Alicias val

Malmgren, Frida

Romance i maktens korridorer. Nöjesreportern Alicia Johansson får sitt livs chans när Aftonpressen skickar henne till vinterns stora politiska möte, Folk och försvar. Hon hoppas att detta blir starten på en ny journalistisk karriär, bortom ytliga kändismingel. På väg upp till konferensen blir Alicia först på plats vid en bilolycka. Det är det politiska stjärnskottet tillika playboyen Max Horn som har krockat. Attraktionen är omedelbar. Men när Alicia börjar granska Max mentor, hälsoministern Hans Tessin, blir det tydligt att en journalist och en politiker inte har någon framtid ihop. Ändå kan de inte sluta tänka på varandra ? Vad är viktigast, kärlek eller karriär?

2019-11-19

Alicias val följde med hem från bokmässan i Göteborg i år. Det är en debutroman skriven av systrarna Frida och Linnea Dahlgren. Ibland kan det märkas tydligt när en bok är skriven av två författare, det kan bli lite styltigt och hoppigt och en lite för väl tydlig övergång mellan de två olika författarna. Men det märks inte här, det känns som det är en och samma författare rakt igenom, vilket gör boken trevlig att läsa. Jag gillar berättelsen om journalisten Alicia och politikern Max. Deras vägar korsas oväntat en dag och ganska snart möts de igen när Alicia dras in i ett scoop där Max är inblandad. Deras attraktion är stor men kan de riskera sina jobb för att vara med varandra?

Det är ganska mycket politik och journalistik i boken men inte så mycket kärlek. Lite kärlek finns, men jag hade önskat mycket mer. Mycket mer känslor, dramatik, kärlek, sex och het passion. Jag är inte helt förtjust i att Alicia ska ändras på för att passa in, jag hade önskat att hon stått på sig mer och kört sitt eget race istället för att lyssna på omgivningen. Men det är en läsvärd debut som underhåller mig under flera timmar. Ska bli intressant att se hur systrarnas författarskap fortskrider nu när de blivit varma i kläderna!

Lysande, underhållande & charmig!

Angela

2019-10-06

Velade mellan att sätta 3 eller 4 i betyg. Boken är bra och karaktärerna trovärdiga. Helt okej handling. Fin kemi mellan huvudkaraktärerna men deras kärlek skildras mest på håll och jag hade önskat att man skulle få se mer av dem tillsammans. För mig får boken även minus då sexscenerna helt enkelt spolas förbi/inte skildras och i den här kategorin böcker tycker jag att det är ett misstag. Uppläsaren i ljudboken envisades med att försöka sig på dialekterna vissa karaktärer pratade (skånska, gotländska) och det var ingen höjdare utan något som tog fokus från boken och irriterade mest.