Alice's Adventures in Wonderland

Carroll, Lewis

| 1987

Matilda Persson

2021-06-13

Jag har aldrig tidigare läst Alice i Underlandet men Disney-versionen har länge varit en favorit. Efter att ha läst böckerna gillar jag verkligen hur Disney har lyckats baka ihop de två böckerna till en historia. Boken är så märklig och annorlunda och samtidigt den vackraste boken jag äger (läste Barnes & Nobles läderbundna version). I den första boken upplever jag samtliga karaktärer (inklusive Alice) som ganska otrevliga. Varje kapitel är en ny historia med en ny karaktär som introduceras. Through the Looking-Glass följer lite samma struktur där varje kapitel är en ny berättelse, men det finns en större storyline i bakgrunden. Boken var ganska svår att läsa på engelska, främst på grund av alla "dikter". Och sen är det ju väldigt billigt att avsluta en bok med att någon vaknar... Men det är en barnbok så jag kan väl inte riktigt klaga på handledningen.

2019-11-14

Äntligen läste jag själva sagan och den var medryckande, finurlig och väcker tankar och funderingar. Om man vill finns det otroligt mycket symbolik och jag tänker mycket på hur det är när barnets logik krockar med vuxenvärldens satta normer och förväntningar.

Mikaelita Bovalius

2018-05-17

Fransk råtta? En hög daggmask? Ormrädd duva? En klassisk hingst att läsa (trodde jag). Dock ska du inte göra mitt misstag och läsa den efter att du fyllt 30 år - DET ÄR EN BARNBOK. Fast en märklig barnbok. Jag vet inte vad jag trodde egentligen. Jag har sett filmen av Tim Burton och den är färgsprakande och intressant. Därav höga förväntningar. Boken är, låt mig säga aningen överskattad. Boken jag läste är dock en nyutgåva i pocketform ifrån förlaget Tris. Trodde därför att det kanske var en bok för den något äldre läsaren...men icke. Boken går extremt fort att läsa i alla fall. Alice försvinner iväg i en fantasivärld och förändrar sin egen storlek upprepande gånger och träffar massor av sura och magiska djur. Berättelsen saknar en röd tråd, men kanske är det också tanken med dramaturgin? Det är faktiskt befriande också i kontrast till det verkliga livet. Jag har läst många klassiker och denna är ingen högprioriterad favorit. Ett plus dock för att karaktärerna är befriande sura hela tiden och att bokens magi gör den skruvad och oväntad. Dessutom tycker jag att boken bli bättre i mitten och slutet. Personliga favoriter: Franska råttan, ödlan Bill, stressade kaninen och alla spelkort. Jag gillar Hattmakaren, men hade önskat få se mer av honom. Alice är mest gnällig och fundersam. Boken sägs handla om hur Alice vågar göra val, men hon verkar ju mest bara skeptisk och sur och av en slump följa alla djur. Krockettmatchen hos drottningen med alla karaktärer som är spelkort är otroligt rolig och även diskussionen om skolans olika ämnen i havets värld.

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Karaktärerna och flirtandet med barndomsfantasi är drivkraten i boken. Boken är mycket trevlig underhållning och sår ett par frön för fortsatt nostalgiskimrande minnesstunder efter läsning.

Sanna Carlborg

2016-07-31

Vackra illustrationer, söta kattungar men annars för flummigt och tjatigt.

Sanna Carlborg

2016-07-29

Har nu läst boken på engelska, på svenska tidigare. Ordvitsandet funkar bättre, men språkbytet leder inte till ett högre betyg än tidigare. Tycker att början är fantastisk men att det efterhand blir lite för utflippat och tjatigt. Som barn tyckte jag att alla varelserna i underlandet var väldigt hotfulla och otrevliga, och så är det ju faktiskt.

John C

2015-04-16

Underbart att än en gång få stifta bekantskap med Alice, som en vacker dag får syn på en talande kanin som hon följer efter ner i kaninhålet, där en värld som inte följer några lagar väntar. En fantastisk bok som bevisar skönlitteraturens styrka - att vad som helst är möjligt, det är bara fantasin som sätter gränserna!

Maria Linder

2014-08-22

På sina ställen en vacker och rolig berättelse, väldigt engelsk och torr. Samtidigt tröttnar jag lite på alla missförstånd.

Elias Chougui

2012-04-29

Vilken fantastisk fantasi... :)

Michael X

2011-11-01

Ett bra exempel på en övertolkad (och överreklamerad?) "klassiker", i vilken det skulle bl.a. ligga en massa sexuella fantasier...

Den är bara en (typisk?) engelsk nonsense-berättelse för barn inom en drömpsykologisk ram. Det senare är ganska bra, men det hela blir inte mer än en 3:a.

Liam Olsson

2011-10-29

Vad kan man säga? Helt underbar! Läste aldrig orginalet som barn utan faktiskt bara för några år sedan! Välförtjänt klassiker-status!

Josefine Ejebjörk

2011-10-09

Läste om denna som vuxen i samband med att jag sett Johnny Depp som the Mad Hatter, fortfarande lika bra och fantasifull.

Sara .

2011-10-06

Nostalgi!

Alice Erzmoneit

2011-06-20

Helt underbar!

Liza Bolin

2011-05-10

Alice in Wonderland är en fantastisk bok. Carrolls finurlighet är inspirerande.

Min utgåva är Penguins "rita-ditt-eget-omslag", och här är min design.

(jag vet att det här inte är en recension, men det verkar inte gå att länka i kommentarsrutan.)

En helt vansinnig barnbok! Underhållande, knasig och ibland lite rörig.
Kommer def. läsa den för Olivia när hon blir lite äldre, men då blir det nog på svenska.

Caroline J

2011-03-15

Det fick bli en tvåa tyvärr.. Älskade Disneyfilmen som liten och tyvärr jämför jag mycket med den. Boken var lite märklig och Alice var irriterande kaxig hela tiden.

Jenny Stenberg

2010-10-06

Jag läser böckerna minst en gång om året och älskar, älskar dem! Det är min favoritbok någonsin och jag har den i massa av utgåvor, utformningar och massa språk.

Adrien Combier Hogg

2010-05-14

Fantastisk bok och en imponerande prestation av den mänskliga fantasin! Gång på gång känner jag mycket starka paralleller till den analytiska filosofin i allmänhet och den logik som kringgärdade denna skola i synnerhet. Det märks att Carroll själv var Oxford-logiker: ord-lekar på åter ord-lekar med distinktioner mellan ords egentliga betydelser och vedertagna användningar. Böckerna är enkla och mångbottnade på en och samma gång.

Marianne Bergkvist

2010-03-21

Egentiligen så har jag alltid gillat början av boken - sedan blir det en massar svampätande, giftdrickande och en massa svammel. Läs hellre boken om Alice i verkligheten, det är en riktig pärla.

Annika Åkerholm

2010-02-12

En barndomskärlek, förtrollande i mitt minne.

Jeanette Algeson

2010-02-11

Till en början verkade den lovande och bara lite annorlunda från den tecknade filmen, men fortfarande fylld med underliga händelser. Underliga händelser följer hela boken rakt igenom. Men någon gång efter ödlan Bill har flugit ut ur skorstenen och Alice beger sig iväg från denna plats börjar boken bli mer och mer ... anorlunda från vad ja kanske hade tänkt. Även fast ja förväntade mig anorlunda från filmen så gick det inte att inte bli liiite besviken. Iaf som ett stort fan av Alice när jag var mindre. Efter att ha läst denna bok börjar jag få känslan av att författaren avskyr barn. Att göra det här till en barnbok känns inte helt rätt. Många barn blev skrämda av disneyfilmen. Efter att ha sett bilderna i den här boken och läst dess innehåll så är den tecknade ingenting i jämförelse.
Jag kan tycka att den var läsvärd med tanke på längden och hur enkel den var att läsa. Men om du är mörkrädd så är Alice i underlandet inget för dig. Håll dig till Disney då.

Thomas Rosswall

2010-01-29

Jag har ofta använt ett citat från Alice i min akademiska karriär och arbete med strategi för komplicerade organisationer:
"Alice: Can you tell me which way I should take?
The Cat: It depends on where you want to go.
Alice: I don?t know where I want to go.
The Cat: Then it does not matter which way you take." Så rätt, så rätt. Vi måste själva välja den väg vi vill ta. Använde en annan bra bild som svslutning på en föreläsning i går. Det är en amerikansk grön vägskylt, som visar att man skall ta av till höger om man vill komma till en plats som heter "Success". Man måste bestämma sig och vara modig nog att ta av från allfarvägen.

Jessica Johansson

2010-01-14

Jag läste eller fick aldrig boken uppläst för mig när jag var barn, hade bara sett Disneyfilmen, men så läste jag den nu när jag är 18 år för att tagga till inför Tim Burtons film. Jag gillar Alice mycket mer i boken än i filmen, istället för att vara näpen och fnissig är hon en lite trumpen sjuåring som inte blir så chockad av magi utan ifrågasätter den. Det låter ju som att jag menar att hon är mer FEMINISTISK, och det är hon väll, men det är snarare att det sättet att agera är mycket mer likt en sjuårings och ger extra magi till boken som jag tänker på. Men jag är lite missnöjd med vissa av delarna i boken som inte tas upp i Disneyfilmen, trodde att de skulle vara lika bra som Tepartyt och Hjärter Dam, men vissa är helt enkelt inte det.

Natasha Illyés

2009-07-27

Visserligen är jag barnsligt förtjust i magi i vanliga fall, men var inte de flesta i den här boken ganska otrevliga? Eller stressade?