Albert Speer

Sereny, Gitta

| 1998

Oerhört detaljrik och noggrann. Lite för mycket för min smak. Vet inte om fascinerande egentligen är rätt ord, men jag väljer det ändå.

Susanne Karlsson

2018-05-27

Läste den för många år sedan, men fortfarande en av de bästa böcker jag läst. Så trovärdig.

Hedvig Ledung

2013-11-13

Läste den första gången som 19 åring, och läste den i somras som 33 år gammal. Vilka framsteg jag har gjort eller hur ung var jag (desto mer svart och vitt). Det var intressant att läsa och märka att man reagerar annorlunda. Naturligtvis tycker man fortfarande mycket var avskyvärt. En bok man ska läsa några gånger genom livet för att själv se hurdan man förändras / växer. Boken i sig är väldigt välskriven och gedigen. Synd hon inte har möjlighet att skriva fler böcker av denna kaliber.

Å

Åsa Härnström

2012-01-12

En fascinerande skildring eftersom Sereny tillbringade så mycket tid med och skapade en relation till en av männen bakom
Världshistoriens största skamfläck!

Kristina Holm

2010-11-04

!

Nils Thor

2010-05-01

Gitta Sereny har gjort ett grundligt arbete med att intervjua Speer och personer i hans omgivning under flera år. Resultatet har blivit en mycket läsvärd bok om en mycket fascinerande och ovanlig människa.

Mats Ahlgren

2010-04-30

En bok som beskriver hur djupt insyltad Speer va i händelsernas centrum i nazityskland. En av Speers närmaste medarbetare Fritz Saukel hängdes efter Nurnbergrättegången men Speer fick 20 års fängelse. Kanske orsaken till att han inte hängdes var att han tog på sig en skuld för anlitandet av slavarbetare och fångar från koncentrationslägren till rustningsindustrin. Han förnekade dock att kände till utrotningen av judar. I slutet avboken erkänner han även detta för Sereny genom att säga: jag valde att se åt ett annat håll.

Bengt Månsson

2010-04-06

Kända Speer till sanningen om förintelsen? Det tycks så men han ljög vid Nurnbergprocessen och dömdes bara (lindrigt i sammanhanget) 20 års fängelse, som han överlevde och släpptes 1966. Den här boken bygger på intervjuer efter detta.

Anna Samuelsson

2009-12-16

Obehaglig, men intressant.

Pia W

2009-10-10

En jätteviktig bok, för att försöka förståd et ofattbara.

Jonas Olsson

2009-09-13

Sereny lyckas ge ett fullblodigt porträtt av Hitlers favorit. Fascinerande biografi!

Lady Flanders

2009-06-18

Det är snart tio år sen jag började läsa boken under längre, regelbundna bussresor. De resorna gör jag inte längre, och boken samlar damm i hyllan. Den var hur intressant som helst, men väldigt tjock & detaljerad.

Monica Hammarsten

2009-06-12

LÄS DEN!!!
Blev han vilseledd eller?