Alias Grace

Atwood, Margaret

16-åriga Grace Marks har dömts till livstidsstraff för sin inblandning i det brutala mordet på hennes husbonde, den välbeställde Thomas Kinnear och hans hushållerska Nancy Montgomery. Flera år senare tar den unge doktor Simon Jordan sig an hennes fall. Han lyssnar på hennes historia, från hennes familjs svåra resa från Irland till Kanada, till hennes tid som husa hos Thomas Kinnear. Medan Grace delar med sig av sitt liv urskiljer Jordan en mörk labyrint av förhållanden och hennes försvunna minnen från dagen då hennes liv slogs i spillror. Nu aktuell som tv-serie på Netflix!

2020-07-19

Atwood tillhör de absolut största författarna av idag. Hon skildrar tidsandan på ett föredömligt sätt. Karaktärerna känns så levande och språket bara flyter fram i en härligt långsam stil som fångar tidsanda och stämning perfekt. Klassamhället och kvinnors ställning känns också så verkligt. Rekommenderas.

Catrin ....

2020-03-16

Kuslig och spännande. Om än lite långsam av och till..

Ann Simonsson

2019-01-07

Tröttnade ganska fort.

Anna Hedenstedt

2018-07-29

Inte riktigt vad jag trodde, men en läsvärd historia! Så får man väl streama miniserien också.

Zack Simone

2017-11-24

Brilliant är det, men inte min typ av bok kanske. Känns Jane Austen på något sätt. Jag glider bort och får påminna mig om att jag läser.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Rafflande historia med oväntat slut!

Angela Alvarez

2010-11-22

Jag älskar verkligen Atwood av hela mitt litterärsuktande hjärta, men i fallet med Alias Grace är jag inte alls särdeles förtjust. Kan bero på storyn som baseras på en sann händelse; föredrar Atwoods egna historier.

Pia W

2010-04-26

Jag uppskattade den tidskänsla från mitten av1800-talet hon gav, flytet i samtalen och hur levande personerna är. Bra skildring av kvinnors villkor och klassamhället. Hade bara gåtan fått en tydligare lösning hade det varit en klar fyra. Kände mig nu lite sviken.

2010-04-09

Mitt minne är kort. Men den här boken minns jag att jag fängslades av. Kanske Atwoods bästa?

Ingrid R Hansson

2009-10-15

Jag har läst den på svenska. Titeln är densamma

Jonas Olsson

2009-09-13

Atwoods bästa bok

Johanna Falkered

2009-07-01

Klockren bärjan och slut, där emellan, mest en tråkig kamp.