Alice i Underlandet

Carroll, Lewis

| 2004

CD-bok Upplsare: Allan Edwall versttning: ke Runnquist Speltid: 3 tim En av vrldens mest lskade barnbcker i klassisk upplsning!

Matilda Persson

2021-06-13

Jag har aldrig tidigare lst Alice i Underlandet men Disney-versionen har lnge varit en favorit. Efter att ha lst bckerna gillar jag verkligen hur Disney har lyckats baka ihop de tv bckerna till en historia. Boken r s mrklig och annorlunda och samtidigt den vackraste boken jag ger (lste Barnes & Nobles lderbundna version). I den frsta boken upplever jag samtliga karaktrer (inklusive Alice) som ganska otrevliga. Varje kapitel r en ny historia med en ny karaktr som introduceras. Through the Looking-Glass fljer lite samma struktur dr varje kapitel r en ny berttelse, men det finns en strre storyline i bakgrunden. Boken var ganska svr att lsa p engelska, frmst p grund av alla "dikter". Och sen r det ju vldigt billigt att avsluta en bok med att ngon vaknar... Men det r en barnbok s jag kan vl inte riktigt klaga p handledningen.

2019-11-14

ntligen lste jag sjlva sagan och den var medryckande, finurlig och vcker tankar och funderingar. Om man vill finns det otroligt mycket symbolik och jag tnker mycket p hur det r nr barnets logik krockar med vuxenvrldens satta normer och frvntningar.

Mikaelita Bovalius

2018-05-17

Fransk rtta? En hg daggmask? Ormrdd duva? En klassisk hingst att lsa (trodde jag). Dock ska du inte gra mitt misstag och lsa den efter att du fyllt 30 r - DET R EN BARNBOK. Fast en mrklig barnbok. Jag vet inte vad jag trodde egentligen. Jag har sett filmen av Tim Burton och den r frgsprakande och intressant. Drav hga frvntningar. Boken r, lt mig sga aningen verskattad. Boken jag lste r dock en nyutgva i pocketform ifrn frlaget Tris. Trodde drfr att det kanske var en bok fr den ngot ldre lsaren...men icke. Boken gr extremt fort att lsa i alla fall. Alice frsvinner ivg i en fantasivrld och frndrar sin egen storlek upprepande gnger och trffar massor av sura och magiska djur. Berttelsen saknar en rd trd, men kanske r det ocks tanken med dramaturgin? Det r faktiskt befriande ocks i kontrast till det verkliga livet. Jag har lst mnga klassiker och denna r ingen hgprioriterad favorit. Ett plus dock fr att karaktrerna r befriande sura hela tiden och att bokens magi gr den skruvad och ovntad. Dessutom tycker jag att boken bli bttre i mitten och slutet. Personliga favoriter: Franska rttan, dlan Bill, stressade kaninen och alla spelkort. Jag gillar Hattmakaren, men hade nskat f se mer av honom. Alice r mest gnllig och fundersam. Boken sgs handla om hur Alice vgar gra val, men hon verkar ju mest bara skeptisk och sur och av en slump flja alla djur. Krockettmatchen hos drottningen med alla karaktrer som r spelkort r otroligt rolig och ven diskussionen om skolans olika mnen i havets vrld.

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Karaktrerna och flirtandet med barndomsfantasi r drivkraten i boken. Boken r mycket trevlig underhllning och sr ett par frn fr fortsatt nostalgiskimrande minnesstunder efter lsning.

Sanna Carlborg

2016-07-31

Vackra illustrationer, sta kattungar men annars fr flummigt och tjatigt.

Sanna Carlborg

2016-07-29

Har nu lst boken p engelska, p svenska tidigare. Ordvitsandet funkar bttre, men sprkbytet leder inte till ett hgre betyg n tidigare. Tycker att brjan r fantastisk men att det efterhand blir lite fr utflippat och tjatigt. Som barn tyckte jag att alla varelserna i underlandet var vldigt hotfulla och otrevliga, och s r det ju faktiskt.

John C

2015-04-16

Underbart att n en gng f stifta bekantskap med Alice, som en vacker dag fr syn p en talande kanin som hon fljer efter ner i kaninhlet, dr en vrld som inte fljer ngra lagar vntar. En fantastisk bok som bevisar sknlitteraturens styrka - att vad som helst r mjligt, det r bara fantasin som stter grnserna!

Maria Linder

2014-08-22

P sina stllen en vacker och rolig berttelse, vldigt engelsk och torr. Samtidigt trttnar jag lite p alla missfrstnd.

Elias Chougui

2012-04-29

Vilken fantastisk fantasi... :)

Michael X

2011-11-01

Ett bra exempel p en vertolkad (och verreklamerad?) "klassiker", i vilken det skulle bl.a. ligga en massa sexuella fantasier...

Den r bara en (typisk?) engelsk nonsense-berttelse fr barn inom en drmpsykologisk ram. Det senare r ganska bra, men det hela blir inte mer n en 3:a.

Liam Olsson

2011-10-29

Vad kan man sga? Helt underbar! Lste aldrig orginalet som barn utan faktiskt bara fr ngra r sedan! Vlfrtjnt klassiker-status!

Josefine Ejebjrk

2011-10-09

Lste om denna som vuxen i samband med att jag sett Johnny Depp som the Mad Hatter, fortfarande lika bra och fantasifull.

Sara .

2011-10-06

Nostalgi!

Alice Erzmoneit

2011-06-20

Helt underbar!

Liza Bolin

2011-05-10

Alice in Wonderland är en fantastisk bok. Carrolls finurlighet är inspirerande.

Min utgåva är Penguins "rita-ditt-eget-omslag", och här är min design.

(jag vet att det här inte är en recension, men det verkar inte gå att länka i kommentarsrutan.)

En helt vansinnig barnbok! Underhllande, knasig och ibland lite rrig.
Kommer def. lsa den fr Olivia nr hon blir lite ldre, men d blir det nog p svenska.

Caroline J

2011-03-15

Det fick bli en tva tyvrr.. lskade Disneyfilmen som liten och tyvrr jmfr jag mycket med den. Boken var lite mrklig och Alice var irriterande kaxig hela tiden.

Jenny Stenberg

2010-10-06

Jag lser bckerna minst en gng om ret och lskar, lskar dem! Det r min favoritbok ngonsin och jag har den i massa av utgvor, utformningar och massa sprk.

Adrien Combier Hogg

2010-05-14

Fantastisk bok och en imponerande prestation av den mnskliga fantasin! Gng p gng knner jag mycket starka paralleller till den analytiska filosofin i allmnhet och den logik som kringgrdade denna skola i synnerhet. Det mrks att Carroll sjlv var Oxford-logiker: ord-lekar p ter ord-lekar med distinktioner mellan ords egentliga betydelser och vedertagna anvndningar. Bckerna r enkla och mngbottnade p en och samma gng.

Marianne Bergkvist

2010-03-21

Egentiligen s har jag alltid gillat brjan av boken - sedan blir det en massar svamptande, giftdrickande och en massa svammel. Ls hellre boken om Alice i verkligheten, det r en riktig prla.

Annika kerholm

2010-02-12

En barndomskrlek, frtrollande i mitt minne.

Jeanette Algeson

2010-02-11

Till en brjan verkade den lovande och bara lite annorlunda frn den tecknade filmen, men fortfarande fylld med underliga hndelser. Underliga hndelser fljer hela boken rakt igenom. Men ngon gng efter dlan Bill har flugit ut ur skorstenen och Alice beger sig ivg frn denna plats brjar boken bli mer och mer ... anorlunda frn vad ja kanske hade tnkt. ven fast ja frvntade mig anorlunda frn filmen s gick det inte att inte bli liiite besviken. Iaf som ett stort fan av Alice nr jag var mindre. Efter att ha lst denna bok brjar jag f knslan av att frfattaren avskyr barn. Att gra det hr till en barnbok knns inte helt rtt. Mnga barn blev skrmda av disneyfilmen. Efter att ha sett bilderna i den hr boken och lst dess innehll s r den tecknade ingenting i jmfrelse.
Jag kan tycka att den var lsvrd med tanke p lngden och hur enkel den var att lsa. Men om du r mrkrdd s r Alice i underlandet inget fr dig. Hll dig till Disney d.

Thomas Rosswall

2010-01-29

Jag har ofta anvnt ett citat frn Alice i min akademiska karrir och arbete med strategi fr komplicerade organisationer:
"Alice: Can you tell me which way I should take?
The Cat: It depends on where you want to go.
Alice: I don?t know where I want to go.
The Cat: Then it does not matter which way you take." S rtt, s rtt. Vi mste sjlva vlja den vg vi vill ta. Anvnde en annan bra bild som svslutning p en frelsning i gr. Det r en amerikansk grn vgskylt, som visar att man skall ta av till hger om man vill komma till en plats som heter "Success". Man mste bestmma sig och vara modig nog att ta av frn allfarvgen.

Jessica Johansson

2010-01-14

Jag lste eller fick aldrig boken upplst fr mig nr jag var barn, hade bara sett Disneyfilmen, men s lste jag den nu nr jag r 18 r fr att tagga till infr Tim Burtons film. Jag gillar Alice mycket mer i boken n i filmen, istllet fr att vara npen och fnissig r hon en lite trumpen sjuring som inte blir s chockad av magi utan ifrgastter den. Det lter ju som att jag menar att hon r mer FEMINISTISK, och det r hon vll, men det r snarare att det sttet att agera r mycket mer likt en sjurings och ger extra magi till boken som jag tnker p. Men jag r lite missnjd med vissa av delarna i boken som inte tas upp i Disneyfilmen, trodde att de skulle vara lika bra som Tepartyt och Hjrter Dam, men vissa r helt enkelt inte det.

Natasha Illys

2009-07-27

Visserligen r jag barnsligt frtjust i magi i vanliga fall, men var inte de flesta i den hr boken ganska otrevliga? Eller stressade?