Album

Bokhora

| 2009

Norstedts nya boktidskrift Album har Bokhora som gästredaktörer. Precis som deras populära webbplats är materialet fullt av lästips, omslagsdiskussioner och topplistor. Hur bygger man den perfekta bokhyllan - och hur sorterar man sina böcker? Hur ser det mest fantastiska bokomslaget ut? Listor på de bästa läsupplevelserna, debatt, recensioner och artiklar om allt som har med böcker, läsning och litteratur att göra. Välkommen till bokhorornas värld!

Lena Floser

2012-01-16

Lättsamt och underhållande, ungefär som bloggen fast utan interaktiviteten och aktualiteten, så Bokhora är nog bäst som blogg.

Anna Johansson

2010-10-22

Ett bra album får jag säga, intressanta och roliga artiklar och texter. Läsvärd, lättläst och snabbläst! Pendlar mellan en 3:a och 4:a, så 3½p...

Eyez Only

2010-05-03

Nåja, lite tjockare hade inte skadat och visst fanns det roliga avsnitt och poänger, men SÅ märkvärdigt var det väl inte...

Carina Karlsson

2010-01-08

Ibland är det lika roligt att läsa om böcker som att läsa dem. Särskilt gott skrattade jag åt vad man kan hitta för saker som folk lagt som bokmärke, stekt ägg, använda näsdukar och en medicinkarta m.m. Lika gott skrattar jag dock inte i verkligheten när jag ser hur folk hanterar biblioteksböcker. Det här är en småtrevlig bok i härligt blädderformat.

Maria Josefsson

2009-10-18

Tjejerna bakom bloggen bokhora publicerar här ett gäng nyskrivna texter (och listor) i albumformat. Personligen älskar jag konceptet, jag älskar listor och jag älskar litteratur om litteratur.

De faktorer som drar ner betyget något är att det känns lite tunt ibland. Lite väl mycket luft på sidorna, lite väl lättsinniga texter. Jag hade hellre sett en mix med ett par mer djuplodande texter av den typen vi ibland får läsa i bloggen. Det största minuset är dock avsaknaden av någon slags inledning och avslutning. Jag blir inkastad lika snabbt som jag blir utkastad och även om det är menat att vara så finner jag det obehagligt.

I det stora hela är jag dock lyrisk och hoppas få läsa något liknande i pappersform snart igen. Favoriten bland texterna handlar om litteraturkanon i den svenska skolan, så lärare jag är. Den var oerhört tänkvärd och jag önskar innerligt att den skulle användas som introduktion i ämnet på lärarprogrammet istället för de taffliga och svårbegripliga (men givetvis akademiska) texter vi använde.