kta amerikanska jeans

Guillou, Jan

| 2016

En underhllande och trffsker skildring av svenskt 50-tal. Gteborgs-Posten Eric, den tredje generationen Lauritzen, vxer upp p 1950-talet. Det r en tid nr grunden fr det svenska folkhemmet och vlstndet lggs. Ett snderbombat Europa skriker efter svenska rvaror. Samtidigt prglas tiden av skrcken fr krnvapenkriget. Men fr Eric finns orosmolnen p nrmare hll. Hans skyddade tillvaro i Saltsjbaden r p vg att sls i spillror. I den stora omvandlingen fds ocks en ny ungdomskultur och influenserna kommer inte lngre frn Europa utan frn Amerika. Eric dras med i fascinationen fr allt det nya inom musik, mode och film. Han lyckas inte bara med konststycket att smuggla den frbjudna drycken Coca-Cola, han blir ven frst i klassen med att bra kta amerikanska jeans. kta amerikanska jeans r den sjtte delen i romanserien Det stora rhundradet. Inledningskapitlen...

Ida

2017-03-11

Smsta boken i serien hittills. Det r vldigt mkt tidsmarkrer invvt i texten, mer n i de tidigare bckerna. Stundvis skippar jag vissa stycken pga detta.
Tankarna drar till hans tidigare bok Ondskan. Mycket knns igen.
I denna bok har ven frfattaren ndrat stt att bertta historien. Tanken r att Eric sjlv har skrivit boken.

sa G

2017-03-01

nja, denna bok var inte alls lika bra som de tidigare, knns om att Guillou har skrivit om sin egen uppvxt, gillade den inte s vrst,

Marita Ryen

2017-02-20

Inte lik de andra i serien men bra nd.

2016-12-07

kta amerikanska jeans r den sjtte delen i romanserien Det stora rhundradet och den vergr hr att berttas i jagform. Romanen om femtiotalet r bde underhllande och intressant, i alla fall mig som r jmnrig med frfattaren. Inslagen frn r 1968 r dock strande. Vissa hndelser fungerar mer som enbart tidsmarkrer, men de r ju nd intressanta. Romanen innehller mnga rrande partier frn barndomen i Saltis och senare inne i stan. Ett snt exempel r nr Eric masserar sin mammas mma ftter framfr Tvn p kvllarna.
Helt klart r att Guillou r en bra mycket bttre frfattare n fre detta kompisen GW Persson.

Lotta Lettenstrm

2016-11-20

Den hr fr bara betyget 3. Den var inte alls lika bra som de andra bckerna. Intressant berttelse men mycket knda man igen frn andra Guillou-bcker tex internatskolor, stryk och verklassen. Bitvis var det frvirrande nr man bytte tid och hamnade i 1968 den delen av boken ledde ingenstans. Meningen med det???

Jan Banan

2016-11-05

Den hr boken kommer jag aldrig ini riktigt och knner drfr inte samma intresse av den som med de andra i serien. Har svrt att placera huvudkaraktren och bryr mig drfr helt enkelt inte om hur det gr fr honom i berttelsen. En riktigt seg fortsttning p Guillous annars s frtrffliga serie.

Harriet Axelsson

2016-10-22

r det ingen som vgar skriva ( som i kejsarens nya klder nr barnet ropade att han r naken) att boken r riktigt usel!?

Lena L

2016-09-25

JG r en riktig historieberttare. Mstare p att beskriva olika tidsepoker.

Katarina Strid

2016-09-11

Efter att jag lst fregende bok, Bl stjrnan, var min gissning att nsta bok skulle handla om Harald.
S blev det inte, utan nu frflyttas vi framt till 50-talet och boken berttas i jag-perspektiv av barnet/tonringen Erik (som fr vrigt har mnga likheter med frfattaren sjlv).
Jag strcklste boken d den r bra berttad, men samtidigt s undrar man och vill veta mer om de mnniskor man lrt knna i de tidigare bckerna, hr r de mest bifigurer och beskrivs utifrn Eriks perspektiv.
Men en tanke verkar vara att beskriva hur vrlden upplevdes av barnen efter andra vrldskriget. Undanhll man vad som hnt fr dem? Detta antyds emellant.
Hursomhelst s blir jag ju nnu mer nyfiken p att f veta mer om den tidigare generationen - fr vl vnta p nsta bok!

karin Runnzell

2016-09-11

Underbart beskrivet frn ett barn perspektiv, sedermera vuxen perspektiv. Hela denna serie har berrt mig mycket.