Alfons och soldatpappan

Bergström, Gunilla

| 2006

Alfons nya kompis Hamdi är kanonbra i fotboll. De lirar tillsammans varje dag. Och Hamdis pappa är jättehäftig! Han har varit med i ett riktigt krig! Krig som är så kul att leka. Men hur är det i verkligheten? Hamdis pappa vill inte prata om det, det är för ruskigt. Men en sak som han var med om under ett bombanfall vill han ändå gärna berätta. Det handlar om en liten myra som inte ville ge sig. Som knatade vidare med sin börda när anfallet var över, som den värsta gerilla soldat. Så lär sig Alfons att man aldrig får ge upp, inte ens när någon har varit framme och förstört den nya fina målburen. Gunilla Bergström tar upp ett komplicerat ämne, utan pekpinnar men med känsla och förnuft. En stark och hoppingivande berättelse med lite mera text för de något äldre Alfonsläsarna. "Du förstår att krig, det är så bedrövligt så det går inte att säga. Det är inte som på film där dom snälla...

bra när man var liten. 2-12

Jag älskar boken

Gottsta skola 4

2021-10-11

Dålig

Bästa boken 😋 . Tycker jag iallafall. Den är lite tjatig men gillar den ändå väldigt mycket. Passar bra till folk som gillar Alfons Åberg, fast liksom såklart men aja. // Laura

Inte jättebra

2021-10-05

Han bygger, vad ska det bli?

När pappor vill vara ifred så bryr de sig ine så noga om vad man gör. "Får jag ha verktygslådan?" frågar Alfons. "Mmmm" säger pappa "men akta dig för sågen"

2021-09-28

Kort var boken.

boken var bra

boken är bra för 3-5 år

bra för 5-åringar

Hej ! Jag älskar Alfons Åberg och han är så cool 😎😋. Den här boken gillar jag väldigt mycket ( gillar alla) och den är så rolig. Boken passar till folk som älskar Alfons Åberg men liksom det fattar man ju. // Laura

Komisk men lite tjatigt med ajabaja eller men men väldigt rolig😎👶

2021-09-21

Alfons är hos farmor. Han får inte vara med och spela kort.

helt okej. Handlar mycket om verktyg.

Boken var mycket rolig.

2021-09-17

besstttt

Sofia Andersson

2021-06-21

En given favorit! Jag vet inte hur många gånger som jag har läst denna för barnen. :-) I vilket fall så har ingen av oss ledsnat på den.

Emelie Jonsson

2020-05-11

Kul bok för små.

Michael

2019-09-05

Klassiker

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Nä, den här boken får stå över för mig! Har inte de två bästa Alfonsböckernas potential.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Tidlös, funkar mycket bra i förskolan att läsa, återberätta, dramatisera och göra sagolåda av.

Linda Bohlin

2010-10-11

Världens bästa barnbok som avväpnar rädslan för spöken på ett humoristiskt och fint sätt. Denna har vi läst många många gånger.

2010-07-15

Pernilla Andersson

2010-06-03

Den här kan man utantill vid det här laget. Att pappan röker på bilderna drar ner betyget ett snäpp.

2010-04-05

camilla missnebäck

2010-03-27

av alla alfons är denna favoriten =)

Sofia Nilsson

2010-03-01

Massa flashbacks från barndomen, minns att det var med skräckblandad förtjusning man lät mamma läsa den. Nu läste jag den för barnen på förskolan i veckan, inte poppis alls. Otäcka bilder.

M W

2009-12-01

2009-11-14

läst för barnbarn bra

Hacer Kucukler

2009-10-09

Den var bäst när man var 5 år gammal.

Lasse Sima

2009-06-26

Sonen älskar den här boken... Alfons käkar ju en massa kakor... :)

Inger Mårtenson

2009-06-11

Min yngste sons absoluta favorit. Mittuppslaget med helikoptern är sönderälskat.