ALEXANDRIA QUARTET

Durrell, Lawrence

| 1991

L.G. Darley attempts to reconcile himself to the end of his affair with the dark, passionate Justine Hosnani - setting alight a beguiling exploration of sexual and political intrigue that the author himself described as 'an investigation of modern love'.

Sven Karngård

2017-03-28

De här romanerna har följt mig i 25 år nu. Lyssna inte på dem som gett upp efter första delen - det är först när man läst andra delen också som man förstår vad det hela går ut på. Jag tyckte också att Justine var vacker men smått obegriplig första gången, men den som håller ut blir rikligen belönad. (Och bäst är det förstås att läsa alla fyra delarna; det blir lättare efter Balthazar.)

Pernilla Lindholm

2011-06-29

Oj så tung! Och vilken svår engelska också... Den tuggar på i ett långsamt tempo, men det poetiska språket tilltalar mig. Det blir dock alldeles för mycket av det goda och romanen får nöja sig med en tvåa. Jag kommer inte lägga ned tid på att läsa övriga delar i Alexandriakvartetten.

Natasha Illyés

2011-06-20

En skisserad bild av ett svunnet Alexandria och en idéhistorisk epok som inte längre existerar. Visst finns det huvudroller, men de är svåra att hålla fast vid i det enorma flödet av ögonblicksbilder. Kanske får den en annan dimension om man läser resterande tre delar.

Lotta Berling

2009-11-28

Tyvärr levde den här boken inte upp till mina förväntningar, och efter att ha tagit mig igenom del 1 stannar jag. Språket är ofta poetiskt men jag kommer inte överens med det. Jag kan ofta njuta av att det finns ett motstånd i språket, men här upplever jag det bara som trögt och blir otålig. Inte heller karaktärerna och deras relationer lyckas engagera mig. Så nej, jag kommer inte att lägga tid på del 2-4. Det här var helt enkelt inget som passade mig just nu.