Albatross

Gunnarsson, Hans

| 2009

Ett par i yngre medelåldern med hund hyr en avskilt belägen stuga över sommaren. Att deras relation är på väg att ta slut är det ingen av dem som riktigt orkar beröra, allra minst han, trots en ymnig konsumtion av bag-in-boxvin och öl i värmen. Dessutom ses de ju allt mindre: hon försvinner allt oftare till jobbet i Stockholm samtidigt som han och hunden tillbringar alltmer tid på den närbelägna golfbanan. Långsamt, nästan omärkligt, avskärmas han genom sitt golfande och drickande inte bara från henne utan också från sig själv och verkligheten, för att slutligen dras in i ett akut förvirringstillstånd. Vad är det som händer egentligen? Och vem är den där Andy Warhol-liknande figuren som smyger runt knutarna?

För en som aldrig beträtt en goflbana och vars enda kunskaper om golf härstämmar från Göran Zachrisson-kommenterade tourtävlingar på tv bara för att man inte orkar resa sig ur soffan och knäppa av blir den här boken jobbig. Man kan säga att den har arton kapitel, ett för varje hål och dessa beskrivs mycket nogsamt vad gäller val av järntreor eller träfemmor, hookar, puttar och bunkerslag, samt för mig obegriplig poängräkning.

Allting däremellan är dock spännande och intressant och välskrivet. Jag skummade över alla golfavsnitt och kanske missade jag något där, för när boken var slut förstod jag ändå inte riktigt vad som hänt.

Pernilla Engström

2010-07-05

Tror att man måste vara golfare för att tycka den är okey

inga olsson

2010-06-24

Det var med förväntan jag började läsa boken, för Hans Gunnarsson brukar fånga mitt intresse. Men det var för mycket golf i den här boken för min smak. Tyvärr.