Aednan

Axelsson, Linnéa

Vinnare av Augustpriset 2018 årets skönlitterära bok En mor och hennes yngste son vilar med några andra kvinnor, gamla och barn i en kåta. Framför dem längs flyttleden driver hennes make och deras äldre son renhjorden. De är på väg mot en ö i nordligaste Norge och sommarens betesmarker. Ingen anar att gränsen till Norge inom ett par år kommer att vara stängd för dem, att de ska tvingas lämna sitt hem, och att kommande generationer ska möta helt andra svårigheter.Ædnan är gammal nordsamiska och betyder landet, marken och jorden. Eposet ÆDNAN berättar om två samiska familjer, vars öden speglar samernas moderna historia från 1900-talets början till vår tid. Skärva för skärva växer ett känslomässigt landskap fram, samtidigt som familjernas liv flätas samman med Sveriges koloniala politik.Men kolten stårberedd?För varje ny årsringska den kämpaför varje knäcktsläktledska den vittnaoch...

Torbjörn Nilsson

2021-04-08

Glesa och mättade meningar ger ett tungt och poetiskt vittnesmål om de samiska livsvillkoren och identiteten under de senaste hundra åren. Fint inläst av författaren.

2020-04-07

Gäsp! Utmärkt sömnpiller! Jag förstår inte hälften av vad den här boken handlar om och jag förstår heller inte de fantastiska recensionerna.
Ingenting som jag personligen kan rekommendera!
Tyvärr, åter ett bottenbetyg!

💜

Josefine Lind

2019-03-03

Fantastisk språk, berättelse, levnad, formuleringar, och kulturen som vi som inte har det med oss från våra släkten heller inte vet så mycket om.
Ett sätt för alla att få ta del av hur det känns att ärva något man inte vet så mycket om men alltid blir sedd med. Och en längtan att faktiskt vara en del av det.

Fin prosalyrik om samer i tre generationer. Vackert och skarpt politiskt.
Politiskt blir resultatet när det som aldrig visas plötsligt finns där, i ditt sinne, genom läsningen.
Den här boken lärde mig mer om samernas 1900-talshistoria, och om den svenska statens hänsynslöshet, än något annat.

Lovisa Ståtenhag

2018-12-28

Det är nog en viktig och stor bok, men jag måste säga att den var svårläst. Jag kunde tappa bort mig i diktningen och blandade ihop personerna. Tyvärr är inte detta litteratur tillgänglig för alla. Den större massan som skulle behöva nås av kunskapen och den känslomässiga förankringen som förmedlas kommer aldrig att läsa boken.

Jag har dock markerat vissa passager där jag tycker att formuleringarna och radbrytningen är särskilt fin, som här där man riktigt kan känna naturens smärta:

”Men svensken han dämde

Och älven blev liggande
dämpad och tyst
bakom dammarnas mörka
steniga blinda murar

Dolskt gled strömmarna
ner bland turbinhallars
djup under fjället

och rann upp på ovant ställe

Bit efter bit måste
hjordarna maka på sig”

Elisbeth Andersson

2018-10-07

Har just läst färdigt, och jag är helt bedövad av boken. Den är enorm. Wow! Först trodde jag (är ingen "diktläsare") att den skulle vara svår. Men efter att ha läst de hyllande recensionerna bestämde jag mig för att läsa den. Och jag ångrar det verkligen inte. Kan varmt rekommendera denna bok. Långa passager kan man läsa högt för sig själv. Det finns delar jag slår upp och läser om. Läs!

Petter Larsson

2018-09-03

En oerhört stark text. Har sett att gestaltningen verkar provocera, men jag finner den vara kongenial. Ett poetiskt episkt berättande om samerna och statens agerande. Om man inte tycker om att utmanas både i innehåll och stil kanske man ska välja en deckare. Men om man däremot vill bli omstörtad och verkligen lära sig om hur djupt den svenska kolonialismen tränger, då rekommenderar jag den helhjärtat.

Inger Johansson

2018-05-17

Orkade mig inte igenom. Kändes väldigt påhittat och försökte vara "finkulturell". Författaren tar på sig en lite för stor tröja.

Helene Ollo

2018-05-02

Recensenten i Expressen har en poäng. Språkligt är detta ok men inte mer. Som prosa men med radbyten. Episkt vers är det inte. Men problemet är ett annat. Allt skrivs ut, läsaren antas vara okunnig om båda historia och förmåga att se samband. Aednan är mer en lärobok om hur illa behandlade samer blivit - för det har de - än läsbar litteratur.
Få kommer läsa boken vilken gör att Axelsson kan leva på dess ambition snarare än kvalité.