Alkemisten

Coelho, Paulo

| 1993

Alkemisten r den magiska historien om Santiago, en andalusisk herdepojke, som fljer sin drm om att finna en av vrldens dyrbaraste skatter. Frn sitt hem i Spanien reser han till marknaderna i Tanger och genom Egyptens ken till ett livsavgrande mte med alkemisten. Historien om de skatter som Santiago finner p sin vg lr oss den viktigaste av alla visdomar: att lyssna till sitt hjrta, att frst tecknen p livets vg och framfr allt att flja sina drmmar. Med mer n 25 miljoner exemplar slda vrlden ver har Alkemisten redan etablerat sig som en modern klassiker, som versatts till 56 olika sprk i 156 olika lnder.

Kristin Sderberg

2017-06-09

Boken berrde mig inte.

Ingela Johansson

2016-12-19

En bra tankestllare som gr att man vill bli en mstare p att lyssna till sitt hjrta och magknslan

Louise Olsson

2016-10-09

Vldigt konstig bok. Vldigt drygt att det inte fanns ngra kapitel i boken utan att boken var ett enda stort kapitel.

Mikaela Veijalainen

2016-07-30

Jag hller med Mats Sigfridsson i varje ord. Den hr boken var under all kritik. S medioker och klyschig, jag kan se varfr den tilltalat den stora massan och framfrallt USA. Den r rakt igenom fnig och ger inga nya insikter om livet. Ifall det behvs en sn hr bok fr att tnka till? Nej, jag vet inte...om jag trffar mnniskor i framtiden som sger att de lskar den hr boken s vet jag iaf nu att vi aldrig kommer ha en nra relation d vr vrldsbild kommer att skiljas t fr mycket.

Magnus Johansson

2016-07-27

Hyggligt fngslande om ett mlskande och inre uppvaknande. Det hade nog varit omjligt fr boken att toppa frvntningarna som ju byggts upp av allas (eller ja, mngas) lovprisningar, men nog var den i mitt tycke en smula pretentis. Samtidigt kan jag frst att - om n inte riktigt varfr - den tilltalat s mnga.

Hedvig Marklinder

2016-01-22

Hade verkligen frvntat mig mer av denna boken. Jag kan tnka mig att den var lite nytnkande d den kom ut men idag kan jag inte se att den p ngot stt skulle vara uppseendevckande bra.
Jag tycker nd att den kan vara en bra ingng fr barn som befinner sig vid grnsen fr att verg frn barn/ungdomsbcker till vuxenbcker.
Men annars, fr min del och just nu var den inte mycket att hnga i granen.

2016-01-13

En bok som man ju ska läsa eftersom den är så omtalad, Det enda positiva jag kan säga om boken är att den är kort så skiten tog slut snabbt.
Det är nog bland det mest pekorala dravel jag någonsin läst. Floskler och svammel rakt igenom.
jag kan bara konstatera att är en bok populär och ligger på topplistor så ska jag hålla mig ifrån dom. De är oftast alldeles för ytliga och intetsägande helt enkelt för min smak. Men den här tog nog priset i dumlitteratur kanske allra mest just för att den är så omtalad. Nu har jag iaf läst den så att jag kan ha en åsikt om den. En riktigt svag 1:a eller gärna minus.

2015-11-27

Har svrt att bestmma mig fr vad jag tyckte om boken. Jag uppskattar berttelsen om pojken men jag har svrt att relatera till den religisa biten och det faktum att frfattaren bygger boken p vad han sjlv anser r verklighet. Det blir ibland lite vl flummigt om jag tnker mig att det r ngot annat n en saga.

Sandra Broborn

2015-11-24

Ngot verskattad. Alldagligt sprk.

Marie Karlsson

2015-11-21

Har lst den om och om igen. Ser nya saker varje gng.

Evelyn Falk Mller

2015-09-24

Paulo Coelho r en utav mina favoritfrfattare och Alkemisten en av hans bsta historier.

Fatima Suldan

2015-07-05

Poetiskt skriven bok, dr frfattaren lyckats vl med att skapa ett band mellan huvudkaraktren och omgivningarna. Alkemisten har upphjts till en bok som frndrat mngas liv, men personligen fann jag den inte s omvlvande. En fin bok att lsa om man vill f en pminnelse om att livets skatter inte alltid finns lngt borta. Fastnade dock srskilt fr fljande ord ur boken:

"Mitt hjrta r oroligt fr att behva lida", sade pojken en kvll medan de betraktade en himmel utan mne. "Tala om fr det att oron fr att lida r vrre n lidandet..."

Pirjo Thorson

2015-06-11

En riktigt intressant och geners historia, som ger mjlighet till en inre resa. Om den r viktigt fr man avgra helt sjlv. Man pminns om att allt ingr i ett kretslopp, vare sig vi vill se det, eller inte.

Fabiana Eden

2015-05-25

Bra, men hade vldiga frvntningar pga nobelpriset, karaktrsbeskrivningarna uteblev och den saknade udd. Vlskriven ger nd 3 stjrnor.

Martina Sjstrand

2015-05-20

Bra bok. En spnnande inre resa!

Anna Lindstrm

2015-04-09

Nej usch och fy. Att den hr r s omtyckt frstr jag inte alls. "Levnadsde" hit och "vrldssjl" dit, "lyssna p ditt hjrta", "lyckan ryms i ett sandkorn", "flj tecknen" och andra floskler staplas p varann i ett stndigt flde s man till slut bara kan skratta t elndet.

victoria srqvist

2015-03-31

Vacker och tnkvrd!

Lotta Strandberg

2015-01-31

Lst fr andra gngen, sllan jag lser om bcker kanske man skulle gra oftare.. Mycket tankevrlds ord om att flja sitt hjrta och ml och att lyckan kanske finns nrmre n du tror.

Nike Fritz

2015-01-31

Besviken p en av vr vrlds moderna klassiker. Hade nd inte fr stora frhoppningar men lagom stora. Budskapet verensstmmer med min egen livsskdning s fr mig var det inget nytt. Sprket som s mnga tycker r fantastiskt upplevde jag som enkelt och basalt. ventyret blev spnnande och intressant frst i slutet av boken. Men det r p grund av just den sista tredjedelen som jag nd ger den en trea. Men r mycket frvnad ver att den hr boken hjts till skyarna s. Det mest intressanta var frfattarens efterord om sitt eget andliga skande. "Jonathan Livingston Seagull" av Richard Bach r en klassiker i samma anda som vida verstiger denna.

Ulf Pettersson

2015-01-13

lite besviken p en av vrldens mest lsta bcker, fr mycket fiction fr min del

Carola Sledd

2015-01-11

Vissa Coelho r 'mstelsning', vissa slr inte an. ngra strngar hos mig alls. Den hr hr till den senare sorten...

Hannes Skarin

2014-12-21

Hade inga frvntingar. Vldigt platt, men inte direkt dlig.

Miss Me Mo

2014-11-19

Vilken underbar bok. lskade den ven fast den var lite annorlunda

Evelina Austen

2014-11-18

Annorlunda. Tankvrd. Intressant.

SteffySivA .

2014-09-25

Lmnade mig inte srskilt berrd men en fin och mysig historia om en pojke och hans livs resa.

Amanda Isholt

2014-08-26

Madelene H

2014-05-18

Lttlst och fin men inte direkt livsfrndrande (kanske fr den som sker efter livsfrndring i bcker). Men en bra historia fr den som bara vill lsa en bok.

Gran Heintz

2014-04-08

Ganska verskattad bok fr folk som gillar att vara pretentisa och sga vldigt lite med vldigt mnga ord, och d r jag nd arkitekt (vi anvnder ocks fr mnga ord). Knns som jag vill ta delar av denna bok och byta frfattare, vrlden man kommer in i r nd fantastiskt.

Linda Berntsson

2014-02-23

En bok att frsvinna i. Sprket r underbart o du hamnar i en annan vrld.

Johanna D.A.

2014-02-15

Jag skulle vilja tycka om boken, men tyckte den var svrlst tyvrr.

Bengt Girvall

2013-11-20

Spnnande bok och intressant behandling av bde livsfrgor och filosofiska frgestllningar

Karl Rudstedt

2013-11-10

Vidrig mys-bok.
Extremt lsvrd dock d den r en symbol fr ren (nyliberal) ideologi.

Eva Silverlind

2013-10-06

Kan inte f nog av Paulo Cuelhos bcker, de r s bra

Gunnar Odhner

2013-08-28

Svammel om en vrldssjl och vrldssprk. Att Coelho r populr sger mycket om tillstndet i vrlden.

Carina Nordgren

2013-08-16

Ger mnga tankar om livet

Olof Bergvall

2013-07-31

Vackert skriven

Fredrik Freud

2013-07-17

Trkig.
Menls.

Fnigt skriven.

Passar i trsket med feel-goodbcker som Trnbloms och Pollacks tramsiga alster.

Ointellektuellt trams.

Mats Blander

2013-06-28

Med strsta sannolikhet den mest verskattade och pretentisa smrjan som ngonsin har frfattats.

Marc Moore

2013-05-27

Mjligtvis den mest verskattade boken jag lst, som om den skulle innehlla en massa livsvisdom....Om du bara nskar ngot tillrckligt mycket s kommer hela universum sammanstrla fr att du ska f de.... Sg det till ngon med lngt gngen cancer eller det elfte barnet i en svltande somalisk familj....nska s ska du allt se att de lser dina problem.Den fr trots det en tv fr den kan ju vara en trevlig vuxensaga.

2013-05-25

Jag tycker att denna bok var intressant och att den hade ett starkt budskap om hur det kan vara att uppfylla sina innersta drmmar,

Emma Bengtsson

2013-05-10

En bok som frndrar liv och livssyn!!

Christer Jansson

2013-03-21

Intressant

Andromeda Stjrnljus

2013-03-07

Nej, jag frstr inte vad en del tycker r s fantastiskt med den hr boken.

Elvira Lindberg

2013-02-02

En filosofisk upplxning som absolut inte fll mig i smaken.
Har ocks otroligt svrt fr delen "alla har livsden, mn ska uppleva ventyr och kvinnor ska finna/vnta p mn".

Den hr boken har slts i miljoner och ter miljoner upplagor och alla har pratat om hur fantastisk den r.En del har till och med ndrat sitt stt att tnka sgs det. Och visst r boken jttebra ett mellanting mellan tusen och en natt och bibeln. Historien r underbar och beskrivningarna mlande, man fr flja herdepojken som frsker uppfylla sitt livs drm och hitta en skatt.
P sin vg mter han mnga olika mnniskor, bland annat jobbar han hos en man som sljer kristall. Dr gr han s affrerna blir mer lnsamma genom att han r finurlig

Klara Larsson

2012-12-26

Bra skriven, spnnande och intressant

Sanna Ridderwall

2012-10-21

Lsvrd och tnkvrd.

Tomas Brnnmark

2012-10-21

Gah! Pseudovisdom av vrsta sort.

Erik Eriksson

2012-10-20

En bok som r olik de flesta i sitt upplgg! En historia som jag fann intressant! Kanske inte vrd den hype den ftt, men nd lsvrd!

Helena Flemstrm

2012-10-07

Svrt att glmma

Cia Shrman

2012-09-19

Den frsta boken som jag lste av Paolo. Underbart skriven. Kunde inte lgga den ifrn mig.

A-K Lfgren

2012-09-18

Bra skriven

Emil Oskar

2012-09-09

Knner du dig smart nr du lser Fader Fouras gtor? D kommer du knna dig smart nr du frstr den hr boken.

Anton Svensson

2012-09-05

Naiv, barnslig men tillrckligt subtil i sin feel good-framtoning fr att undvika ett lgre betyg.

jessica hardiman

2012-09-04

fantastisk och magisk. Feel good bok.

Victoria Antonsson

2012-08-27

Vilken verskattad bok! Hur kan s mnga tycka den r s bra??? Jag tycker den var pretentis, meningsls, full med floskler, filosofiskt dravel och klicher.

bra bok. djupa metaforer.

Rebecca Dahl

2012-08-19

Jag lskade den hr boken. Det var som en saga fr vuxna.

Anonym Anvndare

2012-08-11

Vlskriven och medryckande historia och visst finns hr en del insikter om livet. Men mot slutet blir det lite vl mycket pekpinnar och sjlva upplsningen r ett antiklimax. Jag borde helt klart lsa ngon av hans lngre/djupare bcker fr att ge honom en ny chans.

Camilla Johansson

2012-07-29

Fantastisk bok med mnga kloka tankar. Man vill stryka under och lsa igen. Den stannar kvar hos en lnge!

Linn L

2012-07-14

Den hr boken frstod jag verkligen inte alls. Hade hrt s fantastiska lovord om den innan om att den i princip skulle f lsaren att "se livet p ett nytt stt" eftert. Kanske var det dessa hga frvntningar som frstrde eller s var jag bara helt fel person fr denna typ av bok.

Thomas Sievert

2012-07-01

Mysig saga, om n lite predikande.

Utvecklande och givande

Fanny Krelind

2012-06-01

Tycker att denna r verskattad.

Eva Johansson

2012-05-29

Den mest underbara bok jag har lst. Jag lyssnar nu till mitt hjrta och fljer mina drmmar. Jag tar fram boken nr jag behver hjlp p vgen om livet och krleken.

Per Englund

2012-05-25

En bok jag lste p en flygplats. Vldigt lttlst och enkel.

Anna

2012-05-19

skn "vuxensaga"

Den r spnnande och riktigt bra.

Elias Chougui

2012-04-29

Jag tyckte inte att den hr boken var srslilt bra alls. Det kndes som om Coelho frskte lite fr mycket nr han skrev den hr.

Eva Bill

2012-04-16

Sorry men det gick inte alls

Oskar Johansson

2012-04-13

Alkemisten r enligt mig en fantastisk berttelse i de frutseelser som jag anser gra en fantastisk berttelse, kanske inte generelt fr alleman. Paulo Coelhos berttarteknik r stndigt p sin spets och lmnar inga luckor som skulle kunna snka upplevelsen. Det jag fann mest givande med Alkemisten var de s frgstarka och smakfyllda skildringarna av omgivningarna, naturen och dess band med huvudkaraktrens resa och upplevelser. I viss mn r nd Alkemisten en ganska avskalad, kanske till och med minimalistisk saga som i sin soliditet hjer sig till perfektion. Att Coelho har upphjts som ngon typ av andlig guru i ett nymodernt spirituellt forum r ngot jag frundras ver. ndock kan han enligt mig skapa perfekta historier. Det r inte i hans historiers spirituella vckarklockor som jag finner krnan till hans verk utan det r i dom breda penseldrag han mlar upp frgvarma och inbjudande vrldar som bara kommer hur hans fantasi.

Intressant och metaforisk men inte s fantastisk som alla sger. Hade strre frvntningar men frfattarens skrivartalang ger boken en sjlvklar trea i betyg. Lste ut den p en dag.

Patrik Andersson

2012-03-23

En annorlunda och intressant bok!

Johanna Wemminger

2012-03-09

Inte Coelhos bsta, men magisk p sitt stt.

Ally Regins

2012-01-21

Hittade inget bra i den hr. Tyckte mest att den var trkig

Carl Sh

2012-01-12

Man mste lsa boken

Joakim Roos

2011-12-12

Kanske vrldens smsta bok.

Sari Karlsson

2011-11-26

Har lst mnga av Coelhos bcker. De ger styrka!

Gabriella Aronsson

2011-11-15

Vacker och fin bok som hller frn brjan till slutet. Ls!

Janna Ljungkvist

2011-11-11

Det finns ingen annan n cuelho som kan skriva s magiskt men nd realistiskt. Vldigt bra bok som fr en att tnka efter.

Peter Allanson

2011-09-26

Vilken underbar bok. En bok jag rekomenderar alla att lsa.

Jon Nises

2011-09-23

En bok som fr en att tnka till.

Z

Zerdes Mussolini

Bsta boken ever!

Anna Idrestam

2011-09-23

Jag frstr inte alls hypen runt denna boken. Vad r det som r s bra??

Isak ekblom

2011-09-16

Skruttig.

Jag lskar Paulos sagor, det enkla sttet han skriver p och hur han trollar ihop den hr tunna boken.

Emma Karlsson

2011-08-23

Herregud vilken trkig bok. Jag kan inte ens med ord beskriva min sikt. Jag tror blaha kommer nrmast. Men inte ett likgiltigt blaha utan ett extremt frustrerat blaha. Boken tog ju aldrig slut! Och den var s meningsls.

Jessica lundgren

2011-08-03

En mycket fin knsla infinner sig!

Nina Ahlzn

2011-08-03

Ren Dynga.

Nils-Erik Furuholm

2011-07-01

En tunn men innehllsrik bok, kanske inte pverkar mitt liv s mycket, men fr mig att tnka efter en del och det r en bra story.

Nstan en livsbibel...

Karin Berglin

2011-06-27

En bok som krver mycket eftertanke, men den ger upphov till fina funderingar

Daniel Majling

2011-05-15

knns som en utdragen gammal folksaga.

Sanna Holm

2011-04-15

Serist. Hur lng r den 130 sidor? Tog mig inte igenom den r as trkig. r nd intresserad av filosofi ...

Matilda Palmqvist

2011-04-11

Usch fy nej. Filosofi fr lgstadiet?

Mia Lundberg

2011-04-05

Vilken fantastisk vacker om tnkvrd bok. Det hrligt nr man trffar p bcker som fr en att stanna upp i livet och tnka efter en stund.

Samuel Trygger

2011-03-21

Helst skulle jag ge denna fluffiga "filosofiska" lttviktare, som, enligt mig, ftt alltfr mycket uppmrksamhet en verstruken stjrna, men det gr ju inte. Den var mitt frsta mte med Coelho och resulterade i att jag inte har ngon som helst lust att spendera tid p ngon annan av hans bcker. verhypat dravel, filosofins och metafysikens Bill och Ben, slseri med trd och tid.

Martin Spiik

2011-01-20

Vem skrivs sdana hr bcker fr egentligen? knner mig helt oengagerad.

Jasmine S

2011-01-07

Bra story.

anna hrlin

2010-12-25

lite fr optimistisk och naiv huvudperson fr mig.

Gunilla Jnsson

2010-12-02

Trist, inget fr mej.

Linda Fedko

2010-11-19

Intressant berttelse men inget som jag tror p. Boken ndrade inte mitt liv som det stod p baksidan att den skullle gra. En verskattad bok men lsvrd.

Anna

2010-11-03

ett ord: pekoral.

Natalie S

2010-10-03

Boken hade definitivt sina stunder. verlag knner jag dock att boken var bra men ibland var p grnsen till tjatig.

Elisabeth Kling

2010-09-10

lite mysko bok,tunn, men fick en att fundera lnge eftert !

Hans Petersson

2010-09-01

En klart godknd historia som inte r ett dugg mer n s. Fruktansvrt verskattad.

Camill Ask

2010-08-14

Urtrkig, frstr inte alls.

Dagny Nordmark

2010-08-11

En klassiker. Den mste lsas och grna flera gnger.

Malin Johansson

2010-08-08

Min absoluta favorit av Paulo Coelho hittills. Lagom med mystik och tnkvrdheter i en milj jag kan relatera till.

Ulla Edln

2010-08-07

Inget mrkvrdigt alls

Irene D.

2010-08-07

Helt fantastisk!
Innehller allt - fr den seende.
Innehller inget - fr den blinde.

KR

2010-07-28

En st och smtrevlig historia, varken mer eller mindre, som inte lmnar ngra bestende men. Det bsta och smsta jag kan sga om den hr boken r att jag inte hatar den, men med tanke p dess omttliga popularitet br det ven nmnas att folk som finner spirituell vgledning i det hr ocks finner musikalisk fullkomlighet i "idol", vilket kan bst tillskrivas oerfarenhet eller kretinism.

Cecilia Pihl

2010-07-22

Oerhrt trist och lngsam.

Moa Aarenstrup

2010-07-21

Alldeles fr simpel och ointressant fr min smak.

Daniel Andersson

2010-07-19

Fruktansvrd. Faktiskt.

S Inka

2010-07-15

Mycket lsvrd.

Stina :)

2010-07-14

Jag gillade verkligen boken. Jag lngtade tillbaka till boken nr jag inte lste. D boken var i mitt liv gav den upphov till en hrlig undanflykt frn verkligheten och mnga funderingar kring hur vi lever vra liv. Tyvrr kvarstr inte knslan eftert. Kanske pverkade slutet min upplevelse.

Bjrn Larsson

2010-07-04

Den gode Paulo har lst p innan han skrev den boken. Frgas av CG Jungs syn p vad allkemi r, dvs ett skande efter guldet i ssi/oss sjlv. Ls den!

Caroline Cras

2010-06-23

riktigt trkig och ointressant

Jeanette L

2010-06-15

Brjade bra, men tjusningen frsvann nnstans p vgen. Frstr inte riktigt hysterin kring den hr boken.

Johanna Lundin

2010-05-31

Boken Alkemisten handlar om en ung pojke som r fraherde. Han bestmmer sig fr att brja leta efter en skatt som han drmt att han ska hitta. Vi fr flja honom p en lng resa mot denna skatt. Det r mnga hinder som dyker upp p hans vg. Meningen med boken r nog att uppmuntra att du ska fortstta kmpa ven om du mter p patrull. Jag ser dock inte tjusningen med boken alls. Den r vldigt typisk fr Coelho och hans stt att skriva. Till skillnad frn Veronica bestmmer sig fr att d och dennes finurliga slut r inte Alkemisten inget jag kan rekommendera. Fr se hur jag gillar de andra bckerna av honom som jag har liggande hr hemma.

Johanna Lundin

2010-05-31

Jag frstr serist inte vad som r grejen med den hr boken. Alla har pratat s gott om den. Men jag tyckte mest det var segt.

Stor besvikelse. Nyandligt dravel.

Stor besvikelse. Nyandligt dravel.

Maria B Hansson

2010-05-01

Rtt jolmig faktiskt. Hade fr hga frvntningar.

Margareta Ekelund

2010-04-19

Pretentist dravel.

Jeanette Algeson

2010-04-15

Jag skulle sga att den hr boken hade absolut vissa mysiga stunder. Men den tar inte upp resan alla mnniskor i livet tar utan den tar upp resan mn tar. Iaf om man lser det enligt Paulo C. Kanske tnkte han inte p detta nr han skrev den hr boken. Men De r tydligt att den enda kvinnliga karaktren som gestaltas i denna bok r hon som vntar ute i ken p att mannen ska komma tillbaka och ha uppfyllt sitt livsde.
De enda vi kvinnor tydligen ska gra r att vnta p rtt man och sen om mjligt vnta lite till p honom.

2010-04-11

13 feb 2010 kl. 00:35 Frida Gustavsson
Coelho har nu hamnat p min lista ver bannlysta, tillsammans med Marklund och co. Gran Hgg skriver i 1001 bcker du mste lsa innan du dr shr: "Men ngon gng har en riktigt dlig bok blivit en sdan framgng att den p ngot vis tillhr allmnbildningen [...]". Jag skrattade hgt t Hggs frtrffliga kommentar, och kommer nog skratta rtt hgt nsta gng jag hr ngon som har den hr som favoritbok ocks. Egentligen r boken inte helt vrdels, men den r verkligen inte bra, ger en vag knsla av Harlequin, dr sexscener bytts ut mot vaga religsa inslag istllet.

Hej Frida! Tnkte bjuda dig p skratta hgt idag. :) Och alla andra som tycker Alkemisten r en struntbok, banal och kvasifilosofisk m..m. Jag gillar verkligen Alkemisten och tycker att den resan Santiago gr r just en sn resa alla borde gra, vedermdorna under resan gr oss till humana mnniskor inte till bttre vetande. Det r ju s i livet att
alla upptcker inte var skatten finns, det mste finnas en resa och tyvrr r det nog alldeles fr mnga som blivit hemmablind, ven om det kanske dr som skatten finns, resan r ett mste.
Frida du fr grna ta bort min kommentar om den str dig, kunde bara inte lta bli. P.S. Vilka Marklund bcker har du lst som gjort att du bannlyst dem?

Annika Winning

2010-03-12

En del fina beskrivningar, men p det stora hela banal och kvasifilosofisk.

Hej Kanin

2010-03-10

Jag tyckte inte alls om boken. Och jag har hrt att den ska vara hans bsta s jag orkar inte ens frska med ngon annan.

Nikki Zbrog

2010-03-10

Suggestiv och filosofiskt vacker lsning utan strikta grnser fr mystik och verklighet. Om resan varje mnniska tar igenom livet - en resa som i boken gestaltas p ett geografiskt stt.
Mycket tnkvrd lsning, dock krver boken att man fyller i sjlva 'meningen' sjlv

Petra Norstedt

2010-02-27

En underbar bok dr allt hnder.

Erika Bomb

2010-02-16

Mysig bok med en dold mening. En helt klart lsvrd bok. Dcok kanske lite fr djup fr ngon som bara vill ha lite underhllning i vardagen :P

2010-02-14

En roman i New Age-anda. Skulle grna vilja sga att romanen r trovrdig. Det r den inte, den r instllsam och spekulativ. Mycket pengar blev det. Ls "Profeten" av Kahlil Gibran istllet, om Du lngtar efter mening och sknhet.

Hampus Bystrm

2010-02-12

Total smrja...

Inte s bra som jag trodde. Men den var lsvrd!

2010-01-28

28 jan 2010 kl. 17:40 Jonn Palmr Jeppsson
Andefattigare litteratur fr man leta efter. Fluff som lurar tv-shoppande hemmafruar och folk med drmfngare ovanfr sngen, men inte ngon annan.

Vilket expertutltande, undrar vad som hnger ovanfr din sng?

Jonn Palmr Jeppsson

2010-01-28

Ellinor Karlberg

2010-01-07

Hller med er nedan om att den r verskattad..

Adrien Combier Hogg

2010-01-02

Vldigt, vldigt, vldigt verskattad bok som lindar in rtt uppenbara tankar och teser i ett slags mystifierat och nst intill religist sprk. Mnga tycks dock uppleva "Alkemisten" som banbrytande och lsandet av boken som ett "uppvaknande". Dessa personer har uppenbarligen aldrig lst ngot av Kant.... ;-)

Joel Sommarsol

2010-01-01

Jag tycker ocks att den r vldigt verskattad. Samtidigt r jag glad att jag har lst den eftersom s mnga har gjort det och det r intressant att hra varfr en del anser den vara den bsta bok de lst.

Danielle Schill

2009-12-14

En utav vrldens vackraste bcker!

Emma Andersson

2009-11-15

En mysig historia om att flja sina drmmar och finna sitt levnadsde, symbolisk. Den fick Saharas sand att vina kring mig ven om jag aldrig varit dr. Jag tycker om det som citeras i guld p baksidan av min upplaga: "Nr du verkligen vill ngonting verkar hela universum fr att du ska f din nskan uppfylld." Lite av det flyt man kan uppleva nr man lyssnar till sitt hjrta. Om hur motgngar kan vara universums stt att hjlpa en till mlet, om man r uppmrksam. Mig tilltalar berttelsen eftersom den till stora delar passar min livsfilosofi. Jag gissar att det r en sdan bok som blir nnu bttre om man skulle lsa om den. Vad som drar ner betyget r slutet som jag upplevde som aningen platt.

Helena Eriksson

2009-11-14

N, jag r inte byggd fr den hr typen av litteratur. Jag fattar inget av andras hyllningar och snack om att den ppnar upp till "oknda rum". Sorry.

Xenia Oxenstierna

2009-11-11

Min frsta lsta bok av Paulo. Jag tycker den r en riktigt bra bok. Skandet efter skatten. Filosofisk och tnkvrd. Mnga kloka ord.

Resterande bcker som jag har lst av honom tycker jag att temat upprepar sig och han brjar bli tjatig om sin religisa tro.

Martin Axelsson

2009-11-11

Levde inte alls upp till mina frvntningar, men den hade vll sin sm ponger!

sa s

2009-11-02

Paulo Coelho r en av mina absoluta favorit frfattare!

Bella E

2009-11-01

Jag har lite svrt fr den hr typen av "sjlvhjlpsbcker", men det r ju jag det.

Harriet Frohm

2009-11-01

Lite gullig tusen och en natt berttelse.

Susanna Gyllenbga

2009-10-07

Ruggigt verreklamerad

Simone O

2009-10-01

St, gullig blev slutordet nr jag skulle tnka ut ngot om boken. Frstr inte dess storhet. Trodde det var en bok som skulle vlta mig. Det gjorde den inte den lmade ig gansk oberrd. Det var som att lsa en st saga. inte svrt nr det hll p men den lmnar inga spr.

Jan-Eirik Johansen

2009-09-24

En lttlst bok om att frverkliga drmmar.

Tor von Geijer

2009-09-16

Egentligen en ganska klassisk Utvecklingsroman

Freddy K

2009-09-10

Japp, en riktig skitbok. Gran Hgg kommenterar den extremt bra i "1001 bcker du mste lsa innan du dr". Hans sammanfattning r ungefr att den r spektakulr eftersom den lyckats lura s mnga till att tro att den r djup trots att det r en sansls skrpbok. Jag hller med till 100% =)

2009-09-09

oj s mnga som r besviken och inte riktigt vet vad de skall tycka. lska Coelho r som att lska sin man lite frutsegbar , ven om slutet kan verraska, precis som i ett stabilt frhllande.

Lotta Norn

2009-09-09

Har bde lst och lyssnat p den. Tyckte att jag hrt s mycket positivt om den och att jag kanske skulle uppleva den annorlunda som CD-bok, men s blev det inte.

Pelle Martinsson

2009-08-27

En p sin hjd smcharmig bagatell. Coelho har vevat ihop en samling frnumstiga (och rtt intetsgande) "livssanningar" som verkar lmpa sig bst fr en barnbok. Ingen katastrofal upplevelse, men batikmaffians hype r obefogad.

marten l

2009-08-19

Fruktanslst verskattad bok.
Filosofi-light. Om ens det... G direkt till tyskarna utan att passera Coelho.
Med tyskarna menar jag s klart Hesse, Nietzsche, Schopenhauer. Det ska gra ont nr det gr in, annars blir det inget. :)

Mylar .

2009-08-16

En mysig saga som trollar bort vardagen och frnjer, om man lter bli att frdjupa sig i budskap och vrldsskdning.

Melissa Lindgren

2009-07-31

Fantastisk bok av Coelho, och faktiskt den enda bra jag lst av honom.

Cicci Harstrm

2009-07-26

Den hr boken har jag lst tv gnger, n s lnge... :-) Den r underbar!

Camilla H

2009-07-22

Jag tycker att Paulo Coelho skriver klokt och gr en peppad att flja sina drmmar.

En underbar sagobetonad historia om en andalusisk herde pojke som uppfyller sin drm.

Anna Granstrm

2009-07-15

Om det hr r en "nu ser jag livet annorlunda" - bok skms jag, fr det betyder att man r oerfaren, inskrnkt och ovidsynt. En bok full av sjlvklarheter, ven om mnet i SIG r ganska fint - ibland finns det man letat efter dr man brjar, man behver bara ka runt vrlden fr att hitta det. Coelho mste vara den mest verskattade frfattaren ngonsin, och Alkemisten r nd den BSTA av de tre jag lst av honom. Han r skert revolutionerande fr folk som inte kan tnka sjlva.

Jon Bergmark

2009-07-15

Jag blir vldigt arg av att lsa den hr boken. Knner mig hotad. Antastad, smutsig. Jvla bok.

Karin Pantzar

Klart verskattad... Enligt min mening

Emma Fgerlind

2009-07-12

, jag hatar den hr boken. Mer n jag hatar ngon annan bok. En massa krafs bara, och inte ens srskilt vlskrivet. Jag blir ledsen av att snt hr ligger p topplistorna.

Katarina Kjellberg

2009-07-09

En gonppnare, den r verkligen speciell! En tnkvrd bok.

Ulla Englund

2009-07-08

Frfattaren tycks efterstva att skriva "kultbcker", alltfr konstlat med religsa vertoner fr min smak

Eva Lindblad

2009-07-04

Fantastisk lsupplevelse! En bok som man blir lycklig av att lsa. Man mste tro p mjligheter och p att fantasi r en bra drivkraft! Rekommenderas varmt!

Jeanette Algeson

2009-06-23

Den fr minus pga det dliga slutet (min sikt bara) Jag tyckte inte att den hll i min standard p vad jag hade velat lsa.
Det var en jtte mysig historia, verkligen.
Men de enda kvinnorna gjorde nr mnnen uppfylde sitt levnadsde var att vnta p dem. Hur ska de egentligen tolkas?
Kndes lite bristande.
Annars var den helt okej, inte lika WAOW som ja hade ftt hra.

Sofia Wessung

2009-06-21

Det r vl meningen att man ska tnka, men nja, inte var det d en semesterbok.

Oscar Johansson

2009-06-18

Bra budskap, men Coelho r inte den skickligaste av frfattare... som budskap fr den en hg 4:a, som litterrt verk en 2:a, s snittet blir 3.

Sofia kerberg

2009-06-18

Kndes mest som om Coelho tagit en klassisk myt/saga/sedelrande historia (typ The Fisher King) och strckt ut den p ett par hundra sidor. Deifinitivt inte srskilt nyskapande och rligt talat ganska trist. Det tar vl ungefr 20 sidor innan man har greppat "go with the flow"-conceptet och sedan fortstter det bara typ 10 gnger om.

Lisa Classon

2009-06-18

Paulo Coelho skulle vinna klich-VM med den hr boken. Den gav mig rysningar, fysiska kvljningar och raseriutbrott fr att den var s frutsgbar och politisk korrekt. Soppa! Argumentet att den lr lsaren ngot om livet ... jag sger att det rcker med att sga "carpe diem" s slipper man spendera timmar av sitt liv p att lsa schabraket. Amen.

Alkemisten och Hxan frn Portobello r de tv smsta bcker Coelho har skrivit!

Halina petersen

2009-06-13

one of those books that everyone seems to love and I just dont have the slightest idea why ( just like the film "The English Patient"). Its probably "make you feel good " factor that makes people like it.
I `d rather have "make me feel bad" instead !

Jane Carlsson

2009-06-12

Det ska tydligen finnas budskap i den hr boken men det missade jag totalt. Det r vl en rtt bra berttelse men den r s seg trots att boken inte r tjock.

Daniel Kjellgren

2009-06-12

S otroligt verskattad att man nstan blir mrkrdd ;-) Inget revolutionerande budskap, inga nya sanninngar inte ens spnnande.

Monica Hammarsten

2009-06-12

Denna bok mste man lsa minst tv gnger fr att frst innehllet.
Andra gngen jag lste den insg jag, men det r ju s livet r...

Inger Mrtenson

2009-06-11

Min syster tyckte jag skulle lsa den s jag lnade hennes...och ...jag tyckte om den. Den var som en saga
lngsamt berttad som jag njt av.

Jack Russel

2009-05-23

Hmm... lite besviken blev jag allt, framfr allt s jag tyckte mycket om "Djvlulen och frken Prym". Detta var en mer filosofisk utsvvning och personligen s kper jag inte s mnga av dessa filosofier om "det" och "whatnot", s ja, det var en trevlig lsstund, en "saga fr vuxna", men det var ocks det...

Robert Berglund

2009-04-22

Bytte till mig ett slitet ex av "Alkemisten" fr min "Fear and Loathing" i santander under en spanien resa.

Boken r en optimistisk historia och vldigt centrerad kring mnen som sjlvutveckling och att hitta sig sjlv. Coelhos frkrlek till andlighet lyser igenom och r stndigt nrvarande.
Handlingen om den unge herdepojken som ger sig ut att jaga sitt de, r lagom trevlig och lggs upp som en saga.
Fr mig r det perspektivet och vrldsskdningen i "Alkemisten" som r det interessanta. Inte berttelsen i sig.
r du filosofiskt lagd och ute efter ngon annans syn p livet r boken helt klart lsvrd!