Alberts sista önskan

Albom, Mitch

| 2010

"Vill du hålla ett minnestal över mig?" frågade den gamle mannen. "När jag är borta." Han blinkade bakom glasögonen. Hans prydligt ansade skägg var grått, och han stod lätt framåtböjd. "Är du döende?" frågade jag. "Inte än", sa han och flinade. Den åttiotvåårige rabbinen Albert Lewis fråga kommer att för alltid förändra livet för Mitch Albom. Mitch är mitt uppe i en blomstrande karriär i Detroit och har alla materiella tillgångar som han kan önska sig. Men han har förlorat sin inre gnista och sin barnatro och kanske är det avsaknaden av en djupare mening i livet som får honom att till sist säga ja. Det blir början till en djup vänskap och många samtal mellan den unge...

Nettan Holmér

2012-07-31

Så stillsamt och vackert!

Ciccis bokblogg

2012-02-17

En underbart vacker bok med många tänkvärda ord i. Jag läste den här vid poolen under min semester och läste upp många stycken ur boken för min kompis och hon sa att den måste hon bara läsa. Boken handlar delvis om författaren själv och hans andliga tankegångar. De väcks till liv genom att hans gamla rabbin Albert Lewis frågar honom om han vill hålla ett minnestal över honom. Mitch undrar givetvis om han är döende men Albert svarar: Inte än?
Mitch tackar ja till erbjudandet och de börjar regelbundet träffas och prata om livet och givetvis om Alberts tro. Parallellt får vi följa en annan man vid namn Henry som på ett sätt är Alberts mottsats men på ett annat sätt är de mycket lika. Det här är en bok om godhet och det är ingen skönlitterär bok i vanlig bemärkelse utan mer som två personporträtt med författarens egna reflektioner invävda i berättelsen. Är man intresserad av människor så är det här en riktigt bra och intressant bok.

Ann-Lis Engbom

2010-10-18

En helt underbar bok som jag stoppar i min Teologihylla även om den kanske inte hör dit.

AnnSo J

2010-06-28

En lika underbar bok som Mitch Alboms andra böcker. De är tänkvärda och hjärtevärmande. Den här likaså!