Alef

Coelho, Paulo

| 2012

Varje gonblick r en ny brjan. Ibland knner man behovet att frndra sig. Behovet att terskapa sig sjlv. Stta upp nya ml. Experimentera, uppdaga. Tro p sina drmmar och ervra det oknda. Stlla frgor och vara medveten. Knna sig levande. Det finns dagar d vi undrar om vi r det vi vill vara och gr det vi vill gra. Alef bjuder in oss att handla. Paulo Coelho r en av vrldens mest lsta frfattare. Skickligt och flyhnt griper han tag i lsaren, och han tycker om att vertrda grnsen mellan verklighet och fantasi.

Maria Strmqvist

2020-01-18

Den smsta bok jag ngonsin lst. Skummade igenom sista halvan av boken.

Artur Foxander

2018-12-25

Utan tvekan den smsta boken av Paulo Coelho som jag har lst. Smsta boken som jag har lst i r. Alla intressanta ideer som brukar finnas i hans bcker har bytts ut mot rent dravel. All filosofi mot religion. Och handlingen r helt frkastlig.

SPOILER ALERT: En 59rig frfattare med ptaglig lderskris tnker rda bot p den genom att "Resa" (dvs frnya sig och leta efter inspiration). Det gr han genom att ka tg med en 21 rig groupie i flera veckor, medan hans fru stannar hemma.

Jag blir s jvla trtt p allt tjat om reinkarnation, rttfrdigande av tortyr, vldsporr, och inte minst den stndigt terkommande "Jag vet bst, jag frklarar det sen"- attityden. Ni vet, nr man var i tonren och gjorde sitt yttersta fr att komma p internreferenser som exkluderade vissa i sllskapet (helst frldrarna), fr att sen frska lta smart genom att sga "Du frstr nog inte det hr. Det r internt" och p fullaste allvar trodde att de var s dumma att de inte fattade de tafatta referenserna nd.

Jag skms fr det nu lika mycket som jag skms fr frfattaren.

Louise

2016-08-12

Jag hade lite svrt att hnga med, kanske beror p att jag inte lste i ett strck. Trots att den var frvirrande, s kommer jag komma ihg vissa saker ur boken, men det var inte en av hans bsta.

Madde Basko

2015-03-11

Inte en av mina favorit bcker av Paulo Coelho, men det finna inspirerande stycken i boken som r tnkvrda.

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Det hr r en fngslande, osannolik, men samtidigt fascinerande bok. Den fick mig att tnka efter och fundera.

Jag brjar alltid varje ny dag som ett oskrivet blad, med spnd frvntan ver vad dagen kan fra med sig. Jag knde igen mig i den hr boken.

Det var fascinerande att flja Paulo Coelho p resan med transsibiriska jrnvgen genom Ryssland. Stndigt kom han in p saker jag har skrivit om, ryska tsarfamiljen: Anastasias de, Hxfrfljelsen: Jag r ingen hxa och mnga fler fr mig bekanta saker.

Mnga av hans tankar och funderingar kunde ha varit skrivna av mig. nskar s att jag hade varit med p resan.

Nr jag skriver mina historiska ventyrsbcker knner jag mnga gnger att jag har varit dr, att jag har upplevt det hr personligen, att jag har levt mnga tidigare liv. I Alef fr jag vara med om Paulo Coelhos resa tillbaka till hans tidigare liv, skrmmande verkliga skildringar.

Det hr r en bok jag verkligen rekommenderar dig att lsa, eller varfr inte lyssna p den, s som jag gjorde. Det frhjer upplevelsen.

Ls mer om boken:
Varje gonblick r en ny brjan

Paulo Coelho r en av vrldens mest lsta frfattare. Skickligt och flyhnt griper han tag i lsaren, och han tycker om att vertrda grnsen mellan verklighet och fantasi. Sundsvalls Tidning

Vill du flja med nr en av vrldens mest lsta frfattare reser fr att hitta sig sjlv ls! Vagabond

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Louise Olsson

2014-03-08

Lite fr invecklad och konstig, inte riktigt min typ av bok. Tyvrr!

Helena S

2013-07-23

Fr mycket religist svammel fr min smak. Orkade inte lsa klart den. Kanske blir den bttre lngre fram... Men det fr jag aldrig veta fr jag ids inte frska igen.

Ann-Lis Engbom

2013-01-27

Jag frsker, han r knd, men jag gillar faktiskt inte Coelhos skrnor.

Ursula Stlhandske

2013-01-09

Speciell, som alla hans bcker jag lst hittills.

Kristina Simar

2012-10-18

Paulo Coelho r som sagt en av vr tids mest lsta frfattare och hans bcker r versatta till 73 sprk. Detta r visserligen en sjlvbiografi, men ibland r handlingen lite fr vernaturlig, osammanhngande och lngskt. Paulo Coelho knns ofta som en egoistisk och arrogant person. Ibland fick jag lgga den ifrn mig p grund av tristess och det var inte vad jag hade frvntat mig av den store frfattaren. Den hade tyvrr inte ?det? som de andra bcker jag lst av honom och som jag lskat. Men jag tror nog att han kommer tillbaka och skriver lika stilistisk och intressant som innan i sin nsta bok. Kanske en sjlvbiografi inte var det rtta fr honom att skriva, eftersom de blev s mycket andlighet som brukar finnas i hans romaner. S Paulo Coelho br nog hlla sig till sina underbara andliga romaner istllet.

Johanna Hellstrm

2012-06-07

Drack Coelho kanske lite fr mycket av den billiga ryska vodkan under sin resa lngst den transibiriska jrnvgen och tappade sitt frnuft? Hans resa mellan parallella vrldar knns inte trovrdig och mig vertygar han inte med den hr boken. Besviken!

Marika Holmberg

2012-06-06

Boken var ovanligt sval och trkig fr att vara en Coelho. Jag fick lite knslan att han tyckte att han mste skriva en bok nu och frtvivlat funderade vad han skulle skriva om. Det r att hoppas p mer inspiration t Coelho till nsta bok!

2012-03-13

Grep mej inte s som de flesta av hans bcker brukar gra.

Johanna Wemminger

2012-03-09

Lite svrt att f grepp om boken; vacker, mrklig, magisk. Som Coelhos bcker brukar vara.