Alberte og Jakob

Sandel, Cora

| 1976

Flag from no

Første bind i Alberte-trilogien. Nå i ny, språklig bearbeidet utgave. Alberte og Jakob er første bok i Cora Sandels trilogi om Alberte, en trilogi som er blitt stående som et hovedverk i norsk litteratur. I romanen skildres Albertes liv i en sosietetsfamilie i Nord-Norge på begynnelsen av 1900-tallet. Fortellingen om Alberte er et mesterlig psykologisk portrett, skildret med varme, innsikt og tørrvittig ironi. Alberte-trilogien foreligger nå i tekstkritisk utgave basert på førsteutgavene. Den inneholder sekvenser som ble sensurert bort under andre verdenskrig, og er utstyrt med ordforklaringer og oversettelser av utenlandske tekstinnslag. Tekstutgave, forord og kommentarer ved Nina M. Evensen.

Merja A

2010-07-01

Mitt betyg avser den första delen i trilogin om Alberte. Boken tog lång tid att läsa, tappade intresset stundtals. Ändå vill jag inte ha den oläst, Gun-Britt Sundströms översättning höjer denna klassiker.

Ingrid Selnes

2010-06-16

Betygsestimatet säger 5 men jag säger 3. Svårt att känna stor läsentusiasm för denna överkänsliga och nippriga kvinna. Visserligen fint skildrat om att vara skapande kvinna i en självupptagen manlig konstvärld, men det var seg och långdragen läsning

miranda åkermalm

2009-10-06

Förmodligen den bästa serien som någonsin skrivits! Ingen bok är sämre än den andra, alla har samma flyt och känsla. Väntan på att livet ska börja.

miranda åkermalm

2009-10-06

Världens bästa bok! Om flickan med potential att bli något stort, liksom de flesta andra människor, men som aldrig tar tag i sig själv. Underbar beskrivning av tonåren som ändå bjuder på hopp om framtiden även om livet just nu är förfärligt.