Coelho, Paulo

| 2012

Varje ögonblick är en ny början. Ibland känner man behovet att förändra sig. Behovet att återskapa sig själv. Sätta upp nya mål. Experimentera, uppdaga. Tro på sina drömmar och erövra det okända. Ställa frågor och vara medveten. Känna sig levande. Det finns dagar då vi undrar om vi är det vi vill vara och gör det vi vill göra. Alef bjuder in oss att handla. Paulo Coelho är en av världens mest lästa författare. Skickligt och flyhänt griper han tag i läsaren, och han tycker om att överträda gränsen mellan verklighet och fantasi.

Maria Strömqvist

2020-01-18

Den sämsta bok jag någonsin läst. Skummade igenom sista halvan av boken.

Artur Foxander

2018-12-25

Utan tvekan den sämsta boken av Paulo Coelho som jag har läst. Sämsta boken som jag har läst i år. Alla intressanta ideer som brukar finnas i hans böcker har bytts ut mot rent dravel. All filosofi mot religion. Och handlingen är helt förkastlig.

SPOILER ALERT: En 59årig författare med påtaglig ålderskris tänker råda bot på den genom att "Resa" (dvs förnya sig och leta efter inspiration). Det gör han genom att åka tåg med en 21 årig groupie i flera veckor, medan hans fru stannar hemma.

Jag blir så jääääävla trött på allt tjat om reinkarnation, rättfärdigande av tortyr, våldsporr, och inte minst den ständigt återkommande "Jag vet bäst, jag förklarar det sen"- attityden. Ni vet, när man var i tonåren och gjorde sitt yttersta för att komma på internreferenser som exkluderade vissa i sällskapet (helst föräldrarna), för att sen försöka låta smart genom att säga "Du förstår nog inte det här. Det är internt" och på fullaste allvar trodde att de var så dumma att de inte fattade de tafatta referenserna ändå.

Jag skäms för det nu lika mycket som jag skäms för författaren.

Louise Ö

2016-08-12

Jag hade lite svårt att hänga med, kanske beror på att jag inte läste i ett sträck. Trots att den var förvirrande, så kommer jag komma ihåg vissa saker ur boken, men det var inte en av hans bästa.

Madde Basko

2015-03-11

Inte en av mina favorit böcker av Paulo Coelho, men det finna inspirerande stycken i boken som är tänkvärda.

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Det här är en fängslande, osannolik, men samtidigt fascinerande bok. Den fick mig att tänka efter och fundera.

Jag börjar alltid varje ny dag som ett oskrivet blad, med spänd förväntan över vad dagen kan föra med sig. Jag kände igen mig i den här boken.

Det var fascinerande att följa Paulo Coelho på resan med transsibiriska järnvägen genom Ryssland. Ständigt kom han in på saker jag har skrivit om, ryska tsarfamiljen: Anastasias öde, Häxförföljelsen: Jag är ingen häxa och många fler för mig bekanta saker.

Många av hans tankar och funderingar kunde ha varit skrivna av mig. Önskar så att jag hade varit med på resan.

När jag skriver mina historiska äventyrsböcker känner jag många gånger att jag har varit där, att jag har upplevt det här personligen, att jag har levt många tidigare liv. I Alef får jag vara med om Paulo Coelhos resa tillbaka till hans tidigare liv, skrämmande verkliga skildringar.

Det här är en bok jag verkligen rekommenderar dig att läsa, eller varför inte lyssna på den, så som jag gjorde. Det förhöjer upplevelsen.

Läs mer om boken:
Varje ögonblick är en ny början

Paulo Coelho är en av världens mest lästa författare. Skickligt och flyhänt griper han tag i läsaren, och han tycker om att överträda gränsen mellan verklighet och fantasi. Sundsvalls Tidning

Vill du följa med när en av världens mest lästa författare reser för att hitta sig själv läs! Vagabond

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Louise Olsson

2014-03-08

Lite för invecklad och konstig, inte riktigt min typ av bok. Tyvärr!

Helena S

2013-07-23

För mycket religiöst svammel för min smak. Orkade inte läsa klart den. Kanske blir den bättre längre fram... Men det får jag aldrig veta för jag ids inte försöka igen.

Ann-Lis Engbom

2013-01-27

Jag försöker, han är känd, men jag gillar faktiskt inte Coelhos skrönor.

Ursula Stålhandske

2013-01-09

Speciell, som alla hans böcker jag läst hittills.

Kristina Simar

2012-10-18

Paulo Coelho är som sagt en av vår tids mest lästa författare och hans böcker är översatta till 73 språk. Detta är visserligen en självbiografi, men ibland är handlingen lite för övernaturlig, osammanhängande och långsökt. Paulo Coelho känns ofta som en egoistisk och arrogant person. Ibland fick jag lägga den ifrån mig på grund av tristess och det var inte vad jag hade förväntat mig av den store författaren. Den hade tyvärr inte ?det? som de andra böcker jag läst av honom och som jag älskat. Men jag tror nog att han kommer tillbaka och skriver lika stilistisk och intressant som innan i sin nästa bok. Kanske en självbiografi inte var det rätta för honom att skriva, eftersom de blev så mycket andlighet som brukar finnas i hans romaner. Så Paulo Coelho bör nog hålla sig till sina underbara andliga romaner istället.

Johanna Hellström

2012-06-07

Drack Coelho kanske lite för mycket av den billiga ryska vodkan under sin resa längst den transibiriska järnvägen och tappade sitt förnuft? Hans resa mellan parallella världar känns inte trovärdig och mig övertygar han inte med den här boken. Besviken!

Marika Holmberg

2012-06-06

Boken var ovanligt sval och tråkig för att vara en Coelho. Jag fick lite känslan att han tyckte att han måste skriva en bok nu och förtvivlat funderade vad han skulle skriva om. Det är att hoppas på mer inspiration åt Coelho till nästa bok!

2012-03-13

Grep mej inte så som de flesta av hans böcker brukar göra.

Johanna Wemminger

2012-03-09

Lite svårt att få grepp om boken; vacker, märklig, magisk. Som Coelhos böcker brukar vara.