Aivot pellolle

Niemi, Mikael

| 2011

Flag from fi

Mikael Niemen tuorein nuortenkirja ei taatusti muistuta mitn aiemmin nhty, vaikka se ksitteleekin 16-vuotiaan pojan maailmantuskaa. Tyn alla ovat kovan luokan kysymykset: elk harmaata elm ja olla nolla (niin kuin aikuiset)? Eik olisi parempi olla reilusti miinus? Miten saisi vihresilmisen tytn huomion? Pitk syd lihaa? Pitk ylipns syd? Kannattaako ylipns el? Poika lukee Sartrea, kirjoittaa runoja ja el kolme elm kuolematta kertaakaan. Mutta on mys kavereita, jotka ottavat elmn ja kuoleman kysymykset paljon kirjaimellisemmin ja ovat valmiita ryhtymn rimmisiin tekoihin.Niemen tavaramerkki on naseva, kursailematon ilmaisu ja musta huumori. Taitavasti rytmitetty tarina pit otteessaan, ja jatkuvasti ylltyksi tarjoileva kieli vie mukanaan mys aikuisen lukijan. Niemi kuvaa nuoruuden koko tunnemyrskyn sievistelemtt ja selittelemtt. Tuloksena...

emmakicki

2013-01-12

Mrklig men samtidigt lite rolig. Vldigt ltt att lsa.

Maria Klingberg

2012-03-14

Bitvis roande, bitvis cklande. Niemi skriver som vanligt bra och detaljerat men jag hade frvntat mig mer av det senaste tillskottet i hans bibliografi. Skjut apelsinen spelar inte alls i samma liga som Populrmusik frn Vittula eller Svlhlet. Den kndes till skillnad frn de andra ganska frutsgbar vilket minskade spnningen betydligt.

Sjukt rolig bok, men den tog slut alldeles fr fort.

Kristina Simar

2011-03-14

Detta r en svart och grabbig ungdomsroman, som inspirerats av skolskjutningarna i USA och Finland. En obehaglig historia om vad som kan rra sig i huvudet p en sextonrig kille som r missnjd med sin familj och skolan. Sprket r vldsamt, rtt och upproriskt. Men varvas nd med svart humor som gr att jag ven kunde smskratta ibland. Handlingen r i stort stt pessimistiskt, det finns inga gldjemnen att lsa. Mikael Niemi har verkligen lyckats med att skriva en mycket speciell och tnkvrd ungdomsbok.

Johan Claesson

2010-12-11

Jag knner storm i min sjl efter den hr boken! Knner igen mig i den gymnasievrld som Niemi beskriver och boken har vckt ngot inom mig!

Carina Karlsson

2010-05-31

Nyskapande galet ordflde med makalsa karaktrer.