Adolf Hitler

Liljegren, Bengt

| 2008

"Intressant", "Flyhänt" Dagens Nyheter "Välskriven" Smålands-Tidningen "Öppnar för nya frågor om och kring Hitler och hans tid" Dagbladet "Läsvärt" Svenska Dagbladet "Uttömmande" Länstidningen Södertälje "Rapp, lättläst" Tidningen Ångermanland Han var 175 cm lång, vägde runt 70 kg, led av kroniska magbesvär och älskade chokladkaka. Han skrattade ofta så mycket att han vek sig dubbel och fick tårar i ögonen. Det förstår väl alla att det är Adolf Hitler vi talar om? Trots att han är en av 1900-talets mest omdebatterade män, finns det lite skrivet om Hitler som person. Många historiker menar att den tyske diktatorn inte hade något privatliv och har därför fokuserat på hans roll som Führer. Bilden av den tyske diktatorn har ofta blivit svartvit: för nazisterna var han en övermänniska, för omvärlden gick han till historien som en djävul....

Inger Jonsson

2017-04-03

Mycket intressant. Lättläst trots att den innehåller många fakta.

Benjamin Elfors

2016-09-06

Populärvetenskaplig, men hela tiden intressant läsning. Rekommenderar dock Joachims Fests, långt mer djuplodande, biografi om man bara vill läsa en.

JW

2015-01-12

Bra insikt i Hitlers person, hans uppväxt och liv. Man inser att han faktiskt bara var en människa, om än en mycket dålig sådan.

Axel Tingman

2012-08-18

En av de bättre Hitler-biografier jag har läst hittills. Intressant att få läsa om privatpersonen Hitler och inte bara om hans roll som politiker och diktator.

Liam Olsson

2011-11-08

Bra skriven. Intressant att få lära känna privatpersonen bakom fasaden.

Nicholas Jacobsen

2011-08-02

Boken gav mig mycket ny och intressant kunskap om Hitler före maktövertagandet. Vid några tillfällen saknar jag källhänvisningar och författaren drar slutsatser då och då som känns lite tendensiösa.

Lotta Ek

2011-07-26

En fantastiskt intressant bok, den beksriver Hitler utifrån ett annat perspektiv än det man är van vid.
Plötsligt får man en bild av honom som människa, inte bara krigsmaskin som han ofta framställs som. Men jag får dessutom ännu mer rädsla inför de kommande Hitlers som vi inte har sett än, även om det inte kan hända i samma omfattning. Det är så mycket och enkla saker som spelar in i "formandet" av en Hitlermännika och ingen kan ana var de föds.

Hur som helst, boken får högsta betyg av mig, eftersom den fångar mitt intresse, behåller dte och lär mig nånting!

Lars Andersson

2011-05-17

En aning svag biografi, med mycket egna tolkningar speciellt om Hitlers sexualliv, som jag har fått motsatt uppfattning om på annat håll ( läs gärna tex. Evas kusin ). Stark 2:a.

Louise A

2011-02-08

Välskrivet och lättläst. Hitler var ju faktiskt oxå en vanlig människa, precis som vi andra. Det glöms alltid bort.

Michael X

2010-05-23

En stark trea. Själva porträttet av Hitler är värt något mer, inte minst att författaren avvisar en del myter om H. Men bakgrundstäckningen är svag och sagoartad, detta försöker dock författaren reparera i Efterordet. Det är beklämmande att man (inklusive historiker) 60-80 år efter händelserna inte har har en mer objektiv bild och mer allmängiltiga måttstockar.

Jag "läser" boken som ljudbok (som strömmad fil på Nätet) i Tomas Bolmes uppläsning vilket förstärker sagokaraktären och känslan av godtycklighet i påståendena (detta förstärks av att hans röst är starkt sammankopplad med Jan Guillous 'sagor').

Mats Ahlgren

2010-04-23

En saklig hitlerbiografi utan ambitioner att förklara Hitler utifrån psykoanalysens villkor.

Lars Börjestrand

2010-04-18

En riktigt intressant (om nu en galning som Hitler kan vara intressant) bok som gav en helhetsbild av hitlers liv från alla sidor. Episoder som trots allvaret kan uppfattas som dråpliga. Ex att fuhrernsmage spelade honom spratt och att man alltid fick vädra rummet efter lägesgenomgångarna i kriget !

2010-02-25

En välskriven biografi om en "överskildrad" person. Det intressantaste, och för mig mest okända, var hans uppväxt och ungdomstid. Tänk att denne arbetsskygge konstnärsbohem blev en stor människodomptör. Enligt Liljegren var det deltagandet i första världskriget som förändrade hans personlighet. Kanske, eller så fick han chansen att skapa en storslagen rollgestalt.

Gunnel Schieber

2010-02-16

Denna bok är öerhört läsvärd, spännande och skapar intresse för historia.

Viktor Ivicz

2009-06-19

underhållande men boken känns bitvis ytlig och alltför fragmentarisk