Albanens arv

Rådén, Rolf

En spännande thriller som berör.Sigges liv har nått ett vägskäl där slitna vänner och dåliga gener påminner om vart osunt leverne och ovanor leder. I bagaget finns även en tung skuld som han outsagd burit på sedan länge, ett svek mot den man aldrig ska svika. I ett försök att reda ut sina tankar äntrar han sin bastanta motorcykel för köra Norrlandskusten upp och Inlandsvägen ned. Samtidigt som han sparkar upp stödet flyger tolv svarta korpar lågsniffande över vattenbrynet vid Ålandshav på väg norrut. Sigge borde ha sett det som ett järtecken, ett varsel om vad som väntar utmed vägen.

Charlotte Pook

2019-09-21

Spännande bok som var svår att släppa.

Kristine Poijes

2018-09-17

Bra bok! Spännande berättelse i härlig miljö med fantastiska och härliga personer.

Hasse Holmberg

2018-09-12

Genom sitt fängslande sätt att ta med läsaren in i karaktärernas tankar, beteende och deras sätt att resonera så blir det begripligt för mig som läsare att förstå dessa spännande karaktärer som jag normalt inte kan identifiera mig med.
Sigge som är huvudpersonen flyr med sin motorcykel från sin egen tillvaro eller kanske mest från sig själv. På den resan stöter han ihop med en trasig själ som heter Ami och genom denna nya bekantskap dras han sakta in i en härva med MC-gäng, våld, hämnd etc.
Men mitt i allt detta negativa och självdestruktiva finns det också en längtan efter värme och hur stark syskonkärlek kan vara även om man har eller hade svårt att visa det.
Samtidigt som boken stundtals är rå så finns där också sann värme. Rolf tar också läsaren med till vackra miljöer i vårt Sverige. Det är utan tvekan en mycket spännande thriller som verkligen tar tag i en och som är ett måste att läsa.

Eva Ullerud

2018-08-29

Albanens arv är på omslaget kallad ”Trash-thriller”, en genre jag inte tidigare hört talas om. Googlingar leder inte till någon beskrivning av genren men på omslaget finner jag nog svaret: en berättelse som utspelar sig i ruffiga miljöer med karaktärer tilltufsade av livet, marginaliserade, osedda och osnygga. Människor som ändå försöker skapa ett värdigt liv.

Redan i de första kapitlen fastnar jag för de intressanta karaktärer som presenteras, sinsemellan mycket olika och från helt olika miljöer. Alla har en bakgrund, ett djup, egna problem och sorger.

I Albanens arv finns MC-gäng, tung brottslighet, droger, våldtäkt, misshandel, tortyr, förtryck, mobbning, maktkamper och brottssyndikat. Våldet är utstuderat och dödligt men beskrivs onödigt utdraget. Men här finns även kvinnokamp, drömmen om frihet, kärlek och fina naturbeskrivningar.

Rådén tecknar djupa kontraster mellan ljus och mörker och mellan våld och kärlek. Jag upplever att skildringen till stor del är ur ett manligt perspektiv (även om det är flera fokalisatorer) men med stort utrymme för tankar, tårar, känslor och gnagande självförebråelser.  Att berättelsen är fylld av spänning och action säger sig självt men att fem kronor per bok går till Suicide Zero visar att författarens ambition går djupare än så.

Bibbi Lazaroff

2018-06-11

Mycket spännande bok som jag inte ville sluta läsa. Kan varmt rekommenderas!!

Louise Björnlund

2018-05-21

Rolf Rådén visar prov på att bemästra detaljbeskrivningar i både person och miljö som får ett djup i berättelsen. Albanens Arv är underhållande, aktuell och framför allt spännande. Jag hade svårt att släppa i från mig boken. Ville bara läsa ett kapitel till. Ett kapitel till osv. Kommer absolut läsa mer av författaren. Härnäst blir det Mot vägs ände.

O

Owe Liljeberg

2018-05-11

En spännande skildring där Sigge vill göra upp med sitt förflutna och sina skuldkänslor. Mötet med de "Svarta korparna" blir en kamp, där hans känslor åter sätts på spel. En bok om trasiga människor som söker sin lycka den hårda vägen.

Holger Wästlund

2018-05-04

Rolf Rådén är skicklig på att beskriva de mörka och problematiska delar av samhället som många av oss aldrig kommer i direkt kontakt med. Vi vet att de finns och därför känns Rådéns bok angelägen samtidigt som den är underhållande och spännande. Jag både berördes och roades av denna bok.