Agnes Cecilia - en sällsam historia (lättläst)

Gripe, Maria

| 2021

Nora är föräldralös och växer upp hos sina släktingar. När familjen flyttar till en gammal lägenhet börjar mystiska saker hända. Klockan går baklänges, en vas faller i golvet och avslöjar en hemlighet och en gammal docka tycks få liv.Varför sker allt detta? Nora letar efter orsakerna och inser att förklaringen kanske finns närmare henne än hon kunnat gissa.Agnes Cecilia är en av Sveriges mest lästa och mest älskade ungdomsromaner. I lättläst bearbetning av Niklas Darke.

W

Weronica

2023-03-12

Ytterligare en klassiker att läsa.

Jenny A

2021-08-22

Älskade filmen när jag var yngre men har inte läst boken förrän nu. Även fast jag är 26 är boken väldigt otäck och spännande!

AC (mamma):
Det är något större text i boken och framsidan är den klassiska.

Boken är en klassiker som jag tror att de flesta i min generation läste i mellanstadiet. Många har kanske dessutom fina minnen ifrån den läsningen.

Den står sig bra än i dag!

Emelie Jonsson

2020-05-11

Så bra bok passar säkert för 12 till 15 år

2016-07-23

Har tidigare läst boken för hand och sett filmen. Lyssnade nu på ljudboken och njöt av Pernilla Augusts underbara uppläsning!

Linda Sonnvik

2015-03-18

En bok (och film) att återkomma till. Sällsam på ett förtjusande sätt. Synkronicitet, andar och den första tonårskärleken.

Marc Moore

2014-01-27

En blek historia som inte griper mig alls, allt är bara mystiskt......gäsp.

Louise Olsson

2013-08-02

Passar verkligen bra i alla åldrar, det trodde jag inte! Den var bra!

2013-06-12

Både boken och filmen är bland det vackraste som gjorts/skrivits i Sverige. En underbar mystisk berättelse som passar unga lika bra som gamla. En riktig fullpoängare!

2013-01-20

Har velat läsa den här boken i flera år och som tur var levde den upp till mina förväntningar. Skriven på ett bra och spännande sätt, spelar ingen roll om man läser den som vuxen, behållningen är lika stor ändå.

Alekzandra K.

2012-02-25

Bra bra bra!

Ciccis bokblogg

2011-03-20

Jag har tidigare läst boken när jag var i yngre tonåren. Att börja läsa den igen var som att träffa en gammal kär god vän igen. Direkt när jag började läsa den så infann sig den där känslan som jag vill minnas att jag kände när jag läste den för första gången. Omläsning är väldigt underskattat av oss vuxna medans barn har förstått tjusningen med att läsa en bok som man gillar om och om igen.

Felicia Dahlqvist

2011-02-11

Jättefin bok!

Underbar bok men ovanligt tradig för mig att läsa eftersom jag såg filmen först och den följer boken slaviskt. Boken är säkert lysande när man fortfarande har överaskningsmomentet.

Natasha Illyés

2011-01-31

Det är inte svårt att förstå varför jag var så förtjust vid 12 års åldern, särskilt med en förälder som precis gått bort. Det är en fin historia om kärlek och familj med en släng av präktighet. Men vad gör det- nu tror jag på spöken igen.

Vera .

2010-09-24

Jättebra bok som jag gillar mycket. Ska läsa uppföljarna på den också!

A Bookaholic Swede

2010-02-25

"Det hände nästan bara när Nora var ensam hemma, när ingen mer än hon fanns i våningen. Hur det egentligen började visste hon inte riktigt, men det måste ha varit i samband med reparationerna, när Anders tapetserade om överallt, och de hittade gamla förspikade skåp i hela våningen."

Med de raderna inleder Maria Gripe sin bok Agnes Cecilia - En sällsam historia som med sin fängslande handling om förräderi, ensamhet och sorg tar läsaren med sig på en hisnande färd. Agnes Cecilia är en ungdomsbok men kan läsas av vuxna, mycket tack vare att språket är så trollbindande och för att handlingen är så fängslande.

Nora förlorade sin föräldrar som liten och tas om hand av en släkting med en familj, även om hon får kärlek så känner hon sig inte som en i familjen, utan hon känner sig utanför. Så flyttar de in i ett nytt hus och där så börjar det ske mystiska saker och mystiska fynd görs. Nora känner att någon verkar vilja få kontakt med henne, men vem är det som sträcker sig genom tid och rum och varför...?

A Bookaholic Swede

2009-08-05

Den ultimata ungdomsboken! Jag är stormförtjust i Agnes Cecilia och oavsett hur många gånger jag läser om boken så finner jag den lika bra som första gången (som jag inte minns längre direkt eftersom jag var rätt liten när jag läste den första gången, men intryck gjorde den) jag läste den!

Anna Ljungdahl

2009-06-20

Det är länge sedan jag läste den, men jag minns att det är en av de bästa läsupplevelser jag har haft.