Agnes Grey

Bront, Anne

| 1989

When her family becomes impoverished after a disastrous financial speculation, Agnes Grey determines to find work as a governess. This novel offers a perspective on the desperate position of unmarried, educated women in Victorian society.

Sanna Carlborg

2016-12-12

En trea med ett litet plus, fr som ung lrare knner jag igen mig mycket i Agnes bekymmer med elever och drmmar om ngot mer. lskar att lsa om medelmttor som det gr bra fr. Det r verhuvudtaget p tok fr sllan vanliga mnniskor skildras i litteratur. Sedan r det lite trttsamt att boken ska vara ganska nyanslst moraliserande.

emilie johansson

2012-09-23

det tog ungefr 150 sidor innan den blev intressant. p de vriga 150 sidor fanns det vissa ponger som nd gjorde den vrd att lsa.

Emma

2011-12-26

Ja vldigt likt Jane Austens stt att skriva. Men boken har en seg startstrcka och Agnes Grey r lite fr prktig fr att hon ska bli intressant. Ngot som irriterade mig var att hon hela tiden skulle klaga ver barnen hon tog hand om, och fokusera p brister istllet fr att frska hitta ngra positiva egenskaper i dem. Sprket, miljerna och tiden gr nd boken klart lsvrd! P det hela taget r det en vanlig krlekshistoria, den r fin men utan verraskningar.

Lena L

2011-10-20

S engelsk med sina karaktrer och miljer. Efter sju sorger och tta bedrvelser s slutade den lyckligt!

Elias Chougui

2010-08-20

En bra bok, men Anne r inte lika bra som sina systrar

Amelie Adrielsson

2010-06-27