Aldrig fucka upp

Lapidus, Jens

| 2008

Jens Lapidus debutroman Snabba cash är en av 2000-talets mest omtalade och sålda böcker. Med läsare i alla grupper. En exportsuccé som hittills sålts till 18 länder, däribland England och USA och även filmatiserats. Nu kommer uppföljaren.      Det är nya karaktärer, helt nya huvudpersoner. Men det är samma Stockholm, samma undre värld, samma bossar i toppen. Juggebossen Radovan härskar fortfarande. Och nu, i Aldrig fucka upp är det även snutarnas stad, de verkliga snutarnas verkliga stad.      Det är initierat, detaljerat och skrämmande. Grymt trovärdigt. Med skoningslöst driv skildrar Jens Lapidus de kriminellas egen logik som ingen annan tidigare gjort. Vi vill ju helst att det ska vara svartvitt, de onda mot de goda, i Aldrig...

Anna

2019-12-10

Den här spänningsromanen av Jens Lapidus inleds in medias res, när en av bokens tyngsta huvudpersoner, Mahmud, befinner sig i ett skogsområde utanför stan, med ett vapen mot tinningen - allt på grund av en skuld som måste betalas i den undre världen. Han är en ”shunne” från betongförorten, som suttit av ett kortare fängelsestraff när boken inleds, och som egentligen är trött på sitt liv; han har planer på att lägga av och bli hederlig, att testa att leva som nio-till-femmänniskorna. Genom sin äldre syster Jamila lär han känna Niklas, en svensk kille, lite knepig - men annorlunda från de flesta Mahmud träffat. Niklas kan arabiska och har stora krigs- och vapenkunskaper, ska det visa sig. En legosoldat med uppgift att skydda kvinnor. Mörda deras banemän.

Mahmud och Niklas är två av huvudpersonerna och är dem som jag som läsare hemma i soffan tycker särskilt om. (Det finns även en polis som svävar mellan sitt yrke och privata intressen, Thomas.) På samma gång är Niklas ganska osannolik och inte en karaktär med alltför hög trovärdighet - privilegierad vit man, uppvuxen i Sverige, men som läser Sara Stridsberg, Nina Björk och Katarina Wennstam och hänger på anarkistiska, feministiska internetforum för att få stöd i sin kamp. Varför tror han att han är utsedd att skydda kvinnor och förnedra torskar? Detta problematiseras inte alls. Jag undrar faktiskt varför han inte lyssnar på sin mamma; varför han inte försöker reparera deras relation och gå vidare från det som varit; varför han inte försöker se barndomen som har traumatiserat honom ur ett nytt perspektiv. Karaktären fungerar inte som en manlig version av Valerie Solanas, om det var tanken. Mahmud är däremot ett fint porträtt, visst är det lite stereotypt men det fungerar. Läsvärd. En stark trea.

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Utmärkt läsning, annorlunda och välskriven.

Sara Länk

2017-07-30

Bra

Joh Doe

2017-06-21

Läste först Lapidus' grafiknovell som jag tyckte var bra. "Snabba Cash" lockade aldrig mig av någon anledning så jag hoppade direkt på "Aldrig fucka upp".

Vad ska man säga. Lapidus verkar vara insatt i hur den undre världen gestaltar sig inklusive dess språkbruk. Handlingen är bra men något spretig. Mahmoud verkar inte i mitt tycke alls vara en achiever eller någon som innehar någorlunda hög rank. För mig tycks han vara som en fjunig fjortis med muskler som försöker vara kriminell och hård. "Hårda kriminella" brukar väl vara på en högre nivå än så.
Så, personifieringen och beskrivningen av den hårda kriminella typen är inte helt klockren.

Dialogen är rätt tunn och krystad många gånger.

Och hans sätt att skriva är lite störande (se mina egna exempel nedan för att visa det ständigt återkommande trista sätt Lapidus skriver på i var och varannan sida) ;

"En man och en hund promenerade ute.
Hunden : svart. kort päls. Långa klor.
Vägen : Svart asfalt med sprickor.
Mannen : klädd i mjukisbyxor och vitt linne.
Mannen och hunden gick över gräsmattan.
Gräsmattan : Grön och kortklippt. "

...Ni förstår poängen . Alltså, jag störde mig över Lapidus' missbruk av kolon och superkorta meningar. Det förstörde flödet helt i läsningen tyckte jag.

Jag kommer nog inte att köpa någon mer bok av Lapidus. Om "Snabba cash" är bättre och använder högre kvalitét vad gäller dialog och text i allmänhet kanske jag kan ge den en chans.

Inger Jonsson

2015-08-01

Otroligt bra. Märks att Lapidus kännet till den värld han berättar om. Ville sträckläsa boken och ser fram mot nästkommande.

Anna Andreasson

2015-01-28

Tyckte väl att den var okej.

Emma Griph

2013-10-22

Håkan Lindgren

2013-08-21

Inte samma fart som Snabba Cash

Matilda Krig

2013-06-12

Var väl spännande och sådär, men inte alls lika bra som Snabba Cash. Hade hoppats på att det varit lite mer ihopkopplat med första boken oxå... Ungefär halva boken lyssnade jag på via ljudbok, var en spännande upplevelse däremot, första gången. Var rätt trivsamt att slippa slita på ögonen ^^

Izabela Horn

2013-06-02

Inte lika bra som snabba cash men ändå en helt ok bok. Huvudkaraktär i snabba cash hade jag mer sympati med man gillade de medan i aldrig fucka up kände jag inte med de alls

Kamali 

2012-09-21

Vilken dynga. Konspirationsteorier om palmemordet blandas med knarkaffärer, juggemaffian och militant feminism. Rörigt, ointressant, osammanhängande.

Maria Klamas

2012-08-08

Inte begeistrad alls... var sådär intresserad i förra boken och var väl inte helnöjd med filmen heller, men ville ändå läsa andra boken... trodde i min enfald att vi skulle få följa samma karaktärer i denna bok men så var inte riktigt fallet... Det handlar precis som i snabba cash om kriminalitet och drömmen om att tjäna snabba pengar utan att anstränga sig för mycket... och i denna bok handlar det även om att ge igen för en förlorad barndom... ja jo det känner vi igen... och så handlar det om vänskap, eller brist på vänskap och att utnyttja och om rädslan över att bli sviken och lurad... det strategiska livet där man aldrig vågar lita på någon, aldrig ser människan som god i grunden utan alltid är på sin vakt.... Persongalleriet är stort och omfattande men jag får inte helt grepp om de olika personerna, vilka de är vilka grupperingar de tillhör, vem som vill hämnas på vem, likadant i snabba cash. Svenskan är undermålig och grammatiskt blir det galet, kanske inte världens mest viktiga men det blir en brist på rytm i läsandet och om jag sitter och tänker på det och tvingas läsa om meningen ett par gånger för att få ordning på vad som avses då tycker jag det blir typ inte kul...

Maria Myrberg

2012-08-03

Ganska tunn story, men helt ok underhållninsvärde

Anton Lilja

2012-07-06

Inte fullt lika spännande som Snabba Cash men fullt av intrig som håller intresset vid liv boken igenom.

Emma

2012-06-27

Nej fy, jag var så trött på den här boken mot slutet att jag inte kunde brytt mig mindre om hur den skulle sluta. Om man tyckte att handlingen i Snabba Cash blev något överdriven mot slutet så har det totalt flippat ut nu. Seriemördare, en bitter polis och palmekonspirationer om vartannat. En riktigt dålig uppföljare som kunde varit vilken kass deckare som helst.

Marko Krejic

2012-02-29

Inte lika bra som den första boken.

Josefine Ejebjörk

2012-02-26

Bättre skriven än Snabba cash, men innehållet i sig är inget som intresserar mig.

Jag älskar "Snabba cash" och "Aldrig fucka upp" är minst lika bra. Vi får träffa shunnarna från förorten vilket är en riktig upplevelse att läsa om för mig som är född och uppvuxen ute på den svenska landsbygden. Karaktärerna griper verkligen tag i en och tempot är snabbt. Trots att det är en tjoooock bok så går det undan att läsa den. Rekomenderas verkligen. Walla!

Mr Roslund

2011-06-05

Trots ofokuserad läsning (lyssning) har denna verkligen fängslat mig. Målande berättat och lätt att känna sympati. Spänning blandat med humor...

Fredrik Andersson

2011-04-26

Inte lika bra som snabba cash.. Men spännande!

2011-04-16

Inte lika bra som Snabba cash, men läsvärd. Jag tyckte inte språket var konsekvent i den här boken. Ibland var det kort och ofullständiga meningar, för att i nästa stund vara mer normalt språk och nästa gång nästan byråkratsvenska. Det var inte så att ett språk hörde ihop med en viss person, utan det blandades och gavs lite hur som haver. Kul att en del bekanta från Snabba cash dök upp, men historien var lite för otrolig. Egentligen hoppas jag att karaktärerna var rena påhitt också, för en del av dem skrämde mig på riktigt.

Anette Marcusson

2011-03-15

mycket intressant och spännande

Eyez Only

2010-12-31

Lika bra som första boken! Men jag hoppas verkligen på en tredje så man får veta hur det går för Mrado och JW! Jag saknar dem från Snabba Cash.

Anders Nordström

2010-09-21

Lätt att man drar jämförelser med tidigare alster (snabba cash). I den jämförelsen vinner Snabba Cash på en bättre sammansvetsad historia. Denna spretar lite och jag upplever den inte speciellt spännande.

Mina Böcker

2010-09-04

Trist, tråkigt, långdraget, oengagerat och inte längre något nytt. Och hallå, konspirationsteorier om Palmemordet? Då krävs en rätt mycket bättre story för att det ska bli trovärdigt.

Inte alls lika bra som dem första. Lämnar inget bestående minne.

Fredrik S

2010-08-01

Stereotyp och inte trovärdig. Dålig språkbehandling.

Mariette Enelycke

2010-06-21

Ännu en spännande berättelse av Jens Lapidus. jag väntar med spänning på nästa.

Annica Bark

2010-05-23

Helt okej, varken mer eller mindre.

Ulf Pettersson

2010-04-12

Lapidus tycks helt insatt i jargongen i Stockholms undre värld och vilka som dominerar den. Började bra men avslutningen lite sämre

Tycker inte alls att den var särskilt dålig som flera sagt, jag gillade den a lot! Så härligt att läsa en bok av en kunnig och insatt person som dessutom skriver lättsläst och bra! Hade svårt att lägga ifrån mig boken, grymt spännande.

2010-02-17

Läste boken "Snabba Cash" för lite drygt två och ett halvt år sen, och tyckte väl att den var sådär... (3 av 5).

(Såg filmen "Snabba Cash" nyligen, och tyckte att den var jättebra! 4,5 av 5.)

Nu har jag läst Jens Lapidus andra bok, "Aldrig fucka upp", och tyckte väl att den var sådär... (3 av 5).

"Aldrig fucka upp" började väldigt bra. Jag tycker mycket om språket i boken, och sättet den är skriven på. Och jag tycker också mycket om karaktärerna.

Men boken blir sen sämre och sämre, och den är alldeles för långdragen. Den skulle nog ha mått bra av att ha varit mycket kortare, tycker jag.

Så att ha gått från en 4:a i betyg i början, så slutade den på en 2:a. Så det blir en 3:a i slutbetyg.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Tråkig uppföljare på en suverän bok vid namn Snabba cash!

Kerstin Andersson

2009-09-30

En klart spännande nutidsroman / deckare. Väldigt mycket bättre än Lapidus första bok - Snabba Cash. Bra blandning mellan "banditernas" nationalitet dvs vi finner även svenska personer med skumma avsikter.

Nicke Dank

2009-09-21

Sista tredjedelen ballar ur.

Ali Sandli

2009-09-01

Inte lika bra som Snabba Cash men höga betyg

Johannes Persson

2009-08-07

Alltså det blir inte bättre. Känns lite stressat.

Anna Lundgren

2009-07-28

Liten besvikelse eftersom jag tyckte Snabba Cash var så bra. Fortfarande bra språk etc. men tyckte inte storyn höll lika bra.

Gillade förra boken, gillade den här. Lapidus är verkligen suverän på det där gangsterspråket. Spännande och välskrivet. Något orimligt ibland (som legosoldaten som läser radikalfeministiska böcker...), men annars väldigt bra. Ser fram emot filmen Snabba cash i höst.

Anders Högman

2009-06-20

"Diggar jargongen"... det som är kul är språket och tankarna som går runt i skallen på buset. Inte lika bra som Snabba Cash, men solid spänning och nåt som sticker ut bland alla hundratals svenska deckare. Hoppas dock Lapidus försöker förnya sig lite till nästa bok.

Andreas Wiberg

2009-06-11

Karin D

2009-04-26

Jag hade läst Snabba cash tidigare och det här var ungefär samma stil, fast lite nya miljöer och karaktärer. Intressantast tycker jag ändå är skildringarna av killar med invandrarbakgrund vars farsor kämpat hårt för att få rejäla hederliga jobb i Sverige, medan sönerna aldrig skulle nedlåta sig till sånt Svensson-liv för en medioker inkomst när man kan bli rik på kriminalitet. Lapidus skriver ganska talspråksaktigt och jag som gillar nya ord, lär mig en hel del i hans böcker.