Albino

Kallentoft, Mons

Ondskans många ansiktenEn man hittas död i novembersnön intill en motionsslinga. Ena armen har huggits av vilket lett till att han förblött. Samma dygn kidnappas en kvinnlig modell. Båda offren är albiner. På Särskilda enheten försöker kriminalinspektör Zack Herry och hans kollegor att förstå sambandet. Har den smutsiga handeln med albinokroppsdelar nått Sverige? Privat dras Zack in i en alltmer komplicerad relation till Hebe, som kan vara hans syster. När hennes liv plötsligt hänger på honom händer det som inte får hända.ALBINO, den sjätte fristående delen i Herkulesserien, baseras löst på myten om Herkules sjunde stordåd: jakten på den vita tjuren. Genom att smälta samman då- och nutid och kombinera våldsamma actionscener med känslomässiga reflektioner skapas ett unikt kriminaldrama med ett rått Stockholm som fond. Herkulesserien är en internationell fullträff, såld...

Maria Jacobsson

2020-02-13

Bra bok, men något svagare än de andra i serien. Kanske beror detta på att Zack inte hade en så framträdande roll i boken som han brukar. Längtar efter nästa bok i serien!

Julia Gedin

2020-01-14

Jan Svensson

2020-01-12

Började bra men halvvägs stannade det av. Togs sig på slutet igen och nu är det egentligen den övergripande ramhistorien om Zack, syster Hebe och mamma Olympia som är mest intressant. Tempo, våld och spänning är på samma nivå som i de tidigare i serien. Ser fram emot nästa del.

2019-12-16

Albino är den sjätte fristående delen i Herkulesserien. Jag har läst alla delar innan och gillar det höga tempot och spänningen.
I Albino får Zack och hans kollegor ett besynnerligt fall på halsen. Någon verkar fånga och stympa människor som är albiner och snart är Zack mitt inne i hetluften.
Stilen känns igen från de tidigare böckerna i serien med korta kapitel och cliffhangers som håller intresset uppe. Zack är en speciell karaktär vars privata problem tar stor plats i berättelsen. Även om det är en del action och oförutsedda händelser så känns det som berättelsen går lite på tomgång och jag blir inte alls så begeistrad som jag önskat. Jag saknar den andlöst spännande handlingen som jag är bortskämd med från tidigare böcker i serien. Visst det blir lite spännande men inte jättespännande.
Jag gillar att det inte går att se några tydliga övergångar när författarna byter vem som skriver, de skriver bra tillsammans! Dock börjar jag känna mig lite nöjd med Zack nu, jag ser istället fram emot att läsa författarna i sina egna karriärer framöver!

Fascinerande, mörk & välskriven!

2019-10-16

Den här serien har det mesta och jag förstår varför den är så populär i Sverige. Spänning, vänskap, lojalitet, en dos kärlek och ännu mer spänning. Det är en bladvändare, som de andra, och jag älskar cliffhangern och att karaktärerna alltid utvecklas. Som alltid vill jag bara veta mer.

2019-10-14

Betyg: 4,5 av 5.

Boken Albino är den sjätte boken om Zack Herry och hans kollegor på Särskilda enheten i Stockholm. Dom fyra första böckerna skrev Mons Kallentoft tillsammans med Markus Lutteman. Men dom två senare böckerna har Mons Kallentoft skrivit tillsammans med Anna Karolina. Serien kallas Herkulesserien och baseras på Herkules stordåd, från den grekiska mytologin. Och serien planeras bli tolv böcker. Dom fem tidigare böckerna heter Zack, Leon, Bambi, Heroine, och Falco.

Albino är, precis som alla dom tidigare böckerna, väldigt bra. Mycket spännande, rå, blodig, och oförutsägbar. Det här är verkligen en av mina favoritbokserier. Jag rekommenderar varmt boken, som säkert även kan läsas fristående. Men jag tror inte den är lika bra då, som om man följer serien från början. Så jag rekommenderar verkligen hela Herkulesserien.