Förbannade fred

Journalisten Sara Rydberg åker till Afrika för att rapportera om konflikten i Darfur. Reportagen ska visas i en tv-sänd gala, där pengar ska samlas in till en välgörenhetsorganisation. Med på resan följer den unga, populära bloggaren Lena Runhag, något som kommer att få oanade konsekvenser för Sara.Femtonåriga Ghalia och hennes släktingar försöker fly till flyktinglägren i Tchad efter att deras by har attackerats. Anders, en svensk SSG-soldat, har börjat tvivla på de franska specialstyrkor han tjänstgör tillsammans med.Den amerikanske legosoldaten Greg åtar sig motvilligt att medverka vid försöken att störta Tchads president.När kriget bryter ut korsas deras vägar och det blir ett möte som förändrar allt.Förbannade fred, den fristående fortsättningen på Älskade krig, är en berättelse om verkligheten bakom tidningarnas notiser om den långvariga konflikten i Darfurprovinsen...

Johan Pihel

2017-12-05

Välskriven, men det känns som om delarna av boken som utspelar sig i Darfur/Tchad har fått betydligt mer omsorg och uppmärksamhet än delarna som utspelar sig i stockholm. Hade hellre sett ytterligare 50 sidor Darfur och skippat stockholmsdelen.. Författaren fångar personernas frustration och ångest på ett ypperligt sätt. En av få bra svenska skönlitterära krigsböcker.

Inte lika stark som "Älskade krig", men den får en definitivt att tänka. En mörk bok fylld med ilska - en känsla som smittar av sig på läsaren.

Maria Klamas

2012-08-08

Om något... om krig? om fred? om konflikter dit vi sänder människor och som vardagsmänniskan inte vet något om men har många åsikter om? om vänskap? om kärlek? om otillräcklighet? ja jo boken har nog många bottnar och jag gillar Johannes sätt att beskriva skeenden där svenska försvaret på ett eller annat sätt utför uppdrag... Hon beskriver hur välgörenhet och galor (dessa hemska man ska ringa in och lämna pengar till... kära nån va gräsligt...) och hur det kanske i många fall handlar mer om enskildas önskningar om att framstå som aktiva, engagerade och samhällsintresserade än om att faktiskt utföra något... Sammantaget tycker jag dock inte att denna bok kommer upp i betyg på samma sätt som den förra, den griper inte tag i mig, den känns mer fragmenterad och ytlig än den förra, kanske för många parallella historier?? men klart läsvärd och kan förhoppningsvis öppna upp ögonen på folk kring olika katastrofer och krig som finns i världen och vad det för med sig att arbeta inom denna sektor!

Eiya

2010-05-17

Inte lika vass som "Älskade Krig", men Johannes sätt att skriva når ändå fram & berör. Det är en bok som inte riktigt lämnar en efter man har läst den - lite etsar den sig fast och får en att tänka efter; är det verkligen såhär? & jag vill gärna tro på det, lite för att händelserna känns så nära, oifrånkomliga, men även att hennes karaktärer känns så levande, så levande. Hon lyckas verkligen med sina personligheter; Sara och Chris är de hon skildrar bäst - men även Greg som kommer tillbaka håller i sig även i denna boken. Jag rekommenderar "Förbannade Fred", men även om det är en fristående fortsättning bör man nog ha läst "Älskade Krig" före för att få en djupare förståelse.

harriet karlsson

2010-05-01

Ja det är säkert så människor fungerar och hjälpverksamheter. Hyfsat läsvärd.

2010-02-17

Läste boken "Älskade krig" av Johanne Hildebrandt för ett par dagar sedan, och tyckte att den var väldigt bra.

Den här boken: "Förbannade fred" är en fristående fortsättning på boken "Älskade krig".

Jag tyckte att den här boken var precis lika bra. Den påminde mycket om den första boken, men den var absolut ingen upprepning.

Och precis som i den förra boken, så var den väldigt intressant, och jag lärde mig en hel del om Darfur-konflikten.

Boken var intressant, gripande, spännande, lättläst, och mycket bra. Jag kan verkligen rekommendera båda böckerna.

Kristina Simar

2009-12-30

Allt Johanne Hildebrandt gör är bra. Förbannade fred var förbannat bra.