Äkta amerikanska jeans

Guillou, Jan

| 2016

En underhållande och träffsäker skildring av svenskt 50-tal. Göteborgs-Posten Eric, den tredje generationen Lauritzen, växer upp på 1950-talet. Det är en tid när grunden för det svenska folkhemmet och välståndet läggs. Ett sönderbombat Europa skriker efter svenska råvaror. Samtidigt präglas tiden av skräcken för kärnvapenkriget. Men för Eric finns orosmolnen på närmare håll. Hans skyddade tillvaro i Saltsjöbaden är på väg att slås i spillror. I den stora omvandlingen föds också en ny ungdomskultur och influenserna kommer inte längre från Europa utan från Amerika. Eric dras med i fascinationen för allt det nya inom musik, mode och film. Han lyckas inte bara med konststycket att smuggla den förbjudna drycken Coca-Cola, han blir även först i klassen med att bära äkta amerikanska jeans. Äkta amerikanska jeans är den sjätte delen i romanserien Det stora århundradet. Inledningskapitlen...

Ida

2017-03-11

Sämsta boken i serien hittills. Det är väldigt mkt tidsmarkörer invävt i texten, mer än i de tidigare böckerna. Stundvis skippar jag vissa stycken pga detta.
Tankarna drar till hans tidigare bok Ondskan. Mycket känns igen.
I denna bok har även författaren ändrat sätt att berätta historien. Tanken är att Eric själv har skrivit boken.

Å

Åsa G

2017-03-01

nja, denna bok var inte alls lika bra som de tidigare, känns om att Guillou har skrivit om sin egen uppväxt, gillade den inte så värst,

Marita Ryen

2017-02-20

Inte lik de andra i serien men bra ändå.

Engelska Väninnan

2016-12-07

Äkta amerikanska jeans är den sjätte delen i romanserien Det stora århundradet och den övergår här att berättas i jagform. Romanen om femtiotalet är både underhållande och intressant, i alla fall mig som är jämnårig med författaren. Inslagen från år 1968 är dock störande. Vissa händelser fungerar mer som enbart tidsmarkörer, men de är ju ändå intressanta. Romanen innehåller många rörande partier från barndomen i Saltis och senare inne i stan. Ett sånt exempel är när Eric masserar sin mammas ömma fötter framför Tvn på kvällarna.
Helt klart är att Guillou är en bra mycket bättre författare än före detta kompisen GW Persson.

Lotta Lettenström

2016-11-20

Den här får bara betyget 3. Den var inte alls lika bra som de andra böckerna. Intressant berättelse men mycket kända man igen från andra Guillou-böcker tex internatskolor, stryk och överklassen. Bitvis var det förvirrande när man bytte tid och hamnade i 1968 den delen av boken ledde ingenstans. Meningen med det???

Jan Banan

2016-11-05

Den här boken kommer jag aldrig ini riktigt och känner därför inte samma intresse av den som med de andra i serien. Har svårt att placera huvudkaraktären och bryr mig därför helt enkelt inte om hur det går för honom i berättelsen. En riktigt seg fortsättning på Guillous annars så förträffliga serie.

Harriet Axelsson

2016-10-22

Är det ingen som vågar skriva ( som i kejsarens nya kläder när barnet ropade att han är naken) att boken är riktigt usel!?

Lena L

2016-09-25

JG är en riktig historieberättare. Mästare på att beskriva olika tidsepoker.

Katarina Strid

2016-09-11

Efter att jag läst föregående bok, Blå stjärnan, var min gissning att nästa bok skulle handla om Harald.
Så blev det inte, utan nu förflyttas vi framåt till 50-talet och boken berättas i jag-perspektiv av barnet/tonåringen Erik (som för övrigt har många likheter med författaren själv).
Jag sträckläste boken då den är bra berättad, men samtidigt så undrar man och vill veta mer om de människor man lärt känna i de tidigare böckerna, här är de mest bifigurer och beskrivs utifrån Eriks perspektiv.
Men en tanke verkar vara att beskriva hur världen upplevdes av barnen efter andra världskriget. Undanhöll man vad som hänt för dem? Detta antyds emellanåt.
Hursomhelst så blir jag ju ännu mer nyfiken på att få veta mer om den tidigare generationen - får väl vänta på nästa bok!

karin Runnzell

2016-09-11

Underbart beskrivet från ett barn perspektiv, sedermera vuxen perspektiv. Hela denna serie har berört mig mycket.