Adjö, herr Muffin

Nilsson, Ulf

| 2022

Herr Muffin tänker tillbaka på sitt liv. En gång var han ett ungt och starkt marsvin som kunde kånka och bära på gurkor, men nu är han gammal, trött och grå. Han minns och gör en liten lista: 1 mycket klok och vänlig fru. 1 blått litet hus med egen brevlåda. 6 små lurviga barn. 3 gånger om dagen kelad med. 728 hela gurkor under livet. Och post då och då i brevlådan. Jag har haft det bra, bättre än de flesta, tänker Herr Muffin. Men en onsdag får han plötsligt ont i magen ?Ulf Nilssons text är varm och inkännande. En bedårande bok om livet, kärleken och döden.

En Riktigt sorlig liten kort bok om
Herr Muffin
Vi lyssnade på denna Bladvändare & några tårar rann ner för våra kinder
5/5st❤

2019-10-31

Jättesöt historia!

Bojsan

2018-11-07

Detta är en fin bok om döden som gör det lätt att greppa för de yngre barnen. Den är charmigt illustrerad och sorgsen på ett bra sätt. Den öppnade upp för samtal kring döden med barnen vilket jag tycker är bra. Ett svårt ämne att tala om och svårt att veta vilken nivå barnen klarar av. Men detta har Adjö herr Muffin hjälpt till med.

Malin Jansson

2014-02-25

En historia som berör och som lämpar sig att läsa i samband med att man förlorar någon när och kär.

Sandra Björn

2014-02-11

fick mig att gråta framför bokhyllorna på jobbet.

Ingela Sundelin

2013-05-30

Fin och sorgslig bok om döden och kärleken till ett husdjur.

Annimoure Nilsson

2013-05-03

OJ vad vi grät. Nioåringen, åttaåringen och så jag.
Sonen tänkte på vår dvärghamster som ligger under ett meterhögt kors i trädgården. Dottern tänkte på våra marsvin, att de inte ska finnas för evigt. Själv grät jag för att mina barn grät så innerligt. Det avslutades med en lång gos-stund med marsvinen.

Alice Haraldsson

2012-12-07

Jag är 13 år. Och det här är den bästa bok jag har läst! Har aldrig läst en bok som har varit bättre än den här! Det är sann konst att skriva en bok som man blir rörd av på bara några sidor! Tack Ulf Nilsson den här boken betyder oerhört mycket för mig!

jessica hardiman

2012-09-04

älskar den här boken om den gamla hamstern! Kan inte låta bli att fälla en tår på slutet så fin den är!

Bea Johansson

2012-08-09

Adjö herr Muffin är en bra berättelse om ett älskat marsvins liv.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Min målgrupp är ett till fem år och denna brukar jag inte läsa med barnen på förskolan.

Liv Anna Elisabeth

2012-06-01

Sött och nära om död och om att sörja.

Johanna Tallroth

2012-04-11

En finstämd om bok om döden och om älskade husdjur som dör.. bra!

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Ulf Nilsson är en pärla som skriver om STORA känslor för våra SMÅ! Bästa och allvarsammaste boken om hur döden kan kännas! Funkar för barn 3-10!

monica eklöf

2011-12-02

En fantastisk poetisk bok som tar saknad på allvar! Läser den högt för mina elever och tyst för mig själv då och då.

En fantastisk bok om döden.

petra lindqvist

2011-06-02

En bra bok för de små om ämnet döden. En pedagogisk bok.

Anna Renström

2011-03-26

Berör barn som vuxen.

Jonna

2011-03-20

Jag grät när jag läste boken eftersom jag tänkte på när jag hittade mitt eget marsvin död.

Merja A

2011-02-24

Underbar och sorglig. Om jag hade läst boken högt för ett barn hade jag nog gråtit.

Elisabeth E

2010-12-07

Så gripande!

miles andreas

2010-02-23

om någon ugne blivit av med någon de känner,, så itne fan blir de klokare efter att ha läst denna bok..

Aron

2010-01-09

Den var ganska sorglig för de pratar mycket om döden

Johanna Galenpanna

2009-12-30

Finstämd är rätt ord, och ack vad sorglig den är. Ska köpa ett eget exemplar och ställa i bokhyllan.

Lotta Norén

2009-10-27

Vilken underbart sorglig bok. Som jag kommer att läsa många gånger. För ett eget exemplar är nu inköpt.

Louise A

2009-10-27

Jag trodde bara det var jag som grät när jag läste denna...tydligen inte. Skönt! Underbar bok.

A Bookaholic Swede

2009-10-27

Jag skulle nog inte kunna läsa denna för små barn, jag skulle bara gråta...

Ulla Olsson

2009-08-31

Grinar varje gång - kan inte låta bli.

2009-06-11

En bra barnbok om sorg och döden. Vi grät tillsammans, men pratade också vidare i ämnet.