Jack Rappe tar kvinnor som en karl ska. Att de inte alltid är med på noterna hör ju bara till spelet, eller hur? Filmen älskar sina bad boys, och Jack Rappe är den verklige alfahannen bland de manliga skådespelarna. Därför blir det också en sensation av stora mått när Rappe hittas på bryggan med ett livshotande sår i magen. Jack Rappes våldsamhet verkar till slut ha hunnit ikapp honom själv. I sista delen av Katarina Wennstams trilogi om mäns våld mot kvinnor får läsaren återknyta kontakten med huvudpersonerna från succéromanerna Smuts och Dödergök: åklagaren Madeleine Edwards och advokaten Jonas Wahl, som lämnade Sverige efter att ha avlöjats som sexköpare. Nu befinner han sig än en gång i händelsernas centrum. Men den här gången är det hans dotter som spelar huvudrollen. Katarina Wennstam skriver spänning med hjärna, både underhållande och djupt angeläget.Precis som i...
Visa mer
Recensioner
Betyg
Denna bok är skriven 2010 och i år kom Metoo rörelsen till Sverige och skådespelarna # Tystnad tagning. Det tog 7-8 år. Lite intressant att även om författaren skrev om fiktiva fall så fanns det en sanning bakom som är större än vi trodde. Jag tänker också på när kvinnorna i boken stod hand i hand utanför tingshuset där rättegången avhandlades. Kusligt upprepande.
Betyg
Wennstam skriver läsaren på näsan och blandar ofta in sin egen röst i berättarinstansen på ett onaturligt sätt för att föreläsa och upplysa. Ärendet är oerhört viktigt men görs nog med fördel med frågetecken och subtilitet hellre än utropstecken och punkter. Många klichéartade karaktärer, styltig dialog och störande lojalitet till genrens överanvändande av titlar. Ändå en bladvändare där behållningen är Emmas egen berättelse. 2,5.
2017-01-09
Betyg
Nja som vanligt med Katarina Wennstam så är det schablonmässigt ytligt och tillrättalagt. Jag har svårt för hennes sätt att beskriva verkligheten även om jag känner för de ämnen som hon tar upp. Viss spänning trots allt men hennes sätt att "tala om" för ´mig hur man ska tycka retar upp mig. En svag 2:a.
Betyg
Det här är tredje och också sista delen i serien om Madeleine Edwards och precis som de två tidigare behandlar den ett brännande hett ämne och jag kan förstå att den skapade en del debatt när den kom. Vad som är intressant, tycker jag, är att så många "proffsrecensioner", skrivna av kvinnor, är så negativa. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/10/alfahannen-av-katarina-wennstam.html
Betyg
Bra skriven bok med viktigt, intressant och aktuellt tema. Även om det är en lite vinkklad bok (det finns onda män - undvik dem) så berättas den ändå relativt rättvist och tar upp både lagens gråzoner och att det inte alltid är lätt att urskilja vem som bär den största skulden.
Allt är inte alltid svart eller vitt.
http://romeoandjuliet.blogg.se
2011-11-23
Betyg
Ger den 2,5. Tycker om att Katarina Wennstam lyfter fram viktiga ämnen men det håller inte hela vägen.
Betyg
nånslags deckarroman, lite i stil med Roslund Hellström då Wennstam väcker frågor som: När är en våldtäkt inte en våldtäkt? Vem har en maktposition i vilka sammanhang, och hur vet man det? Kan man slå tillbaka utan att straffas?
Slutet saknar dock, enligt mig, ett samhällsstort perspektiv. Tänk "Odjuret" av Roslund/Hellström, någon sådan knorr hade skickat upp Wennstam högt över medeltalet. Nu får hon en stark trea.
2010-12-22
Betyg
Nej, denna blev jag besviken på. Känns som Wennstam kan så mycet bättre. Men det är ett viktigt ämne, generellt så det drar upp betyget. Egentligen gillade jag bara mitten av boken när man får följa det hela från tjejens perspektiv. Det andra var sådär...
Betyg
Recension av Katarina Wennstams bok Alfahannen
Boken är utgiven av Albert Bonniers förlag och innehåller 367 sidor.
Katarina Wennström slog igenom med sina två reportageböcker om mäns övergrepp på kvinnor, Flickan och skulden (2002) och En riktig våldtäcksman (2004). Hon fick en enorm framgång med sin första roman Smuts (2007) som följdes upp förra året med Dödergök. Alfahannen är sista delen i denna trilogi.
www.katarinawennstam.se
Handling: Jack Rappe är en känd svensk skådespelare. Han anser sig dessutom vara en riktig kvinnokarl och tar gärna hand om de unga, nya kvinnliga skådespelarna som gärna gillar att spegla sig i hans glans. Emma, en tjej på cirka tjugo år, får huvudrollen i en ny version av Romeo och Julia. Hennes motspelare blir Jack Rappe. Emma tycker att det känns nervöst men samtidigt väldigt spännande att få spela mot den kände skådespelaren.
Jack Rappe tar kontakt med Emma och föreslår att det ska träffas för att lära känna varandra innan inspelningarna börjar. Jack vet hur man ska charma unga tjejer och snart är Emma fast i hans grepp. I början tycker hon om att vara tillsammans med Jack, men han ställer mer och mer krav på henne. Hon försöker göra sig fri från honom men lyckas inte.
Båda två nomineras för en guldbagge för bästa kvinnliga respektive bästa manliga huvudroll. Emma får ingen guldbagge, men det får Jack Rappe. Det blir en blöt efterfest med mycket champagne. Både Jack och Emma blir ordentligt berusade.
Tidigt på morgonen ringer Jack Rappe själv till 112 och berättar att han blivit skadad i magen av en sönderslagen flaska. Han tas in på Södersjukhuset och hans tillstånd är allvarligt. Vem och varför har någon skadat eller till och med försökt att mörda honom?
En riktigt bra spänningsroman av Katarina Wennstam igen. Alla hennes böcker är lika bra skrivna och spännande att läsa. Denna är också väldigt välskriven och berättelsen om hur det kan gå till i filmbranschen är så givande. Katarina kan verkligen formulera sig och beskriva personer och miljöer på ett ypperligt sätt och denna bok var även den en sträckläsarbok precis som de andra. Nu väntar jag på en ny spännande bok av Katarina Wennstam. Hennes böcker måste man bara läsa.
Betyg 5/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent
Betyg
Katarina Wennstams Smuts var en riktigt bra bok, uppföljaren Dödergök var ännu bättre. Därför har jag sett fram emot att läsa hennes tredje boken Alfahannen. Jag är lite besviken. Boken känns inte speciellt välskriven. Språket känns torftigt och ibland krystat. Karaktärerna är lite för enkla och saknar djup och komplexitet. Det har de kanske gjort även i de tidigare böckerna av Wennstam men inte i samma utsträckning.
Wennstams engagemang för de tyngre frågorna går inte att ta miste på och det räddar boken. Ämnet för boken är viktig men jag önskar att det funnits mer fokus på frågeställning om vad som är moraliskt rätt kontra juridiskt rätt samt hur båda dessa kan stå i direkt konflikt mot det som känslomässigt känns rätt.
Läs gärna mer av mina ljudboksrecensioner på www.bokbrus.se.
/Pia
2010-04-05
Betyg
Jag måste nog säga att jag blev lite besviken på den här boken eftersom jag gillade hennes förra bok Dödergök så mycket, men denna höll inte alls samma klass. Spänningen infann sig inte riktigt och personerna blev liksom inte lika intressanta, men ändå en bra bok.
Betyg
Lite tveksam till fyran, men å andra sidan boken är lättläst, behandlar ett uppenbart existerande problem i vår värld. Jack som är alfahannen förknippas kanske med en person i verkligheten som gjort samma sorts filmer och serier vi sett i TV samma texter vi läst i skvallerposten gör att jag tvekar, kanske jag sänker imorgon, har just avslutat boken, den har nog inte mognat ännu.
Betyg
Jag känner mig lite kluven till Katarina Wennstams uppmärksammade och omtalade (samt överhypade) roman "Alfahannen". Jag vill så gärna skriva att den är ett viktigt inlägg när det gäller våld mot kvinnor men kan inte. Den är enkelt skriven på ett torftigt språk och persongestaltningarna är så ytliga att jag inte blir berörd eller känner sympati.
Wennstams intention med boken är förmodligen att skapa en debatt kring det sexuella utnyttjandet av kvinnor i "mansdominerade" yrkesgrupper, men min fundering blir istället vad orsaken är till att kvinnor tenderar att falla för dessa "alfahannar". För de får - som boken också påtalar - alla tänkbara varningssignaler.
I "Alfahannen" är det film- och teatervärlden som står i fokus. Eller rättare sagt, en av Sveriges mest populära manliga skådespelare som fått det makabra namnet Jack Rappe och beskrivs som en kvinnokarl (på det sättet som militanta feminister skulle beskriva en sådan). Han har ett rykte om sig att inte behandla sina unga älskarinnor så väl, men det är inte förrän han utsätts för ett våldsbrott själv som dessa rykten om hans beteende kommer fram.
Den andra huvudrollspersonen är den unga Emma, en lovande nybörjare i branschen. Hon är den senaste i raden av Rappes kvinnor och också den som sedan åtalas för ett dråpförsök mot honom.
I och med att Wennstam inte låter läsaren lära känna bokens gestalter lämnas man kvar med flera frågeställningar: Vad är det som har bidragit till Rappes okänslighet och oförmåga att känna empati? Vad gör honom så oemotståndlig för kvinnor trots att han uppenbarligen behandlar dem illa? Vad är det som får kvinnor att förlåta en sådan person gång på gång?
Handlingen blir nästan ologisk på grund av det fattiga språket. Särskilt spännande blir det aldrig heller. Tvärtom blir boken ett antiklimax. Den faller platt.
Däremot är jag tacksam över att Wennstam har den goda smaken att inte peka ut specifika levande personer - som ryktet säger - för att uppmärksamma sin bok. Även om det förmodligen finns likheter hos Rappe hos många manliga skådespelare så har hon kamouflerat det snyggt. Men det är också det enda med boken som är bra.
Betyg
Den tredje boken: "Alfahannen" var precis lika bra som dom två första i trilogin. Välskriven, engagerande, lättläst, och spännande. Och känslorna är som vanligt många när man läser Katarinas böcker.
Jag kan absolut rekommendera ALLA att läsa Katarinas ALLA böcker. Det är verkligen underhållningslitteratur med oerhört mycket mening i.
2010-02-09
Betyg
Underbart välskriven av Katarina . Det märks att hon har varit på många rättegångar pratat med utsatta kvinnor. Vet vad som händer i en kvinna efter ett eller flera övergrepp och hur svårt det är.
Betyg
Jag tycker att det var lite synd att Rappe beskrevs som en psykopat/sociopat (jag kan inte riktigt skilja begreppen åt). Det finns ju många "halvsvin" som inte begår våldtäkter, som inte behandlar alla som objekt.
Det hade varit mer intressant med någon lite mer nyanserad karaktär. En som gör många tillfälliga övertramp, men är en normalhygglig person för övrigt - och att boken skulle handla mer om att de tillfälliga övertrampen inte heller är ok.
Sen tyckte jag att hon försökte klämma in lite för mycket av sina åsikter (även om de är vettiga). Boken är läsvärd och en bit mer än ok, men hon är bättre i reportageböcker.
Betyg
Nej, denna bok resulterade enbart i ett enda stort ? // Bitvis väldigt bra, men texten tappar fokus och fladdrar hela tiden iväg, för att därefter inte hitta tillbaka. Väldigt synd, för det hade kunnat bli mycket bra. // Det positiva är att den (trots allt!) skapar en debatt om Alfahannarna i film- och teatervärlden. // Är annars trött på denna genre där böckerna numera är som kopior av varandra! Den trötte fårade polisen, den ensamstående trånande advokaten/åklagaren, det kvinnliga (eller manliga) våpet och mannen (eller kvinnan) som ursäktar sitt beteende med trasig barndom... // En tragisk barndom eller andra händelser i livet kan vara en förklaring, inte en ursäkt för ett konstant fortsatt svinaktigt beteende. //
Betyg
En bra bok. Igen.
P g a flera orsaker. Jag gillar KW och hur hon skriver (även om språket lämnar mer att önska...), och jag önskar att det skapas mer debatt om dessa ämnen som hon koncentrerar sig runt.
Bra som sagt. Både underhållsmässigt och tankemässigt. Jag skulle kunna tänka mig att detta skulle vara en perfekt bok i en läsecirkel. Finns hur mycket som helst att diskutera om och runt.
Vem är skyldig? Vad bör straffet bli? Jag kommer på mig själv med att tänka hur och vadjajg tycker under bokens gång, och jag (som varit med om vissa saker som händer i detta) får svårt att se vem som är skyldig och vem som är offer.
Hon har ju hyllats, Katarina, för sina "verkliga" böcker "Flickan och skulden" och "En riktig våldtäktsman", men dessa tre böcker (Smuts, Dödergök, Alfahannen) som handlar om dessa ämnen i det verkliga livet blir hon ofta halvsågad för. Det är väl inte lika cred att gilla detta antar jag...För mig räcker det att det är underhållning och skapar debatt. För det finns alldeles för många som Jack Rappe som springer därute....tyvärr...
Jag tycker att hon är riktigt kunnig i sina ämnen. Hon lägger krutet där det bör läggas och har gjort sin research både en och två gånger. Bra gjort!
2010-01-24
Betyg
Inte lika bra som de tidigare Smuts och Dödergök, den är inte spännande och karaktärerna ganska ytliga. Men hon kan verkligen sitt ämne!
Betyg
Hon kan sitt ämne, Katarina. Efter "Flickan och skulden" och "En riktig våldtäktsman" besitter hon ett visst kunnande i ämnet våldtäkt. Men "Alfahannen" tillför inget nytt. Samma tema, men ytligt och oengagerande. Banal språkbehandling.
Nästan alla hennes personer är märkesgestalter. Stjärnstatus. Verkligheten känns en smula avlägsen. Det känns som att hon åker kana genom en artificiell värld och det är synd, för hon vill åt något väsentligt och det skymtar stundtals igenom som när hon beskriver en höstdag i Sthlm, där ungdomars fräknar och solbränna magasinerat sommaren, medan skyltfönstren flaggar för höst.
Jag ser omigen en författare som borde byta spår i sitt skrivande.
Betyg
Riktigt bra av Katarina! Hon skriver bra, hon är sjukt bra på research, hon kan det hon skriver om - så det blir lätt, ledigt, självständigt och väldigt nyanserat. Och man sitter bara och hejar! Varning dock för att det politiska, "viljan" bakom boken, tar över och lyser igenom lite väl ibland.