Patrik Johansson

2023-12-14

Ja, den här boken bör ju alla ha läst

Kicki Johansson

2023-11-11

En väldigt enkel berättelse men med sina poänger, en del av dem väldigt fina och djupa. Helt ok läsupplevelse!

Anna Kreissl

2023-01-10

Läste om den för andra gången och blev lite besviken. Helt ok men inte omvälvande på något sätt.

Viggo Rydén

2022-09-09

Bortkastad läsning

Matilda Persson

2022-06-04

Många har tipsat mig om Alkemisten och nu när jag har läst boken förstår jag inte riktigt varför. Boken påminner om gamla sagor där fokus ligger på lärdomar och många verkar ju tycka att den har ett starkt budskap. Men jag var inte på jakt efter en självhjälps-bok (vilket jag anser att Alkemisten är, dock förklädd till skönlitteratur). Om man behöver motivation i livet kommer man att gilla den men människor som läser för underhållningens skull kommer antagligen inte tycka att detta är deras cup of tea.

Mily Zapata

2022-05-23

Fantastisk och lätt att läsa och får en att fundera på de vackra meningarna. Livet!

Mily Zapata

2020-11-15

😀

Anders Strandberg

2020-09-16

Enkel och rättfram historia. Innehåller enklare filosofiska tankar som kan omsättas i andras liv.

Piss

Batuhan

2019-01-22

Denna bok gör så att du drömmer bort, öppnar upp det lilla barnet inom dig som blivit tilldelad en livsavgörande uppgift, där Gudarna valt dig och ödet nu ligger i dina egna händer. Ett måste!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Ja!!! Älskade den här boken. En fantastiskt resa som en lite pojke gör genom bl.a öknen, som lär honom meningen med livet. Tydliga budskap. Den är så klok! Ska läsa den igen framöver

Kerstin

2017-06-09

Boken berörde mig inte.

Ingela Johansson

2016-12-19

En bra tankeställare som gör att man vill bli en mästare på att lyssna till sitt hjärta och magkänslan

Louise Olsson

2016-10-09

Väldigt konstig bok. Väldigt drygt att det inte fanns några kapitel i boken utan att boken var ett enda stort kapitel.

Mikaela86

2016-07-30

Jag håller med Mats Sigfridsson i varje ord. Den här boken var under all kritik. Så medioker och klyschig, jag kan se varför den tilltalat den stora massan och framförallt USA. Den är rakt igenom fånig och ger inga nya insikter om livet. Ifall det behövs en sån här bok för att tänka till? Nej, jag vet inte...om jag träffar människor i framtiden som säger att de älskar den här boken så vet jag iaf nu att vi aldrig kommer ha en nära relation då vår världsbild kommer att skiljas åt för mycket.

Magnus Johansson

2016-07-27

Hyggligt fängslande om ett målsökande och inre uppvaknande. Det hade nog varit omöjligt för boken att toppa förväntningarna som ju byggts upp av allas (eller ja, mångas) lovprisningar, men nog var den i mitt tycke en smula pretentiös. Samtidigt kan jag förstå att - om än inte riktigt varför - den tilltalat så många.

Hedvig Marklinder

2016-01-22

Hade verkligen förväntat mig mer av denna boken. Jag kan tänka mig att den var lite nytänkande då den kom ut men idag kan jag inte se att den på något sätt skulle vara uppseendeväckande bra.
Jag tycker ändå att den kan vara en bra ingång för barn som befinner sig vid gränsen för att övergå från barn/ungdomsböcker till vuxenböcker.
Men annars, för min del och just nu var den inte mycket att hänga i granen.

2016-01-13

En bok som man ju ska läsa eftersom den är så omtalad, Det enda positiva jag kan säga om boken är att den är kort så skiten tog slut snabbt.
Det är nog bland det mest pekorala dravel jag någonsin läst. Floskler och svammel rakt igenom.
jag kan bara konstatera att är en bok populär och ligger på topplistor så ska jag hålla mig ifrån dom. De är oftast alldeles för ytliga och intetsägande helt enkelt för min smak. Men den här tog nog priset i dumlitteratur kanske allra mest just för att den är så omtalad. Nu har jag iaf läst den så att jag kan ha en åsikt om den. En riktigt svag 1:a eller gärna minus.

2015-11-27

Har svårt att bestämma mig för vad jag tyckte om boken. Jag uppskattar berättelsen om pojken men jag har svårt att relatera till den religiösa biten och det faktum att författaren bygger boken på vad han själv anser är verklighet. Det blir ibland lite väl flummigt om jag tänker mig att det är något annat än en saga.

Sandra Broborn

2015-11-24

Något överskattad. Alldagligt språk.

Marie Karlsson

2015-11-21

Har läst den om och om igen. Ser nya saker varje gång.

Evelyn Falk Möller

2015-09-24

Paulo Coelho är en utav mina favoritförfattare och Alkemisten en av hans bästa historier.

Fatima Suldan

2015-07-05

Poetiskt skriven bok, där författaren lyckats väl med att skapa ett band mellan huvudkaraktären och omgivningarna. Alkemisten har upphöjts till en bok som förändrat mångas liv, men personligen fann jag den inte så omvälvande. En fin bok att läsa om man vill få en påminnelse om att livets skatter inte alltid finns långt borta. Fastnade dock särskilt för följande ord ur boken:

"Mitt hjärta är oroligt för att behöva lida", sade pojken en kväll medan de betraktade en himmel utan måne. "Tala om för det att oron för att lida är värre än lidandet..."

Pirjo Thorson

2015-06-11

En riktigt intressant och generös historia, som ger möjlighet till en inre resa. Om den är viktigt får man avgöra helt själv. Man påminns om att allt ingår i ett kretslopp, vare sig vi vill se det, eller inte.

Fabiana Eden

2015-05-25

Bra, men hade väldiga förväntningar pga nobelpriset, karaktärsbeskrivningarna uteblev och den saknade udd. Välskriven ger ändå 3 stjärnor.

Martina Sjöstrand

2015-05-20

Bra bok. En spännande inre resa!

Anna Lindström

2015-04-09

Nej usch och fy. Att den här är så omtyckt förstår jag inte alls. "Levnadsöde" hit och "världssjäl" dit, "lyssna på ditt hjärta", "lyckan ryms i ett sandkorn", "följ tecknen" och andra floskler staplas på varann i ett ständigt flöde så man till slut bara kan skratta åt eländet.

victoria sörqvist

2015-03-31

Vacker och tänkvärd!

Lotta Strandberg

2015-01-31

Läst för andra gången, sällan jag läser om böcker kanske man skulle göra oftare.. Mycket tankevärlds ord om att följa sitt hjärta och mål och att lyckan kanske finns närmre än du tror.

Nike Fritz

2015-01-31

Besviken på en av vår världs moderna klassiker. Hade ändå inte för stora förhoppningar men lagom stora. Budskapet överensstämmer med min egen livsåskådning så för mig var det inget nytt. Språket som så många tycker är fantastiskt upplevde jag som enkelt och basalt. Äventyret blev spännande och intressant först i slutet av boken. Men det är på grund av just den sista tredjedelen som jag ändå ger den en trea. Men är mycket förvånad över att den här boken höjts till skyarna så. Det mest intressanta var författarens efterord om sitt eget andliga sökande. "Jonathan Livingston Seagull" av Richard Bach är en klassiker i samma anda som vida överstiger denna.

Ulf Pettersson

2015-01-13

lite besviken på en av världens mest lästa böcker, för mycket fiction för min del

Carola Sledd

2015-01-11

Vissa Coelho är 'måsteläsning', vissa slår inte an. några strängar hos mig alls. Den här hör till den senare sorten...

Hannes Skarin

2014-12-21

Hade inga förväntingar. Väldigt platt, men inte direkt dålig.

Miss Me Mo

2014-11-19

Vilken underbar bok. Älskade den även fast den var lite annorlunda

Evelina Austen

2014-11-18

Annorlunda. Tankvärd. Intressant.

SteffySivA .

2014-09-25

Lämnade mig inte särskilt berörd men en fin och mysig historia om en pojke och hans livs resa.

Madelene H

2014-05-18

Lättläst och fin men inte direkt livsförändrande (kanske för den som söker efter livsförändring i böcker). Men en bra historia för den som bara vill läsa en bok.

Göran Heintz

2014-04-08

Ganska överskattad bok för folk som gillar att vara pretentiösa och säga väldigt lite med väldigt många ord, och då är jag ändå arkitekt (vi använder också för många ord). Känns som jag vill ta delar av denna bok och byta författare, världen man kommer in i är ändå fantastiskt.

Linda Berntsson

2014-02-23

En bok att försvinna i. Språket är underbart o du hamnar i en annan värld.

Johanna D.A.

2014-02-15

Jag skulle vilja tycka om boken, men tyckte den var svårläst tyvärr.