Aldrig i livet

Durling, Ulf

| 1999

Förre detta polisinspektören Ivar Svensson bor granne med ett mondänt societetspar i en villaförort. När advokat Hedfors förlorar sin hustru blir Ivar utnyttjad som privatspanare vad hände egentligen innan Sheila helt överraskande hängde sig? Motvilligt drar han ned på ölpimplandet och sjukhusbesöken hos sin strokedrabbade fru och börjar kartlägga makarna Hedfors liv och leverne.Berättelsen är trots det tragiska temat en delvis underhållande katt-och-råtta-lek i kammarspelsformat där mörka sanningar om två äktenskap successivt demaskeras och dödsbringande hemligheter avslöjas.

2020-01-11

Pendlar mellan en 1:a och en svag 2:a för mig. Det finns några mycket få men något småroliga episoder i boken, men det är också allt. Som deckare är den så tråkig att jag inte ens orkar hänga med i handlingen och efter halva boken känner jag att jag inte bryr mig det minsta om vad som kommer hända med historien eller karaktärerna. Den känns väldigt "gubbigt" skriven och spänningen är helt utesluten dessutom. Synd, för jag tror faktiskt att det hade kunnat bli ganska okej egentligen. Men jag ska nog ändå ge Ulf Durling som skrivit många deckare en till chans någon gång i framtiden.
Slutbetyg, en stark 1:a! Ingenting som jag kan rekommendera!