Al-Qaida och vägen till den 11 september

Wright, Lawrence

| 2007

Det här är en banbrytande skildring av människorna och idéerna, terroristplanerna och västerlandets misslyckanden som kulminerade med angreppet på USA. Författaren gräver djupt och analyserar skickligt sitt material. Allt eftersom avslöjas motströmningen inom islam som hjälpte till att radikalisera bin Laden, al-Qaidas födelse, FBI:s, CIA:s och NSA:s misslyckande att kommunicera om information som skulle kunna ha hindrat 11 september-attacken. På ett briljant sätt lyckas författaren samla alla fakta till en fängslande berättelse. Boken har blivit en stor försäljningssuccé i USA och valdes till en av 2006 års tio bästa böcker av New York Times. " ...ska ni läsa en bok i år, läs den här!" ur recension i Go Kväll

Teresia Kjellgren

2013-09-14

Boken fick ju inte Pulitzerpriset 2007 för inte. Den är bra skriven och ger en bra och intressant skildring av Al-Qaida och dess historia och viktiga personer som Usama bin laden. Det är ju alltid lätt att vara efterklok men tänk om USAs underrättelsetjänster bara hade samarbetat lite... Det är ju inte så att Al-Qaida är mindre aktiv idag så boken kan absolut läsas även 2013. Jag läste den i maj 2008 och det gick också alldeles utmärkt.

Peter Dahlin

2012-03-25

Mycket läsvärd bok om hur modern fundamentalistiska islamitiska rörelser utvecklades från dess början, 1948. Resten är historia som det heter. Författaren har även lyckats leverera ett gripande slut. Som akademiker uppskattar jag faktalitteratur och Lawrence Wright har gjort ett gediget arbete med över 500 intervjupersoner och över 200 litteraturreferenser. Författaren tilldelades Pulitzerpriset 2007 för bästa facklitteratur.

Sofie Petersson

2011-05-15

En lysande bok som ger en inblick bakom kulisserna på en av världens mest fruktade organisationer, Al-Qaida och frontfigurerna Ayman al-Zawahiri och den ökända Usama bin Laden. Lawrence Wright bjuder på en otroligt gripande berättelse om den man som satt fruktan i hela västvärlden. En bok som bland annat tar upp CIA:s skuld av det som hände den 11 september 2001, deras envisa vägran att berätta viktig information för bland annat FBI ledde till att terrordådet kunde ske. Al-Qaida och vägen till 11 september tar upp en mängd information som jag inte hade en aning om, exempelvis om terrordåd som utfördes av Al-Qaida mot en amerikansk ambassad och ett stridsfartyg, som jag totalt hade glömt bort. Som läsare får man även en inblick i Afghanistans krigsfyllda historia och att det till stor del är genom pengar från amerikanska bolag som Usama bin Laden från början fick sin rikedom eftersom hans pappa ägde ett av världens största byggföretag i Saudiarabien.

Mats Olander

2010-11-25

Grymt bra och intressant bok. Med bra fakta och intressant skrivet. Lite för många namn dock att komma ihåg.

en bok där man får lära sig allt om Al-Qaida och åren innan 2001.

Daniel Olsson

2009-12-23

Wright går igenom historien kring de islamistiska grupperingarna i främst Egypten och Saudiarabien som senare stödjer gerillan i Afghanistan där just bin-Laden dyker upp. Wright går även igenom grogrunden för al-Qaida i Saudiarabien.
På den amerikanska sidan är det främst FBIs John O'Neill som och han strid inom FBI för att få fast bin-Laden som följs. Boken är läsvärd enbart för att få reda på vad O'Neill gör efter han slutar på FBI.

Carina Rydberg

2009-05-05

...och det här är liksom boken du aldrig ska nämna för Mohamed Omar - i alla fall inte om du vill figurera på hans blogg...
Men höggradigt underhållande är det, och befriande fritt från propaganda. Följ exempelvis bin Ladins familjeliv - som inte är det mest okomplicerade... och för övrigt är det som en thriller... great stuff!