Alberts sista nskan

Albom, Mitch

| 2010

"Vill du hålla ett minnestal över mig?" frågade den gamle mannen. "När jag är borta." Han blinkade bakom glasögonen. Hans prydligt ansade skägg var grått, och han stod lätt framåtböjd. "Är du döende?" frågade jag. "Inte än", sa han och flinade. Den åttiotvåårige rabbinen Albert Lewis fråga kommer att för alltid förändra livet för Mitch Albom. Mitch är mitt uppe i en blomstrande karriär i Detroit och har alla materiella tillgångar som han kan önska sig. Men han har förlorat sin inre gnista och sin barnatro och kanske är det avsaknaden av en djupare mening i livet som får honom att till sist säga ja. Det blir början till en djup vänskap och många samtal mellan den unge...

Nettan Holmr

2012-07-31

S stillsamt och vackert!

Ciccis bokblogg

2012-02-17

En underbart vacker bok med mnga tnkvrda ord i. Jag lste den hr vid poolen under min semester och lste upp mnga stycken ur boken fr min kompis och hon sa att den mste hon bara lsa. Boken handlar delvis om frfattaren sjlv och hans andliga tankegngar. De vcks till liv genom att hans gamla rabbin Albert Lewis frgar honom om han vill hlla ett minnestal ver honom. Mitch undrar givetvis om han r dende men Albert svarar: Inte n?
Mitch tackar ja till erbjudandet och de brjar regelbundet trffas och prata om livet och givetvis om Alberts tro. Parallellt fr vi flja en annan man vid namn Henry som p ett stt r Alberts mottsats men p ett annat stt r de mycket lika. Det hr r en bok om godhet och det r ingen sknlitterr bok i vanlig bemrkelse utan mer som tv personportrtt med frfattarens egna reflektioner invvda i berttelsen. r man intresserad av mnniskor s r det hr en riktigt bra och intressant bok.

Ann-Lis Engbom

2010-10-18

En helt underbar bok som jag stoppar i min Teologihylla ven om den kanske inte hr dit.

AnnSo J

2010-06-28

En lika underbar bok som Mitch Alboms andra bcker. De r tnkvrda och hjrtevrmande. Den hr likas!