Alkemisten

Coelho, Paulo

| 1993

Alkemisten är den magiska historien om Santiago, en andalusisk herdepojke, som följer sin dröm om att finna en av världens dyrbaraste skatter. Från sitt hem i Spanien reser han till marknaderna i Tanger och genom Egyptens öken till ett livsavgörande möte med alkemisten. Historien om de skatter som Santiago finner på sin väg lär oss den viktigaste av alla visdomar: att lyssna till sitt hjärta, att förstå tecknen på livets väg och framför allt att följa sina drömmar. Med mer än 25 miljoner exemplar sålda världen över har Alkemisten redan etablerat sig som en modern klassiker, som översatts till 56 olika språk i 156 olika länder.

Kristin Söderberg

2017-06-09

Boken berörde mig inte.

Ingela Johansson

2016-12-19

En bra tankeställare som gör att man vill bli en mästare på att lyssna till sitt hjärta och magkänslan

Louise Olsson

2016-10-09

Väldigt konstig bok. Väldigt drygt att det inte fanns några kapitel i boken utan att boken var ett enda stort kapitel.

Mikaela Metafor

2016-07-30

Jag håller med Mats Sigfridsson i varje ord. Den här boken var under all kritik. Så medioker och klyschig, jag kan se varför den tilltalat den stora massan och framförallt USA. Den är rakt igenom fånig och ger inga nya insikter om livet. Ifall det behövs en sån här bok för att tänka till? Nej, jag vet inte...om jag träffar människor i framtiden som säger att de älskar den här boken så vet jag iaf nu att vi aldrig kommer ha en nära relation då vår världsbild kommer att skiljas åt för mycket.

Magnus Johansson

2016-07-27

Hyggligt fängslande om ett målsökande och inre uppvaknande. Det hade nog varit omöjligt för boken att toppa förväntningarna som ju byggts upp av allas (eller ja, mångas) lovprisningar, men nog var den i mitt tycke en smula pretentiös. Samtidigt kan jag förstå att - om än inte riktigt varför - den tilltalat så många.

Hedvig Marklinder

2016-01-22

Hade verkligen förväntat mig mer av denna boken. Jag kan tänka mig att den var lite nytänkande då den kom ut men idag kan jag inte se att den på något sätt skulle vara uppseendeväckande bra.
Jag tycker ändå att den kan vara en bra ingång för barn som befinner sig vid gränsen för att övergå från barn/ungdomsböcker till vuxenböcker.
Men annars, för min del och just nu var den inte mycket att hänga i granen.

2016-01-13

En bok som man ju ska läsa eftersom den är så omtalad, Det enda positiva jag kan säga om boken är att den är kort så skiten tog slut snabbt.
Det är nog bland det mest pekorala dravel jag någonsin läst. Floskler och svammel rakt igenom.
jag kan bara konstatera att är en bok populär och ligger på topplistor så ska jag hålla mig ifrån dom. De är oftast alldeles för ytliga och intetsägande helt enkelt för min smak. Men den här tog nog priset i dumlitteratur kanske allra mest just för att den är så omtalad. Nu har jag iaf läst den så att jag kan ha en åsikt om den. En riktigt svag 1:a eller gärna minus.

2015-11-27

Har svårt att bestämma mig för vad jag tyckte om boken. Jag uppskattar berättelsen om pojken men jag har svårt att relatera till den religiösa biten och det faktum att författaren bygger boken på vad han själv anser är verklighet. Det blir ibland lite väl flummigt om jag tänker mig att det är något annat än en saga.

Sandra Broborn

2015-11-24

Något överskattad. Alldagligt språk.

Marie Karlsson

2015-11-21

Har läst den om och om igen. Ser nya saker varje gång.

Evelyn Falk Möller

2015-09-24

Paulo Coelho är en utav mina favoritförfattare och Alkemisten en av hans bästa historier.

Fatima Suldan

2015-07-05

Poetiskt skriven bok, där författaren lyckats väl med att skapa ett band mellan huvudkaraktären och omgivningarna. Alkemisten har upphöjts till en bok som förändrat mångas liv, men personligen fann jag den inte så omvälvande. En fin bok att läsa om man vill få en påminnelse om att livets skatter inte alltid finns långt borta. Fastnade dock särskilt för följande ord ur boken:

"Mitt hjärta är oroligt för att behöva lida", sade pojken en kväll medan de betraktade en himmel utan måne. "Tala om för det att oron för att lida är värre än lidandet..."

Pirjo Thorson

2015-06-11

En riktigt intressant och generös historia, som ger möjlighet till en inre resa. Om den är viktigt får man avgöra helt själv. Man påminns om att allt ingår i ett kretslopp, vare sig vi vill se det, eller inte.

Fabiana Eden

2015-05-25

Bra, men hade väldiga förväntningar pga nobelpriset, karaktärsbeskrivningarna uteblev och den saknade udd. Välskriven ger ändå 3 stjärnor.

Martina Sjöstrand

2015-05-20

Bra bok. En spännande inre resa!

Anna Lindström

2015-04-09

Nej usch och fy. Att den här är så omtyckt förstår jag inte alls. "Levnadsöde" hit och "världssjäl" dit, "lyssna på ditt hjärta", "lyckan ryms i ett sandkorn", "följ tecknen" och andra floskler staplas på varann i ett ständigt flöde så man till slut bara kan skratta åt eländet.

victoria sörqvist

2015-03-31

Vacker och tänkvärd!

Lotta Strandberg

2015-01-31

Läst för andra gången, sällan jag läser om böcker kanske man skulle göra oftare.. Mycket tankevärlds ord om att följa sitt hjärta och mål och att lyckan kanske finns närmre än du tror.

Nike Fritz

2015-01-31

Besviken på en av vår världs moderna klassiker. Hade ändå inte för stora förhoppningar men lagom stora. Budskapet överensstämmer med min egen livsåskådning så för mig var det inget nytt. Språket som så många tycker är fantastiskt upplevde jag som enkelt och basalt. Äventyret blev spännande och intressant först i slutet av boken. Men det är på grund av just den sista tredjedelen som jag ändå ger den en trea. Men är mycket förvånad över att den här boken höjts till skyarna så. Det mest intressanta var författarens efterord om sitt eget andliga sökande. "Jonathan Livingston Seagull" av Richard Bach är en klassiker i samma anda som vida överstiger denna.

Ulf Pettersson

2015-01-13

lite besviken på en av världens mest lästa böcker, för mycket fiction för min del

Carola Sledd

2015-01-11

Vissa Coelho är 'måsteläsning', vissa slår inte an. några strängar hos mig alls. Den här hör till den senare sorten...

Hannes Skarin

2014-12-21

Hade inga förväntingar. Väldigt platt, men inte direkt dålig.

Miss Me Mo

2014-11-19

Vilken underbar bok. Älskade den även fast den var lite annorlunda

Evelina Austen

2014-11-18

Annorlunda. Tankvärd. Intressant.

SteffySivA .

2014-09-25

Lämnade mig inte särskilt berörd men en fin och mysig historia om en pojke och hans livs resa.

Amanda Isholt

2014-08-26

Madelene H

2014-05-18

Lättläst och fin men inte direkt livsförändrande (kanske för den som söker efter livsförändring i böcker). Men en bra historia för den som bara vill läsa en bok.

Göran Heintz

2014-04-08

Ganska överskattad bok för folk som gillar att vara pretentiösa och säga väldigt lite med väldigt många ord, och då är jag ändå arkitekt (vi använder också för många ord). Känns som jag vill ta delar av denna bok och byta författare, världen man kommer in i är ändå fantastiskt.

Linda Berntsson

2014-02-23

En bok att försvinna i. Språket är underbart o du hamnar i en annan värld.

Johanna D.A.

2014-02-15

Jag skulle vilja tycka om boken, men tyckte den var svårläst tyvärr.

Bengt Girvall

2013-11-20

Spännande bok och intressant behandling av både livsfrågor och filosofiska frågeställningar

Karl Rudstedt

2013-11-10

Vidrig mys-bok.
Extremt läsvärd dock då den är en symbol för ren (nyliberal) ideologi.

Eva Silverlind

2013-10-06

Kan inte få nog av Paulo Cuelhos böcker, de är så bra

Gunnar Odhner

2013-08-28

Svammel om en världssjäl och världsspråk. Att Coelho är populär säger mycket om tillståndet i världen.

Carina Nordgren

2013-08-16

Ger många tankar om livet

Olof Bergvall

2013-07-31

Vackert skriven

Fredrik Freud

2013-07-17

Tråkig.
Menlös.

Fånigt skriven.

Passar i träsket med feel-goodböcker som Törnbloms och Pollacks tramsiga alster.

Ointellektuellt trams.

Mats Bölander

2013-06-28

Med största sannolikhet den mest överskattade och pretentiösa smörjan som någonsin har författats.

Marc Moore

2013-05-27

Möjligtvis den mest överskattade boken jag läst, som om den skulle innehålla en massa livsvisdom....Om du bara önskar något tillräckligt mycket så kommer hela universum sammanstråla för att du ska få de.... Säg det till någon med långt gången cancer eller det elfte barnet i en svältande somalisk familj....önska så ska du allt se att de löser dina problem.Den får trots det en två för den kan ju vara en trevlig vuxensaga.

2013-05-25

Jag tycker att denna bok var intressant och att den hade ett starkt budskap om hur det kan vara att uppfylla sina innersta drömmar,

Emma Bengtsson

2013-05-10

En bok som förändrar liv och livssyn!!

Christer Jansson

2013-03-21

Intressant

Nej, jag förstår inte vad en del tycker är så fantastiskt med den här boken.

Elvira Lindberg

2013-02-02

En filosofisk uppläxning som absolut inte föll mig i smaken.
Har också otroligt svårt för delen "alla har livsöden, män ska uppleva äventyr och kvinnor ska finna/vänta på män".

Den här boken har sålts i miljoner och åter miljoner upplagor och alla har pratat om hur fantastisk den är.En del har till och med ändrat sitt sätt att tänka sägs det. Och visst är boken jättebra ett mellanting mellan tusen och en natt och bibeln. Historien är underbar och beskrivningarna målande, man får följa herdepojken som försöker uppfylla sitt livs dröm och hitta en skatt.
På sin väg möter han många olika människor, bland annat jobbar han hos en man som säljer kristall. Där gör han så affärerna blir mer lönsamma genom att han är finurlig

Klara Larsson

2012-12-26

Bra skriven, spännande och intressant

Sanna Ridderwall

2012-10-21

Läsvärd och tänkvärd.

Tomas Brännmark

2012-10-21

Gah! Pseudovisdom av värsta sort.

Erik Eriksson

2012-10-20

En bok som är olik de flesta i sitt upplägg! En historia som jag fann intressant! Kanske inte värd den hype den fått, men ändå läsvärd!

Helena Flemström

2012-10-07

Svårt att glömma

Cia Söhrman

2012-09-19

Den första boken som jag läste av Paolo. Underbart skriven. Kunde inte lägga den ifrån mig.

A-K Löfgren

2012-09-18

Bra skriven

Emil Oskar

2012-09-09

Känner du dig smart när du löser Fader Fouras gåtor? Då kommer du känna dig smart när du förstår den här boken.

Anton Svensson

2012-09-05

Naiv, barnslig men tillräckligt subtil i sin feel good-framtoning för att undvika ett lägre betyg.

jessica hardiman

2012-09-04

fantastisk och magisk. Feel good bok.

Victoria Antonsson

2012-08-27

Vilken överskattad bok! Hur kan så många tycka den är så bra??? Jag tycker den var pretentiös, meningslös, full med floskler, filosofiskt dravel och klichéer.

bra bok. djupa metaforer.

Rebecca Dahl

2012-08-19

Jag älskade den här boken. Det var som en saga för vuxna.

Anonym Användare

2012-08-11

Välskriven och medryckande historia och visst finns här en del insikter om livet. Men mot slutet blir det lite väl mycket pekpinnar och själva upplösningen är ett antiklimax. Jag borde helt klart läsa någon av hans längre/djupare böcker för att ge honom en ny chans.

Camilla Johansson

2012-07-29

Fantastisk bok med många kloka tankar. Man vill stryka under och läsa igen. Den stannar kvar hos en länge!

Linn L

2012-07-14

Den här boken förstod jag verkligen inte alls. Hade hört så fantastiska lovord om den innan om att den i princip skulle få läsaren att "se livet på ett nytt sätt" efteråt. Kanske var det dessa höga förväntningar som förstörde eller så var jag bara helt fel person för denna typ av bok.

Thomas Sievert

2012-07-01

Mysig saga, om än lite predikande.

Utvecklande och givande

Fanny Kårelind

2012-06-01

Tycker att denna är överskattad.

Eva Johansson

2012-05-29

Den mest underbara bok jag har läst. Jag lyssnar nu till mitt hjärta och följer mina drömmar. Jag tar fram boken när jag behöver hjälp på vägen om livet och kärleken.

Per Englund

2012-05-25

En bok jag läste på en flygplats. Väldigt lättläst och enkel.

Anna

2012-05-19

skön "vuxensaga"

Den är spännande och riktigt bra.

Elias Chougui

2012-04-29

Jag tyckte inte att den här boken var särslilt bra alls. Det kändes som om Coelho försökte lite för mycket när han skrev den här.

Eva Bill

2012-04-16

Sorry men det gick inte alls

Oskar Johansson

2012-04-13

Alkemisten är enligt mig en fantastisk berättelse i de förutseelser som jag anser göra en fantastisk berättelse, kanske inte generelt för alleman. Paulo Coelhos berättarteknik är ständigt på sin spets och lämnar inga luckor som skulle kunna sänka upplevelsen. Det jag fann mest givande med Alkemisten var de så färgstarka och smakfyllda skildringarna av omgivningarna, naturen och dess band med huvudkaraktärens resa och upplevelser. I viss mån är ändå Alkemisten en ganska avskalad, kanske till och med minimalistisk saga som i sin soliditet höjer sig till perfektion. Att Coelho har upphöjts som någon typ av andlig guru i ett nymodernt spirituellt forum är något jag förundras över. Ändock kan han enligt mig skapa perfekta historier. Det är inte i hans historiers spirituella väckarklockor som jag finner kärnan till hans verk utan det är i dom breda penseldrag han målar upp färgvarma och inbjudande världar som bara kommer hur hans fantasi.

Intressant och metaforisk men inte så fantastisk som alla säger. Hade större förväntningar men författarens skrivartalang ger boken en självklar trea i betyg. Läste ut den på en dag.

Patrik Andersson

2012-03-23

En annorlunda och intressant bok!

Johanna Wemminger

2012-03-09

Inte Coelhos bästa, men magisk på sitt sätt.

Ally Regins

2012-01-21

Hittade inget bra i den här. Tyckte mest att den var tråkig

Carl Sh

2012-01-12

Man måste läsa boken

Joakim Roos

2011-12-12

Kanske världens sämsta bok.

Sari Karlsson

2011-11-26

Har läst många av Coelhos böcker. De ger styrka!

Gabriella Aronsson

2011-11-15

Vacker och fin bok som håller från början till slutet. Läs!

Janna Ljungkvist

2011-11-11

Det finns ingen annan än cuelho som kan skriva så magiskt men ändå realistiskt. Väldigt bra bok som får en att tänka efter.

Peter Allanson

2011-09-26

Vilken underbar bok. En bok jag rekomenderar alla att läsa.

Jon Nises

2011-09-23

En bok som får en att tänka till.

Z

Zerdes Mussolini

Bästa boken ever!

Anna Idrestam

2011-09-23

Jag förstår inte alls hypen runt denna boken. Vad är det som är så bra??

Isak ekblom

2011-09-16

Skruttig.

Jag älskar Paulos sagor, det enkla sättet han skriver på och hur han trollar ihop den här tunna boken.

Emma Karlsson

2011-08-23

Herregud vilken tråkig bok. Jag kan inte ens med ord beskriva min åsikt. Jag tror blaha kommer närmast. Men inte ett likgiltigt blaha utan ett extremt frustrerat blaha. Boken tog ju aldrig slut! Och den var så meningslös.

Jessica lundgren

2011-08-03

En mycket fin känsla infinner sig!

Nina Ahlzén

2011-08-03

Ren Dynga.

Nils-Erik Furuholm

2011-07-01

En tunn men innehållsrik bok, kanske inte påverkar mitt liv så mycket, men får mig att tänka efter en del och det är en bra story.

Nästan en livsbibel...

Karin Berglin

2011-06-27

En bok som kräver mycket eftertanke, men den ger upphov till fina funderingar

Daniel Majling

2011-05-15

känns som en utdragen gammal folksaga.

Sanna Holm

2011-04-15

Seriöst. Hur lång är den 130 sidor? Tog mig inte igenom den är as tråkig. är ändå intresserad av filosofi ...

Matilda Palmqvist

2011-04-11

Usch fy nej. Filosofi för lågstadiet?

Mia Lundberg

2011-04-05

Vilken fantastisk vacker om tänkvärd bok. Det ä härligt när man träffar på böcker som får en att stanna upp i livet och tänka efter en stund.

Samuel Trygger

2011-03-21

Helst skulle jag ge denna fluffiga "filosofiska" lättviktare, som, enligt mig, fått alltför mycket uppmärksamhet en överstruken stjärna, men det går ju inte. Den var mitt första möte med Coelho och resulterade i att jag inte har någon som helst lust att spendera tid på någon annan av hans böcker. Överhypat dravel, filosofins och metafysikens Bill och Ben, slöseri med träd och tid.

Martin Spiik

2011-01-20

Vem skrivs sådana här böcker för egentligen? känner mig helt oengagerad.

Jasmine S

2011-01-07

Bra story.

anna härlin

2010-12-25

lite för optimistisk och naiv huvudperson för mig.

Gunilla Jönsson

2010-12-02

Trist, inget för mej.

Linda Fedko

2010-11-19

Intressant berättelse men inget som jag tror på. Boken ändrade inte mitt liv som det stod på baksidan att den skullle göra. En överskattad bok men läsvärd.

Anna

2010-11-03

ett ord: pekoral.

Natalie S

2010-10-03

Boken hade definitivt sina stunder. Överlag känner jag dock att boken var bra men ibland var på gränsen till tjatig.

Elisabeth Kling

2010-09-10

lite mysko bok,tunn, men fick en att fundera länge efteråt !

Hans Petersson

2010-09-01

En klart godkänd historia som inte är ett dugg mer än så. Fruktansvärt överskattad.

Camill Ask

2010-08-14

Urtråkig, förstår inte alls.

Dagny Nordmark

2010-08-11

En klassiker. Den måste läsas och gärna flera gånger.

Malin Johansson

2010-08-08

Min absoluta favorit av Paulo Coelho hittills. Lagom med mystik och tänkvärdheter i en miljö jag kan relatera till.

Ulla Edlén

2010-08-07

Inget märkvärdigt alls

Irene D.

2010-08-07

Helt fantastisk!
Innehåller allt - för den seende.
Innehåller inget - för den blinde.

KR

2010-07-28

En söt och småtrevlig historia, varken mer eller mindre, som inte lämnar några bestående men. Det bästa och sämsta jag kan säga om den här boken är att jag inte hatar den, men med tanke på dess omåttliga popularitet bör det även nämnas att folk som finner spirituell vägledning i det här också finner musikalisk fullkomlighet i "idol", vilket kan bäst tillskrivas oerfarenhet eller kretinism.

Cecilia Pihl

2010-07-22

Oerhört trist och långsam.

Moa Aarenstrup

2010-07-21

Alldeles för simpel och ointressant för min smak.

Daniel Andersson

2010-07-19

Fruktansvärd. Faktiskt.

S Inka

2010-07-15

Mycket läsvärd.

Stina :)

2010-07-14

Jag gillade verkligen boken. Jag längtade tillbaka till boken när jag inte läste. Då boken var i mitt liv gav den upphov till en härlig undanflykt från verkligheten och många funderingar kring hur vi lever våra liv. Tyvärr kvarstår inte känslan efteråt. Kanske påverkade slutet min upplevelse.

Björn Larsson

2010-07-04

Den gode Paulo har läst på innan han skrev den boken. Färgas av CG Jungs syn på vad allkemi är, dvs ett sökande efter guldet i ssi/oss själv. Läs den!

Caroline Cras

2010-06-23

riktigt tråkig och ointressant

Jeanette L

2010-06-15

Började bra, men tjusningen försvann nånstans på vägen. Förstår inte riktigt hysterin kring den här boken.

Johanna Lundin

2010-05-31

Boken Alkemisten handlar om en ung pojke som är fåraherde. Han bestämmer sig för att börja leta efter en skatt som han drömt att han ska hitta. Vi får följa honom på en lång resa mot denna skatt. Det är många hinder som dyker upp på hans väg. Meningen med boken är nog att uppmuntra att du ska fortsätta kämpa även om du möter på patrull. Jag ser dock inte tjusningen med boken alls. Den är väldigt typisk för Coelho och hans sätt att skriva. Till skillnad från Veronica bestämmer sig för att dö och dennes finurliga slut är inte Alkemisten inget jag kan rekommendera. Får se hur jag gillar de andra böckerna av honom som jag har liggande här hemma.

Johanna Lundin

2010-05-31

Jag förstår seriöst inte vad som är grejen med den här boken. Alla har pratat så gott om den. Men jag tyckte mest det var segt.

Stor besvikelse. Nyandligt dravel.

Stor besvikelse. Nyandligt dravel.

Maria B Hansson

2010-05-01

Rätt jolmig faktiskt. Hade för höga förväntningar.

Margareta Ekelund

2010-04-19

Pretentiöst dravel.

Jeanette Algeson

2010-04-15

Jag skulle säga att den här boken hade absolut vissa mysiga stunder. Men den tar inte upp resan alla människor i livet tar utan den tar upp resan män tar. Iaf om man läser det enligt Paulo C. Kanske tänkte han inte på detta när han skrev den här boken. Men De är tydligt att den enda kvinnliga karaktären som gestaltas i denna bok är hon som väntar ute i öken på att mannen ska komma tillbaka och ha uppfyllt sitt livsöde.
De enda vi kvinnor tydligen ska göra är att vänta på rätt man och sen om möjligt vänta lite till på honom.

2010-04-11

13 feb 2010 kl. 00:35 » Frida Gustavsson
Coelho har nu hamnat på min lista över bannlysta, tillsammans med Marklund och co. Göran Hägg skriver i 1001 böcker du måste läsa innan du där såhär: "Men någon gång har en riktigt dålig bok blivit en sådan framgång att den på något vis tillhör allmänbildningen [...]". Jag skrattade högt åt Häggs förträffliga kommentar, och kommer nog skratta rätt högt nästa gång jag hör någon som har den här som favoritbok också. Egentligen är boken inte helt värdelös, men den är verkligen inte bra, ger en vag känsla av Harlequin, där sexscener bytts ut mot vaga religösa inslag istället.

Hej Frida! Tänkte bjuda dig på skratta högt idag. :) Och alla andra som tycker Alkemisten är en struntbok, banal och kvasifilosofisk m..m. Jag gillar verkligen Alkemisten och tycker att den resan Santiago gör är just en sån resa alla borde göra, vedermödorna under resan gör oss till humana människor inte till bättre vetande. Det är ju så i livet att
alla upptäcker inte var skatten finns, det måste finnas en resa och tyvärr är det nog alldeles för många som blivit hemmablind, även om det kanske där som skatten finns, resan är ett måste.
Frida du får gärna ta bort min kommentar om den stör dig, kunde bara inte låta bli. P.S. Vilka Marklund böcker har du läst som gjort att du bannlyst dem?

Annika Winning

2010-03-12

En del fina beskrivningar, men på det stora hela banal och kvasifilosofisk.

Hej Kanin

2010-03-10

Jag tyckte inte alls om boken. Och jag har hört att den ska vara hans bästa så jag orkar inte ens försöka med någon annan.

Nikki Zbrog

2010-03-10

Suggestiv och filosofiskt vacker läsning utan strikta gränser för mystik och verklighet. Om resan varje människa tar igenom livet - en resa som i boken gestaltas på ett geografiskt sätt.
Mycket tänkvärd läsning, dock kräver boken att man fyller i själva 'meningen' själv

Petra Norstedt

2010-02-27

En underbar bok där allt händer.

Erika Bomb

2010-02-16

Mysig bok med en dold mening. En helt klart läsvärd bok. Dcok kanske lite för djup för någon som bara vill ha lite underhållning i vardagen :P

Engelska Väninnan

2010-02-14

En roman i New Age-anda. Skulle gärna vilja säga att romanen är trovärdig. Det är den inte, den är inställsam och spekulativ. Mycket pengar blev det. Läs "Profeten" av Kahlil Gibran istället, om Du längtar efter mening och skönhet.

Hampus Byström

2010-02-12

Total smörja...

Inte så bra som jag trodde. Men den var läsvärd!

2010-01-28

28 jan 2010 kl. 17:40 » Jonn Palmér Jeppsson
Andefattigare litteratur får man leta efter. Fluff som lurar tv-shoppande hemmafruar och folk med drömfångare ovanför sängen, men inte någon annan.

Vilket expertutlåtande, undrar vad som hänger ovanför din säng?

Ellinor Karlberg

2010-01-07

Håller med er nedan om att den är överskattad..

Adrien Combier Hogg

2010-01-02

Väldigt, väldigt, väldigt överskattad bok som lindar in rätt uppenbara tankar och teser i ett slags mystifierat och näst intill religiöst språk. Många tycks dock uppleva "Alkemisten" som banbrytande och läsandet av boken som ett "uppvaknande". Dessa personer har uppenbarligen aldrig läst något av Kant.... ;-)

Joel Sommarsol

2010-01-01

Jag tycker också att den är väldigt överskattad. Samtidigt är jag glad att jag har läst den eftersom så många har gjort det och det är intressant att höra varför en del anser den vara den bästa bok de läst.

Danielle Schill

2009-12-14

En utav världens vackraste böcker!

Emma A

2009-11-15

En mysig historia om att följa sina drömmar och finna sitt levnadsöde, symbolisk. Den fick Saharas sand att vina kring mig även om jag aldrig varit där. Jag tycker om det som citeras i guld på baksidan av min upplaga: "När du verkligen vill någonting verkar hela universum för att du ska få din önskan uppfylld." Lite av det flyt man kan uppleva när man lyssnar till sitt hjärta. Om hur motgångar kan vara universums sätt att hjälpa en till målet, om man är uppmärksam. Mig tilltalar berättelsen eftersom den till stora delar passar min livsfilosofi. Jag gissar att det är en sådan bok som blir ännu bättre om man skulle läsa om den. Vad som drar ner betyget är slutet som jag upplevde som aningen platt.

Helena Eriksson

2009-11-14

Nä, jag är inte byggd för den här typen av litteratur. Jag fattar inget av andras hyllningar och snack om att den öppnar upp till "okända rum". Sorry.

Xenia Oxenstierna

2009-11-11

Min första lästa bok av Paulo. Jag tycker den är en riktigt bra bok. Sökandet efter skatten. Filosofisk och tänkvärd. Många kloka ord.

Resterande böcker som jag har läst av honom tycker jag att temat upprepar sig och han börjar bli tjatig om sin religiösa tro.

Martin Axelsson

2009-11-11

Levde inte alls upp till mina förväntningar, men den hade väll sin små poänger!

Å

Åsa s

2009-11-02

Paulo Coelho är en av mina absoluta favorit författare!

Bella E

2009-11-01

Jag har lite svårt för den här typen av "självhjälpsböcker", men det är ju jag det.

Harriet Frohm

2009-11-01

Lite gullig tusen och en natt berättelse.

Susanna Gyllenbåga

2009-10-07

Ruggigt överreklamerad

Simone O

2009-10-01

Söt, gullig blev slutordet när jag skulle tänka ut något om boken. Förstår inte dess storhet. Trodde det var en bok som skulle välta mig. Det gjorde den inte den lämade ig gansk oberörd. Det var som att läsa en söt saga. inte svårt när det höll på men den lämnar inga spår.

Jan-Eirik Johansen

2009-09-24

En lättläst bok om att förverkliga drömmar.

Tor von Geijer

2009-09-16

Egentligen en ganska klassisk Utvecklingsroman

Freddy K

2009-09-10

Japp, en riktig skitbok. Göran Hägg kommenterar den extremt bra i "1001 böcker du måste läsa innan du dör". Hans sammanfattning är ungefär att den är spektakulär eftersom den lyckats lura så många till att tro att den är djup trots att det är en sanslös skräpbok. Jag håller med till 100% =)

2009-09-09

oj så många som är besviken och inte riktigt vet vad de skall tycka. Älska Coelho är som att älska sin man lite förutsegbar , även om slutet kan överraska, precis som i ett stabilt förhållande.

Lotta Norén

2009-09-09

Har både läst och lyssnat på den. Tyckte att jag hört så mycket positivt om den och att jag kanske skulle uppleva den annorlunda som CD-bok, men så blev det inte.

Pelle Martinsson

2009-08-27

En på sin höjd småcharmig bagatell. Coelho har vevat ihop en samling förnumstiga (och rätt intetsägande) "livssanningar" som verkar lämpa sig bäst för en barnbok. Ingen katastrofal upplevelse, men batikmaffians hype är obefogad.

marten l

2009-08-19

Fruktanslöst överskattad bok.
Filosofi-light. Om ens det... Gå direkt till tyskarna utan att passera Coelho.
Med tyskarna menar jag så klart Hesse, Nietzsche, Schopenhauer. Det ska göra ont när det går in, annars blir det inget. :)

Mylar .

2009-08-16

En mysig saga som trollar bort vardagen och förnöjer, om man låter bli att fördjupa sig i budskap och världsåskådning.

Melissa Lindgren

2009-07-31

Fantastisk bok av Coelho, och faktiskt den enda bra jag läst av honom.

Cicci Harström

2009-07-26

Den här boken har jag läst två gånger, än så länge... :-) Den är underbar!

Camilla H

2009-07-22

Jag tycker att Paulo Coelho skriver klokt och gör en peppad att följa sina drömmar.

En underbar sagobetonad historia om en andalusisk herde pojke som uppfyller sin dröm.

Anna Granström

2009-07-15

Om det här är en "nu ser jag livet annorlunda" - bok skäms jag, för det betyder att man är oerfaren, inskränkt och ovidsynt. En bok full av självklarheter, även om ämnet i SIG är ganska fint - ibland finns det man letat efter där man börjar, man behöver bara åka runt världen för att hitta det. Coelho måste vara den mest överskattade författaren någonsin, och Alkemisten är ändå den BÄSTA av de tre jag läst av honom. Han är säkert revolutionerande för folk som inte kan tänka själva.

Jon Bergmark

2009-07-15

Jag blir väldigt arg av att läsa den här boken. Känner mig hotad. Antastad, smutsig. Jävla bok.

Karin Pantzar

Klart överskattad... Enligt min mening

Emma Fägerlind

2009-07-12

Å, jag hatar den här boken. Mer än jag hatar någon annan bok. En massa krafs bara, och inte ens särskilt välskrivet. Jag blir ledsen av att sånt här ligger på topplistorna.

Katarina Kjellberg

2009-07-09

En ögonöppnare, den är verkligen speciell! En tänkvärd bok.

Ulla Englund

2009-07-08

Författaren tycks efterstäva att skriva "kultböcker", alltför konstlat med religösa övertoner för min smak

Eva Lindblad

2009-07-04

Fantastisk läsupplevelse! En bok som man blir lycklig av att läsa. Man måste tro på möjligheter och på att fantasi är en bra drivkraft! Rekommenderas varmt!

Jeanette Algeson

2009-06-23

Den får minus pga det dåliga slutet (min åsikt bara) Jag tyckte inte att den höll i min standard på vad jag hade velat läsa.
Det var en jätte mysig historia, verkligen.
Men de enda kvinnorna gjorde när männen uppfylde sitt levnadsöde var att vänta på dem. Hur ska de egentligen tolkas?
Kändes lite bristande.
Annars var den helt okej, inte lika WAOW som ja hade fått höra.

Sofia Wessung

2009-06-21

Det är väl meningen att man ska tänka, men nja, inte var det då en semesterbok.

Oscar Johansson

2009-06-18

Bra budskap, men Coelho är inte den skickligaste av författare... som budskap får den en hög 4:a, som litterärt verk en 2:a, så snittet blir 3.

Sofia Åkerberg

2009-06-18

Kändes mest som om Coelho tagit en klassisk myt/saga/sedelärande historia (typ The Fisher King) och sträckt ut den på ett par hundra sidor. Deifinitivt inte särskilt nyskapande och ärligt talat ganska trist. Det tar väl ungefär 20 sidor innan man har greppat "go with the flow"-conceptet och sedan fortsätter det bara typ 10 gånger om.

Lisa Classon

2009-06-18

Paulo Coelho skulle vinna kliché-VM med den här boken. Den gav mig rysningar, fysiska kväljningar och raseriutbrott för att den var så förutsägbar och politisk korrekt. Soppa! Argumentet att den lär läsaren något om livet ... jag säger att det räcker med att säga "carpe diem" så slipper man spendera timmar av sitt liv på att läsa schabraket. Amen.

Alkemisten och Häxan från Portobello är de två sämsta böcker Coelho har skrivit!

Halina petersen

2009-06-13

one of those books that everyone seems to love and I just don´t have the slightest idea why ( just like the film "The English Patient"). It´s probably "make you feel good " factor that makes people like it.
I `d rather have "make me feel bad" instead !

Jane Carlsson

2009-06-12

Det ska tydligen finnas budskap i den här boken men det missade jag totalt. Det är väl en rätt bra berättelse men den är så seg trots att boken inte är tjock.

Daniel Kjellgren

2009-06-12

Så otroligt överskattad att man nästan blir mörkrädd ;-) Inget revolutionerande budskap, inga nya sanninngar inte ens spännande.

Monica Hammarsten

2009-06-12

Denna bok måste man läsa minst två gånger för att förstå innehållet.
Andra gången jag läste den insåg jag, men det är ju så livet är...

Inger Mårtenson

2009-06-11

Min syster tyckte jag skulle läsa den så jag lånade hennes...och ...jag tyckte om den. Den var som en saga
långsamt berättad som jag njöt av.

Jack Russel

2009-05-23

Hmm... lite besviken blev jag allt, framför allt så jag tyckte mycket om "Djävlulen och fröken Prym". Detta var en mer filosofisk utsvävning och personligen så köper jag inte så många av dessa filosofier om "ödet" och "whatnot", så ja, det var en trevlig lässtund, en "saga för vuxna", men det var också det...

Robert Berglund

2009-04-22

Bytte till mig ett slitet ex av "Alkemisten" för min "Fear and Loathing" i santander under en spanien resa.

Boken är en optimistisk historia och väldigt centrerad kring ämnen som självutveckling och att hitta sig själv. Coelhos förkärlek till andlighet lyser igenom och är ständigt närvarande.
Handlingen om den unge herdepojken som ger sig ut att jaga sitt öde, är lagom trevlig och läggs upp som en saga.
För mig är det perspektivet och världsåskådningen i "Alkemisten" som är det interessanta. Inte berättelsen i sig.
Är du filosofiskt lagd och ute efter någon annans syn på livet är boken helt klart läsvärd!