Alice's Adventures in Wonderland

Carroll, Lewis

| 1987

Mjuka dockan Jenny

2017-09-08

Det är en konst att kunna föra en dialog utan att lägga in den minsta gnutta förnuft och dessutom hålla den levande. Inte konstigt att jag bara beundrar när Alice försöker samtala med alla hon möter. Men mitt i allt detta nonsens finns faktiskt en klok tanke, nämligen den att tänka sig för vad man säger beroende på vem man talar till. En mus vill gärna inte höra talas om katter, medan en sköldpadda hur falsk den än tycks vara gärna inte vill bli påmind om sköldpaddssoppa.

Sanna Carlborg

2016-07-29

Har nu läst boken på engelska, på svenska tidigare. Ordvitsandet funkar bättre, men språkbytet leder inte till ett högre betyg än tidigare. Tycker att början är fantastisk men att det efterhand blir lite för utflippat och tjatigt. Som barn tyckte jag att alla varelserna i underlandet var väldigt hotfulla och otrevliga, och så är det ju faktiskt.

John C

2015-04-16

Underbart att än en gång få stifta bekantskap med Alice, som en vacker dag får syn på en talande kanin som hon följer efter ner i kaninhålet, där en värld som inte följer några lagar väntar. En fantastisk bok som bevisar skönlitteraturens styrka - att vad som helst är möjligt, det är bara fantasin som sätter gränserna!

Maria Linder

2014-08-22

På sina ställen en vacker och rolig berättelse, väldigt engelsk och torr. Samtidigt tröttnar jag lite på alla missförstånd.

W

Weronica U

2013-06-23

Rolig saga och roliga karaktärer.

Elias Chougui

2012-04-29

Vilken fantastisk fantasi... :)

Michael X

2011-11-01

Ett bra exempel på en övertolkad (och överreklamerad?) "klassiker", i vilken det skulle bl.a. ligga en massa sexuella fantasier...

Den är bara en (typisk?) engelsk nonsense-berättelse för barn inom en drömpsykologisk ram. Det senare är ganska bra, men det hela blir inte mer än en 3:a.

Liam Olsson

2011-10-29

Vad kan man säga? Helt underbar! Läste aldrig orginalet som barn utan faktiskt bara för några år sedan! Välförtjänt klassiker-status!

Josefine Ejebjörk

2011-10-09

Läste om denna som vuxen i samband med att jag sett Johnny Depp som the Mad Hatter, fortfarande lika bra och fantasifull.

Sara .

2011-10-06

Nostalgi!

En helt vansinnig barnbok! Underhållande, knasig och ibland lite rörig.
Kommer def. läsa den för Olivia när hon blir lite äldre, men då blir det nog på svenska.

Caroline J

2011-03-15

Det fick bli en tvåa tyvärr.. Älskade Disneyfilmen som liten och tyvärr jämför jag mycket med den. Boken var lite märklig och Alice var irriterande kaxig hela tiden.

Marianne Bergkvist

2010-03-21

Egentiligen så har jag alltid gillat början av boken - sedan blir det en massar svampätande, giftdrickande och en massa svammel. Läs hellre boken om Alice i verkligheten, det är en riktig pärla.

Annika Åkerholm

2010-02-12

En barndomskärlek, förtrollande i mitt minne.

Jeanette Algeson

2010-02-11

Till en början verkade den lovande och bara lite annorlunda från den tecknade filmen, men fortfarande fylld med underliga händelser. Underliga händelser följer hela boken rakt igenom. Men någon gång efter ödlan Bill har flugit ut ur skorstenen och Alice beger sig iväg från denna plats börjar boken bli mer och mer ... anorlunda från vad ja kanske hade tänkt. Även fast ja förväntade mig anorlunda från filmen så gick det inte att inte bli liiite besviken. Iaf som ett stort fan av Alice när jag var mindre. Efter att ha läst denna bok börjar jag få känslan av att författaren avskyr barn. Att göra det här till en barnbok känns inte helt rätt. Många barn blev skrämda av disneyfilmen. Efter att ha sett bilderna i den här boken och läst dess innehåll så är den tecknade ingenting i jämförelse.
Jag kan tycka att den var läsvärd med tanke på längden och hur enkel den var att läsa. Men om du är mörkrädd så är Alice i underlandet inget för dig. Håll dig till Disney då.

Jessica Johansson

2010-01-14

Jag läste eller fick aldrig boken uppläst för mig när jag var barn, hade bara sett Disneyfilmen, men så läste jag den nu när jag är 18 år för att tagga till inför Tim Burtons film. Jag gillar Alice mycket mer i boken än i filmen, istället för att vara näpen och fnissig är hon en lite trumpen sjuåring som inte blir så chockad av magi utan ifrågasätter den. Det låter ju som att jag menar att hon är mer FEMINISTISK, och det är hon väll, men det är snarare att det sättet att agera är mycket mer likt en sjuårings och ger extra magi till boken som jag tänker på. Men jag är lite missnöjd med vissa av delarna i boken som inte tas upp i Disneyfilmen, trodde att de skulle vara lika bra som Tepartyt och Hjärter Dam, men vissa är helt enkelt inte det.

Natasha Illyés

2009-07-27

Visserligen är jag barnsligt förtjust i magi i vanliga fall, men var inte de flesta i den här boken ganska otrevliga? Eller stressade?