AKTIVA LÄRARE - Praktisk vägledning i kommunikation

Hougaard, Bent

| 2004

Hur för jag ett samtal så att båda parter blir nöjda med resultatet? Vad innebär det att vara professionell när jag samtalar med föräldrar och kollegor? Hur framför jag kritik på bästa sätt? Hur berättar jag något negativt om barnet/eleven för dess förälder? Dessa och andra frågor besvaras i denna praktiskt inriktade bok. Läs mer Författaren ger rika exempel på hur samtalsstrategierna kan användas både i de återkommande planerade föräldrasamtalen och i svåra samtal. I boken finns ett enkelt träningsprogram, för att hjälpa läraren att praktisera samtalsstrategierna i det dagliga arbetet. Om författarna Bent Hougaard, som blivit mest omtalad i Sverige för sin debattbok om Curling-föräldrar, är dansk psykolog och arbetar bland annat med utbildning i samtalsteknik för lärare.

Nanna Lenngren

2012-09-02

Denna bok riktar sig till dig som är lärare i skola och förskola. Jag skulle ändå vilja påstå att boken lämpar sig för alla människor eftersom författaren belyser hur kommunikation människor emellan kan bli bättre. Blir det någon skillnad om vi tar utgångspunkten från det negativa eller från det positiva? Hur kan jag som avsändare leda in samtalet så vi hamnar i ett positivt samtal istället för ett negativt?