Agnes Grey

Brontë, Anne

| 1995

Sanna Carlborg

2016-12-12

En trea med ett litet plus, för som ung lärare känner jag igen mig mycket i Agnes bekymmer med elever och drömmar om något mer. Älskar att läsa om medelmåttor som det går bra för. Det är överhuvudtaget på tok för sällan vanliga människor skildras i litteratur. Sedan är det lite tröttsamt att boken ska vara ganska nyanslöst moraliserande.

emilie johansson

2012-09-23

det tog ungefär 150 sidor innan den blev intressant. på de övriga 150 sidor fanns det vissa poänger som ändå gjorde den värd att läsa.

Emma

2011-12-26

Ja väldigt likt Jane Austens sätt att skriva. Men boken har en seg startsträcka och Agnes Grey är lite för präktig för att hon ska bli intressant. Något som irriterade mig var att hon hela tiden skulle klaga över barnen hon tog hand om, och fokusera på brister istället för att försöka hitta några positiva egenskaper i dem. Språket, miljöerna och tiden gör ändå boken klart läsvärd! På det hela taget är det en vanlig kärlekshistoria, den är fin men utan överraskningar.

Lena L

2011-10-20

Så engelsk med sina karaktärer och miljöer. Efter sju sorger och åtta bedrövelser så slutade den lyckligt!

Elias Chougui

2010-08-20

En bra bok, men Anne är inte lika bra som sina systrar

Amelie Adrielsson

2010-06-27