Alice's Adventures in Wonderland

Carroll, Lewis

| 1987

Det r en konst att kunna fra en dialog utan att lgga in den minsta gnutta frnuft och dessutom hlla den levande. Inte konstigt att jag bara beundrar nr Alice frsker samtala med alla hon mter. Men mitt i allt detta nonsens finns faktiskt en klok tanke, nmligen den att tnka sig fr vad man sger beroende p vem man talar till. En mus vill grna inte hra talas om katter, medan en skldpadda hur falsk den n tycks vara grna inte vill bli pmind om skldpaddssoppa.

Sanna Carlborg

2016-07-29

Har nu lst boken p engelska, p svenska tidigare. Ordvitsandet funkar bttre, men sprkbytet leder inte till ett hgre betyg n tidigare. Tycker att brjan r fantastisk men att det efterhand blir lite fr utflippat och tjatigt. Som barn tyckte jag att alla varelserna i underlandet var vldigt hotfulla och otrevliga, och s r det ju faktiskt.

John C

2015-04-16

Underbart att n en gng f stifta bekantskap med Alice, som en vacker dag fr syn p en talande kanin som hon fljer efter ner i kaninhlet, dr en vrld som inte fljer ngra lagar vntar. En fantastisk bok som bevisar sknlitteraturens styrka - att vad som helst r mjligt, det r bara fantasin som stter grnserna!

Maria Linder

2014-08-22

P sina stllen en vacker och rolig berttelse, vldigt engelsk och torr. Samtidigt trttnar jag lite p alla missfrstnd.

W

Weronica U

2013-06-23

Rolig saga och roliga karaktrer.

Elias Chougui

2012-04-29

Vilken fantastisk fantasi... :)

Michael X

2011-11-01

Ett bra exempel p en vertolkad (och verreklamerad?) "klassiker", i vilken det skulle bl.a. ligga en massa sexuella fantasier...

Den r bara en (typisk?) engelsk nonsense-berttelse fr barn inom en drmpsykologisk ram. Det senare r ganska bra, men det hela blir inte mer n en 3:a.

Liam Olsson

2011-10-29

Vad kan man sga? Helt underbar! Lste aldrig orginalet som barn utan faktiskt bara fr ngra r sedan! Vlfrtjnt klassiker-status!

Josefine Ejebjrk

2011-10-09

Lste om denna som vuxen i samband med att jag sett Johnny Depp som the Mad Hatter, fortfarande lika bra och fantasifull.

Sara .

2011-10-06

Nostalgi!

En helt vansinnig barnbok! Underhllande, knasig och ibland lite rrig.
Kommer def. lsa den fr Olivia nr hon blir lite ldre, men d blir det nog p svenska.

Caroline J

2011-03-15

Det fick bli en tva tyvrr.. lskade Disneyfilmen som liten och tyvrr jmfr jag mycket med den. Boken var lite mrklig och Alice var irriterande kaxig hela tiden.

Marianne Bergkvist

2010-03-21

Egentiligen s har jag alltid gillat brjan av boken - sedan blir det en massar svamptande, giftdrickande och en massa svammel. Ls hellre boken om Alice i verkligheten, det r en riktig prla.

Annika kerholm

2010-02-12

En barndomskrlek, frtrollande i mitt minne.

Jeanette Algeson

2010-02-11

Till en brjan verkade den lovande och bara lite annorlunda frn den tecknade filmen, men fortfarande fylld med underliga hndelser. Underliga hndelser fljer hela boken rakt igenom. Men ngon gng efter dlan Bill har flugit ut ur skorstenen och Alice beger sig ivg frn denna plats brjar boken bli mer och mer ... anorlunda frn vad ja kanske hade tnkt. ven fast ja frvntade mig anorlunda frn filmen s gick det inte att inte bli liiite besviken. Iaf som ett stort fan av Alice nr jag var mindre. Efter att ha lst denna bok brjar jag f knslan av att frfattaren avskyr barn. Att gra det hr till en barnbok knns inte helt rtt. Mnga barn blev skrmda av disneyfilmen. Efter att ha sett bilderna i den hr boken och lst dess innehll s r den tecknade ingenting i jmfrelse.
Jag kan tycka att den var lsvrd med tanke p lngden och hur enkel den var att lsa. Men om du r mrkrdd s r Alice i underlandet inget fr dig. Hll dig till Disney d.

Jessica Johansson

2010-01-14

Jag lste eller fick aldrig boken upplst fr mig nr jag var barn, hade bara sett Disneyfilmen, men s lste jag den nu nr jag r 18 r fr att tagga till infr Tim Burtons film. Jag gillar Alice mycket mer i boken n i filmen, istllet fr att vara npen och fnissig r hon en lite trumpen sjuring som inte blir s chockad av magi utan ifrgastter den. Det lter ju som att jag menar att hon r mer FEMINISTISK, och det r hon vll, men det r snarare att det sttet att agera r mycket mer likt en sjurings och ger extra magi till boken som jag tnker p. Men jag r lite missnjd med vissa av delarna i boken som inte tas upp i Disneyfilmen, trodde att de skulle vara lika bra som Tepartyt och Hjrter Dam, men vissa r helt enkelt inte det.

Natasha Illys

2009-07-27

Visserligen r jag barnsligt frtjust i magi i vanliga fall, men var inte de flesta i den hr boken ganska otrevliga? Eller stressade?