Again, Rachel

Keyes, Marian

| 2022

Back in the long ago nineties, Rachel Walsh was a mess. But a spell in rehab transformed everything. Life became very good, very quickly. These days, Rachel has love, family, a great job as an addiction counsellor, she even gardens. Her only bad habit is a fondness for expensive trainers. But with the sudden reappearance of a man shed once loved, her life wobbles.Shed thought she was settled. Fixed forever.Is she about to discover that no matter what our age, everything can change?Is it time to think again, Rachel?

”Ett oväntat val” är @marian_keyes uppföljare till bästsäljaren ”En oväntad semester” (som kom på svenska 1999). Jag minns inte alla detaljer, men minns att jag älskade den och de andra böckerna om systrarna Walsh. Just dessa två handlar iallafall om Rachel. I boken från 90-talet hamnade hon på rehab, och nu dryga 20 år senare har hon hunnit vara ren i många år samt gift med sin stora märken Luke - och är när boken börjar skild sedan 6 år. En feelgood kan man tro? Men den här bladvändaren är mycket mer än så. Den te upp många djupa, tunga ämnen som verkligen berör. Missbruk, sorg, att förlora närstående och mycket annat som jag inte vill avslöja. Det är särskilt en otroligt tragisk händelse som egentligen är grunden till hela boken. Slutet är väldigt feelgoodaktigt, men det gillar jag bara. Tyckte mycket om den här och kommer saknar karaktärerna! Blev lite boksmälla när jag läste ut ”Stjärnfall” av @louiseboijeafgennas och nu ”Ett oväntat val” på raken… TACK @norstedts_forlag för det önskade recensionsexemplaret! 🌸

Marianne Skoglund

2022-08-29

Inte lika bra som EN oväntad semester. Den här följer ungefär samma mönster så under läsningen funderar man mer över hur författaren ska komma dit än över hur det ska gå för huvudpersonerna.