Agenten

Grisham, John

| 2005

Under sina sista timmar i Ovala rummet benådar den avgående presidenten en ökänd Washington-agent, Joel Backman, som tillbringat de senaste sex åren i ett federalt fängelse. Vad ingen vet är att presidenten gör detta efter enorma påtryckningar från CIA. Det verkar som om Backman under sina glansdagar lyckats få tillgång till hemliga fakta som äventyrar världens mest sofistikerade system för satellitövervakning. Backman smugglas i tysthet ut ur landet i ett militärt transportplan, förses med ett nytt namn, en ny identitet och ett nytt hem i Italien. När han väl är där kommer CIA att läcka information om hans vistelseort till israelerna, ryssarna, kineserna och saudierna. Sedan är det bara för CIA att vänta. Någon möjlighet att Backman kommer att överleva finns inte. Frågan är bara: vem kommer att döda honom?

Marcus Albrektsson

2023-12-30

2013-01-14

Absolut inte en av Grishams bäst men inte sämsta heller. Helt enkelt en typisk trea! Skönt att inte alla hans böcker utspelar sig i eller kring rättegångssalen, den här kändes inte som en typisk Grishambok men jag gillade den. Kul att följa någon som bygger upp ett liv i ett helt annat land.

Stig Svåren

2011-07-02

Hurra....John Grisham har varit på kurs i Italienska och nu skriver han en bok för att visa hur duktig han är i språket. Helt otroligt patetiskt, sen är det flera trådar han inte orkar avsluta, han tyckte nog detta var riktigt tråkigt själv.

Malin Tillmar

2010-08-02

Boken som aldrig lyfte. Den hann ta slut innan den började. Ointressant.

Mankan

2009-08-01

En besvikelse. Inte i närheten av hans tidigare böcker. Helt utan spänning, inte ens i slutet blir det fart.

Cecilia Johansson

2009-06-14