Alfabethuset

Adler-Olsen, Jussi

| 1997

Gunilla Pellerina

2019-03-09

Bra, men för lång. Läste inte klart. Kanske lyssnar klart senare.

Karin Almén

2018-08-11

Så spännande!

Malin Magnander

2018-07-16

Kim M. Kimselius

2017-08-12

Älskar böckerna om Avdelning Q av Jussi Adler Olsen. Det här är författarens första roman. Boken griper tag direkt i början. Mycket spännande när de två engelska piloterna, James och Bryan blir nedskjutna bakom fiendens linjer. För att klara sig tar de till drastiska åtgärder, hoppar på ett tåg för sårade SS-män på väg hem från östfronten, med tanke på att senare fly därifrån. Istället tvingas de anta några av de döda männens identitet och hamnar på ett sinnessjukhus, det så kallade Alfabethuset. Där tvingas de simulera sinnessjukdom för att inte skickas tillbaka till Östfronten.

Det här är en roman om andra världskriget, samtidigt som det är nervpirrande spännande som i Jussi Adler-Olsens böcker om Avdelning Q. Jag har även läst hans bok Washingtondekretet som var riktigt läskig, beroende på att USA just fått den president boken beskriver.

Rekommenderar varmt båda böckerna, ja allt Jussi Adler-Olsen skriver.

Karin Löfstrand

2015-11-16

151116: Spännande! Inte små-roligt som "Avd Q" men en intressant frågeställning.

Inger Jonsson

2015-04-09

Ett gripande ämne, men boken kändes seg och långdragen.

Sussie S

2015-01-20

En bok som verkligen kröp under skinnet på mig. Slutet var lite väl utdraget men jag ger den ändå en 5:a.

Lena Holmberg

2014-09-06

Första halvan av boken får minst en fyra! Men sen blev det lite to much, synd.

Jan Banan

2014-06-03

Genomtänkt och välarbetad roman av Adler-Olsen som här visar sin yrkesskicklighet. Den ska dock inte sorteras in i samma fack som hans serie om avdelning Q, då denna snarare ligger åt MacLean hållet. Tummen upp!

2014-05-14

Mycket bra och skulle ha fått en femma om inte slutet hade känts så utdraget. Men en väldigt spännande historia och en bra uppläsare.

A H

2014-02-28

Jag gillade boken trots att den var ganska detaljerad - särskilt i början. Men jag fattade aldrig slutet.

Christer Fasth

2014-02-05

Jag är besviken. Kämpade på i 200 sidor. Inget hände. Jag förlorade till slut nyfikenheten på hur det skulle gå och hur parallellhistorien skulle utvecklas. Synd. Jag gillar hans senare böcker.

Katarina Nord

2013-02-19

stark tvåa el svag trea. boken tappar i slutet tyvärr.

Marianne Strandberg

2011-04-20

Började bra, men blev allt segare.

Josefine Ejebjörk

2010-06-15

Spännande bok om andra värdlskriget, lite besviken på slutet eftersom det verkade som om Adler-Olsen satt ihop det på måfå bara för att sluta någonstans. Men ändpå tillräckligt bra för att vara en fyra.

Fantastisk spännande bok. Trots drygt 600 sidor kändes boken aldrig lång. Ser fram emot att läsa övriga romaner av Jussi Adler-Olsen, och hoppas att något svenskt förlag snart "upptäcker" honom.