Aldrig mer

Larsson, Sara

16-åriga Andreea från Bukarest hoppas att livet ska bli bättre i Spanien, men det visar sig vara en mardröm. Hon hålls fången i en liten lägenhet och säljs upprepade gånger av hallickar. När hon så småningom hamnar i Sverige bestämmer hon sig för att aldrig mer bli utnyttjad. Oavsett konsekvenserna. Terapeuten Patrik finns på plats då en man grips för att ha plockat upp en minderårig flicka på Malmskillnadsgatan. Han nekar till brott. Patrik blir snart övertygad om att mannen talar sanning. Men varför plockade han då upp flickan? Ted har i många år köpt sex under sina arbetsresor till Stockholm. En kväll räcker hans fru över ett lila kuvert som har kommit med posten. Innehållet i kuvertet visar att någon vet vad Ted håller på med, och vill tvinga honom att börja ta ansvar för sitt handlande. Tre människor och tre öden vävs samman i denna högaktuella roman om kvinnor som utnyttjas...

Sara Larssons andra bok, Aldrig mer är en gripande starkt berättelse om en tjej som blir såld till prostitution från Rumäninen, genom Spanien till Sverige. Hennes resa är så sorglig, och samtidigt stark så man bara vill läsa vidare hela tiden. Den är skickligt berättad på ett sätt som känns så verkligt, så starkt och spec de delarana där författaren beskriver själva sexakten. Så starkt så gripande. Boken känns tung men jag vet att det hon skriver om finns och förekommer hela tiden både i hela världen och i Sverige. Unga flickor som lovas bättre liv, där de kanske kan hjälpa sin familj ur fattigdomen, men blir istället offer för trafficking och prostitution. Oerhört viktigt läsning även om det känns tungt. Bra skrivet! Läs den!

Karin Johansson

2018-07-03

Detta är en bok man inte glömmer i första taget. En bok som är så viktig. Läs den!

Lisa Jasper

2018-06-20

Grymt bra!
Trovärdig och uppslukande. En stark berättelse på ett bra, spännande och upplysande sätt. Oerhört viktig läsning och dessutom en bra intressant att få tre olika personers perspektiv.

Ann Simonsson

2018-02-27

Viktigt ämne som Sara Larsson berör. Mår illa och blir förbannad flera ggr. Upplever dock boken en aning för lång och lite rörig. Lyssnade så det kan vara därför jag tyckte det blev långt.

Maria Stolpe

2018-02-05

Ett angeläget och väldigt jobbigt ämne. Författaren lyckas dock med konststycket att redan från första sidan fånga läsaren i den spännnade histoien, som gör det helt omöjligt att lägga ifrån sig boken. Spänning på högsta nivå i kombination av att boken verkligen har ett syfte. Borde läsas av alla, kvinnor som män!

Anna Granström

2018-01-25

Mår illa av boken samtidigt som jag inte kunde sluta läsa. Män som köper sex är verkligen vidriga.

2018-01-25

Andreea växer upp under fattiga förhållanden i Rumänien. När hon får erbjudande om ett drömjobb i Spanien åker hon direkt. Istället för att jobba på en restaurang, hålls hon inspärrad i en lägenhet och tvingas sälja sin kropp. Patrik är terapeut och är på plats när polisen griper en man för att ha plockat upp en minderårig flicka på Malmskillnadsgatan. Mannen nekar till brott och Patrik tror honom.
Aldrig mer är författarens andra bok. Den första boken Den första lögnen är en bok som berörde mig starkt. Jag drömde mardrömmar om boken på nätterna när jag läste den. Aldrig mer är också en bok som berör mig. Det är en väldigt obehaglig historia om Andreea som säljs från Rumänien till prostitution först i Spanien och senare Sverige. Hela hennes resa är så tragisk, sorglig och hemsk, det gör ont att läsa hur dessa unga tjejer utnyttjas. Det är mörkt men ändå finns det ett ljus i det arbete som Patrik och de andra gör för att förändra för tjejerna. Aldrig mer fångar mitt intresse redan från första sidan, det är skickligt berättat, fängslande och ruggigt på en och samma gång.

2018-01-22

Betyg: 4,5 av 5.

För tre år sedan så läste jag Sara Larssons debutroman, Den första lögnen. Jag tyckte att den var mycket bra, och den fick högsta betyget av mig. Här är en länk till min recension av den.

Nu har Sara Larssons andra roman kommit ut, som heter Aldrig mer. Och även den var en mycket bra bok.

Den handlar verkligen om högaktuella ämnen, prostitution och trafficking.

Boken är välskriven, otäck, spännande, gripande, och berörande.

Och jag rekommenderar den verkligen.