Agencia matrimonial para ricos/ The Marriage Bureau For Rich People

| 2009

Flag from es

Annika Winning

2015-04-06

En läsvärd bok, intressant inblick i det indiska samhället, och underhållande. Språk och miljöer är dock lite platta, det hade funnits potential till mer färg!

Josefine Ejebjörk

2013-05-04

Första boken om Mr. Ali och hans marriage bureau, men serien blir bättre och hans språk flyter bättre i de senare böckerna (jag började läsa på 'fel' håll).

Thinka Berg Sköld

2012-12-15

Feelgoodroman. Intressant att få en inblick i den indiska kulturen o dess kastsystem. Kärlek och romantik bjuds man oxå på.

2012-09-13

Trivsam bok om kultlur och kärlek. Varm och medmänsklig. Egentligen inget märkvärdig men jag tyckte om den.

Tarja Ahlgrén

2012-05-07

En mysigt småputtrande berättelse som inte verkar så värst märkvärdig vid första läsningen men den stannar, den stannar och väcker tankar långt efteråt. Kanske bidrar den för oss svenskar så annorlunda miljön till att de mänskiliga relationernas beskrivningar också lättare fastnar i minnet. Jag kommer nog att försöka läsa mer av Zama när tid ges.

Maria Nordström

2012-05-05

Mysig bok men delvis lite tjatig.

Tarja Ahlgrén

2011-07-10

Lättsam läsning, lärorikt om de indiska förhållandena. Får en att fundera kring varför vi inte har liknande, seriösa äktenskapsförmedlingar här hemma. :)
Lika barn leka bäst, även utanför kastsystemets bojor.

Elisabeth Karlberg

2011-01-11

En mycket trevlig bok - en riktig feel-good-bok - som ger oss en varm inblick i en helt annan kultur. En bok jag varmt rekommenderar. En bok som som sagt påminner om Damernas detektivbyrå men ändå inte då miljön är annorlunda.

Margot Sehlstedt-P

2010-11-05

en mycket urblekt och enahanda variant av Damernas Detektivbyrå

Annicka Olsson

2010-04-17

En underbar bok som får att bli på gott humör.Påminner lite om Damernas detektivbyrå.

Karin Berg

2010-03-16

Mr Alis Äktenskapsbyrå av Farahad Zama (Kabusa Böcker) är en riktigt lättläst feel-good bok. Jag blev glad av att läsa den och dessutom så kom jag på mig själv med att gapskratta på pendeln.

Mr Alis Äktenskapsbyrå handlar om Mr Ali som just har blivit pensionär. Men han är inte riktigt nöjd med sin tillvaro och hans hustru börjar tröttna på hans gnäll. Så hon föreslår honom att börjar med någonting som kan ta upp hans tid lite. Mr Ali startar då en Äktenskapsbyrå och den blir populärare än vad han har tänk sig. Genom äktenskapsbyrån så får vi möta massor av olika människor, det är föräldrar som vill gifta bort sin korta dotter med en jättelång man, det är systrar som vill gifta bort sin bror med en vacker, smart kvinna. Det finns även kvinnan som själv söker sig en man genom byrån. Och allt det här kryddas med en dos av humor och kärlek. Boken utspelar sig i Indien i en värld av arrangerade äktenskap, kärlek och indiska traditioner.

Farahad Zama är uppväxt i Indien och bosatt I London. Mr Alis Äktenskapsbyrå är hans första roman och har rönt stora framgångar i hemlandet England. Han är ingenjör och skriver på helgerna, just nu håller han på att skriva på sin tredje bok. Hans andra bok är nyss utgiven i England, The Many Conditions of Love. En bok jag hoppas kommer hit snart.

Jag tycker mycket om boken som både gjorde mig glad och lite förälskad. Det är verkligen en bok som man ska sitta och läsa en kall vinterhelg, om än bara för att värmen i boken förgyller den trista vintern. Jag ger boken betyg 4.

Läs den och känn värmen sprida sig i kroppen.

Utkommer den 18 mars

ISBN 978 91 7355 111 3