Alkemisten

Coelho, Paulo

| 1993

Alkemisten r den magiska historien om Santiago, en andalusisk herdepojke, som fljer sin drm om att finna en av vrldens dyrbaraste skatter. Frn sitt hem i Spanien reser han till marknaderna i Tanger och genom Egyptens ken till ett livsavgrande mte med alkemisten. Historien om de skatter som Santiago finner p sin vg lr oss den viktigaste av alla visdomar: att lyssna till sitt hjrta, att frst tecknen p livets vg och framfr allt att flja sina drmmar. Med mer n 25 miljoner exemplar slda vrlden ver har Alkemisten redan etablerat sig som en modern klassiker, som versatts till 56 olika sprk i 156 olika lnder.

Patrik Johansson

2023-12-14

Ja, den hr boken br ju alla ha lst

Kicki Johansson

2023-11-11

En vldigt enkel berttelse men med sina ponger, en del av dem vldigt fina och djupa. Helt ok lsupplevelse!

Anna Kreissl

2023-01-10

Lste om den fr andra gngen och blev lite besviken. Helt ok men inte omvlvande p ngot stt.

Viggo Rydn

2022-09-09

Bortkastad lsning

Matilda Persson

2022-06-04

Mnga har tipsat mig om Alkemisten och nu nr jag har lst boken frstr jag inte riktigt varfr. Boken pminner om gamla sagor dr fokus ligger p lrdomar och mnga verkar ju tycka att den har ett starkt budskap. Men jag var inte p jakt efter en sjlvhjlps-bok (vilket jag anser att Alkemisten r, dock frkldd till sknlitteratur). Om man behver motivation i livet kommer man att gilla den men mnniskor som lser fr underhllningens skull kommer antagligen inte tycka att detta r deras cup of tea.

Mily Zapata

2022-05-23

Fantastisk och ltt att lsa och fr en att fundera p de vackra meningarna. Livet!

Mily Zapata

2022-05-23

Fantastisk och ltt att lsa och fr en att fundera p de vackra meningarna. Livet!

Jesper Nvik

2020-11-15

😀

Anders Strandberg

2020-09-16

Enkel och rttfram historia. Innehller enklare filosofiska tankar som kan omsttas i andras liv.

Piss

Batuhan

2019-01-22

Denna bok gr s att du drmmer bort, ppnar upp det lilla barnet inom dig som blivit tilldelad en livsavgrande uppgift, dr Gudarna valt dig och det nu ligger i dina egna hnder. Ett mste!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Ja!!! lskade den hr boken. En fantastiskt resa som en lite pojke gr genom bl.a knen, som lr honom meningen med livet. Tydliga budskap. Den r s klok! Ska lsa den igen framver

Kerstin

2017-06-09

Boken berrde mig inte.

Ingela Johansson

2016-12-19

En bra tankestllare som gr att man vill bli en mstare p att lyssna till sitt hjrta och magknslan

Louise Olsson

2016-10-09

Vldigt konstig bok. Vldigt drygt att det inte fanns ngra kapitel i boken utan att boken var ett enda stort kapitel.

Mikaela Metafor

2016-07-30

Jag hller med Mats Sigfridsson i varje ord. Den hr boken var under all kritik. S medioker och klyschig, jag kan se varfr den tilltalat den stora massan och framfrallt USA. Den r rakt igenom fnig och ger inga nya insikter om livet. Ifall det behvs en sn hr bok fr att tnka till? Nej, jag vet inte...om jag trffar mnniskor i framtiden som sger att de lskar den hr boken s vet jag iaf nu att vi aldrig kommer ha en nra relation d vr vrldsbild kommer att skiljas t fr mycket.

Magnus Johansson

2016-07-27

Hyggligt fngslande om ett mlskande och inre uppvaknande. Det hade nog varit omjligt fr boken att toppa frvntningarna som ju byggts upp av allas (eller ja, mngas) lovprisningar, men nog var den i mitt tycke en smula pretentis. Samtidigt kan jag frst att - om n inte riktigt varfr - den tilltalat s mnga.

Hedvig Marklinder

2016-01-22

Hade verkligen frvntat mig mer av denna boken. Jag kan tnka mig att den var lite nytnkande d den kom ut men idag kan jag inte se att den p ngot stt skulle vara uppseendevckande bra.
Jag tycker nd att den kan vara en bra ingng fr barn som befinner sig vid grnsen fr att verg frn barn/ungdomsbcker till vuxenbcker.
Men annars, fr min del och just nu var den inte mycket att hnga i granen.

2016-01-13

En bok som man ju ska läsa eftersom den är så omtalad, Det enda positiva jag kan säga om boken är att den är kort så skiten tog slut snabbt.
Det är nog bland det mest pekorala dravel jag någonsin läst. Floskler och svammel rakt igenom.
jag kan bara konstatera att är en bok populär och ligger på topplistor så ska jag hålla mig ifrån dom. De är oftast alldeles för ytliga och intetsägande helt enkelt för min smak. Men den här tog nog priset i dumlitteratur kanske allra mest just för att den är så omtalad. Nu har jag iaf läst den så att jag kan ha en åsikt om den. En riktigt svag 1:a eller gärna minus.

2015-11-27

Har svrt att bestmma mig fr vad jag tyckte om boken. Jag uppskattar berttelsen om pojken men jag har svrt att relatera till den religisa biten och det faktum att frfattaren bygger boken p vad han sjlv anser r verklighet. Det blir ibland lite vl flummigt om jag tnker mig att det r ngot annat n en saga.

Sandra Broborn

2015-11-24

Ngot verskattad. Alldagligt sprk.

Marie Karlsson

2015-11-21

Har lst den om och om igen. Ser nya saker varje gng.

Evelyn Falk Mller

2015-09-24

Paulo Coelho r en utav mina favoritfrfattare och Alkemisten en av hans bsta historier.

Fatima Suldan

2015-07-05

Poetiskt skriven bok, dr frfattaren lyckats vl med att skapa ett band mellan huvudkaraktren och omgivningarna. Alkemisten har upphjts till en bok som frndrat mngas liv, men personligen fann jag den inte s omvlvande. En fin bok att lsa om man vill f en pminnelse om att livets skatter inte alltid finns lngt borta. Fastnade dock srskilt fr fljande ord ur boken:

"Mitt hjrta r oroligt fr att behva lida", sade pojken en kvll medan de betraktade en himmel utan mne. "Tala om fr det att oron fr att lida r vrre n lidandet..."

Pirjo Thorson

2015-06-11

En riktigt intressant och geners historia, som ger mjlighet till en inre resa. Om den r viktigt fr man avgra helt sjlv. Man pminns om att allt ingr i ett kretslopp, vare sig vi vill se det, eller inte.

Fabiana Eden

2015-05-25

Bra, men hade vldiga frvntningar pga nobelpriset, karaktrsbeskrivningarna uteblev och den saknade udd. Vlskriven ger nd 3 stjrnor.

Martina Sjstrand

2015-05-20

Bra bok. En spnnande inre resa!

Anna Lindstrm

2015-04-09

Nej usch och fy. Att den hr r s omtyckt frstr jag inte alls. "Levnadsde" hit och "vrldssjl" dit, "lyssna p ditt hjrta", "lyckan ryms i ett sandkorn", "flj tecknen" och andra floskler staplas p varann i ett stndigt flde s man till slut bara kan skratta t elndet.

victoria srqvist

2015-03-31

Vacker och tnkvrd!

Lotta Strandberg

2015-01-31

Lst fr andra gngen, sllan jag lser om bcker kanske man skulle gra oftare.. Mycket tankevrlds ord om att flja sitt hjrta och ml och att lyckan kanske finns nrmre n du tror.

Nike Fritz

2015-01-31

Besviken p en av vr vrlds moderna klassiker. Hade nd inte fr stora frhoppningar men lagom stora. Budskapet verensstmmer med min egen livsskdning s fr mig var det inget nytt. Sprket som s mnga tycker r fantastiskt upplevde jag som enkelt och basalt. ventyret blev spnnande och intressant frst i slutet av boken. Men det r p grund av just den sista tredjedelen som jag nd ger den en trea. Men r mycket frvnad ver att den hr boken hjts till skyarna s. Det mest intressanta var frfattarens efterord om sitt eget andliga skande. "Jonathan Livingston Seagull" av Richard Bach r en klassiker i samma anda som vida verstiger denna.

Ulf Pettersson

2015-01-13

lite besviken p en av vrldens mest lsta bcker, fr mycket fiction fr min del

Carola Sledd

2015-01-11

Vissa Coelho r 'mstelsning', vissa slr inte an. ngra strngar hos mig alls. Den hr hr till den senare sorten...

Hannes Skarin

2014-12-21

Hade inga frvntingar. Vldigt platt, men inte direkt dlig.

Miss Me Mo

2014-11-19

Vilken underbar bok. lskade den ven fast den var lite annorlunda

Evelina Austen

2014-11-18

Annorlunda. Tankvrd. Intressant.

SteffySivA .

2014-09-25

Lmnade mig inte srskilt berrd men en fin och mysig historia om en pojke och hans livs resa.

Madelene H

2014-05-18

Lttlst och fin men inte direkt livsfrndrande (kanske fr den som sker efter livsfrndring i bcker). Men en bra historia fr den som bara vill lsa en bok.

Gran Heintz

2014-04-08

Ganska verskattad bok fr folk som gillar att vara pretentisa och sga vldigt lite med vldigt mnga ord, och d r jag nd arkitekt (vi anvnder ocks fr mnga ord). Knns som jag vill ta delar av denna bok och byta frfattare, vrlden man kommer in i r nd fantastiskt.

Linda Berntsson

2014-02-23

En bok att frsvinna i. Sprket r underbart o du hamnar i en annan vrld.

Johanna D.A.

2014-02-15

Jag skulle vilja tycka om boken, men tyckte den var svrlst tyvrr.

Bengt Girvall

2013-11-20

Spnnande bok och intressant behandling av bde livsfrgor och filosofiska frgestllningar