Akta bajset!

Melin, Mårten

Hunden, hästen, haren -- djuren lämnar spår som man kan trampa i, om man inte ser upp! Måsen bara gör det den måste, högt i det blå. Då gäller det verkligen att se upp! Bebisen bajsar utan att bry sig vem som ser på. Mamma, däremot, försöker få en stund för sig själv, i lugn och ro  Akta bajset! är en skitrolig småbarnsbok av Mårten Melin och Hanna Albrektson. "Bajset är väl synligt på ett intresseväckande sätt." - BTJ, häfte 7 2020

Vi får följa med när barnet är ute på barnvagnspromenad med mamma och bebisen. Men det gäller att se upp för diverse bajs på vägen. Tur att någon i närheten ropar ”Akta bajset!”.

”Akta bajset” kan vid en första snabb genombläddring verka vara en enfaldig bok då det enbart är titelns två ord som upprepas gång på gång. Men när du verkligen sätter dig med ett yngre barn och tar dig tid att verkligen uppleva boken - ja då uppptäcker man en rolig bok som skapar samtal med barnet. Berättelsen har en sån finess och ett starkt barnperspektiv. Situationerna är vardagliga och lätta för barnet att relatera till samtidigt som de är roliga.

En härlig detalj med boken är att på varje uppslag är det olika djur som har bajsat. Dessa djur verkar skaparna ha valt ut med omsorg för varje utvalt djur har sitt karaktäristiska bajs. Exempelvis hästen, katten, fiskmåsen och haren. Här finns verkligen utrymme att tillsammans fundera kring djurens olika typer av bajskorvar. Och alla som någonsin läst den numera klassiska ”Bajsboken” för barn vet vilket otroligt intressant ämne det är!
För förskoleavdelningar med pågående naturtema tror jag att boken passar perfekt då den väcker mycket funderingar för boksamtal, delvis av naturvetenskaplig karaktär.

Boken är också fylld av massa andra små saker att upptäcka med barnet du läser för. Exempelvis en liten duva som återkommer på varje uppslag - vi kan skymta när även duvan tjuvbajsar på en bänk, en liten detalj som jag är säker på att många tvååringar kommer att ÄLSKA.

Utifrån ett normperspektiv så får vi möta en mångfald av människor när det kommer till exempelvis hudfärg, ålder, kroppsstorlek, bra! Barnet i boken är heller inte könat.

Detta är verkligen en bok att upptäcka tillsammans med barn. Samtala, fundera och SKRATTA tillsammans! Stor tumme upp!