Aftonland

Bohman, Therese

| 2016

Karolina är professor vid Stockholms universitet, navigerar sig fram i den akademiska världen och lever ensam efter uppbrottet från en lång relation. När hon ska börja handleda en ny doktorand slås hon av hans självförtroende. Han säger sig ha funnit ny information som förändrar historieskrivningen av svensk bildkonst tack vare upptäckten av en kvinnlig konstnär verksam runt förra sekelskiftet. Karolina finner sig snart indragen i ett spel med flera oväntade bottnar, både känslomässigt och professionellt. Aftonland är en idéroman om kärlek, konst och ensamhet. Karolina rör sig i intellektuella kretsar men hela tiden finns där det rent mänskligt närvarande, det sexuella, det pulserande, livskonkurrensen, ledan och sveken, konsekvensernas rädsla...

2020-08-23

Therese Bohmans sätt att skriva får mig verkligen att känna med Karolina. Hennes känslor, tankar och kval. Vackert språk och en tankeväckande berättelse.

Frida

2018-06-05

Delvis mycket bra men faller platt emellanåt. Duktig författare.

2017-05-23

Skickligt allt ihop. En roman som utspelar sig i samtiden. Hur mycket är detta egna erfarenheter? Jag läste att någon gjorde jämförelsen med Karolina, bokens huvudperson, och Lena Anderssons Ester Nilsson. Båda berättelser om kvinnor och kärlek och hur de söker efter den. Bohman får mig verkligen att känna Karolinas längtan men samtidigt också hennes kritiskt genomskådande blick när det gäller kulturfolk och människor inom universitets- och mediavärlden. Stundtals en mörk berättelse.

Malena Palmquist

2017-05-22

Karolina är en ensam kvinna som på något sätt känns väldigt desillusionerad och känslomässigt avskuren.

Malin H

2017-03-12

som forskare och medelklassperson har jag så många liknande förutsättningar som karolina, och det är på ett sätt en berättelse om "mig", eller sådana som mig, och det kändes i läsningen.

Emma Fägerlind

2016-11-07

Den handlade inte om det jag förväntade mig, men vad gör väl det? Jag älskar författaren i allmänhet och tyckte att det var intressant att följa Karolina. Sen slutade allt mycket bra med, helt i min smak, och det är ju inte fel.

2016-10-05

Att en sådan torr kvinna som Karolina ens kan känna lust är en gåta för mig. Allt annat känns avstängt. Hon borde börja med en kurs att sätta ord på sina känslor och sedan bara fortsätta framåt. Vackert språk och en karaktär som berör.