Alex Dogboy

Zak, Monica

Alex överges tidigt av sina föräldrar och vantrivs hos sin moster. Alex rymmer, men livet på gatan i Tegucigualpa visar sig vara farligare än han trott och det är svårt att hitta mat. Ett tag bor Alex på en soptipp och samlar plastpåsar, där hittar han en skadad hundvalp som han tar hand om. Så får han sitt nya namn: Dogboy. Boken är baserad på en verklig pojke och det som hänt honom eller andra gatubarn som Monica Zak har träffat under sina resor i Centralamerika.

4B Svandammsskolan

2021-10-04

Den handlar om en pojke som blir lämnad av sina föräldrar. Det är då han blir gatubarn. Han svälter och fryser, blir inlåst i ett kylrum, blir kidnappad och rånad. När han hittar en hundvalp förändras allt.

4B Svandammsskolan

2021-10-04

Sofie Bergqvist

2019-11-19

Bra bok!

Denna bok är verklighetsbasserad utifrån Monica Zaks resor & möten med gatubarn i Centralamerika.
Den får 💜💜💜💜 av 5st 🤗🤗.

Ann-Sofie Jaredal

2013-09-04

En bra ungdomsbok men jag tycker språket är lite torftigt och korthugget.

Alexandra Svensson

2012-05-19

Helt okej. Handlar om en fattig pojke vid namn Dogboy som råkar ut för en massa. Boken skildrar kring hur det kan vara hos lite fattigare barn.

Annaclara Johansson

2012-01-16

Det var en väldigt bra bok.
Fast inte att det ör den bästa boken jag läst

Bella V

2011-12-01

Den här boken var bra!!! Den var mycket känslo-väckande och den var väldigt sorglig. Monica Zak har varit på författarbesök på min skola. Det var kul att få träffa henne! :)

Cecilia Malmgren

2011-09-25

Ska precis börja läsa denna. Alla säger att den är bra !

Paulina Ljustermo

2011-08-08

Jag har träffat Monica på min skola. Och en av dom vakraste böckerna som jag har läst är alex dogboy. Älskar hennes sätt att utrycka sig i skrivning. <3<3<3<3

- Tonårsboken

2010-01-29

Enkel bok med fångande handling. Är ganska säker på att den är perfekt för läsovilliga killar. Ska prova på min lillebror.