Ada löser ett bråk

Clausson, Malin

Ada ska börja i tvåan efter sommaren. Hon börjar bli stor. Det känns både bra och inte bra. Särskilt nu när hon snart ska ha ett jättesvårt matteprov. Dessutom har hon blivit osams med Hilda. Och Sigrid. Och storasyster. Ja, faktiskt har det blivit väldigt mycket bråk på sista tiden. För mycket tycker mamma som säger att Ada måste lära sig att BEHÄRSKA SIG. Det tycker Ada är det svåraste som finns. Det är till och med ett svårt ord att stava till.    Ada försöker lösa alla problem, både i matteboken och på skolgården. Men ibland blir det bara bråk Ada löser ett bråk är en rikt illustrerad högläsningsbok, men också en perfekt bok för den som precis har lärt sig att läsa själv. Med hög igenkänning berättar Malin Clausson och Cissi Welin om hur jobbigt det är att både vilja vara stor och liten på samma gång. Och hur svårt det kan vara att hantera starka känslor. I slutet av boken bjuder...

@barnbokstips

2020-07-08

Böckerna om Ada är fina och bra! Vår 7-åring tycker om dem och vill hela tiden fortsätta läsa. Jag tänker att han tycker de är spännande för att han själv kan känna igen sig i den vardag vi får uppleva i boken. Ada löser ett bråk får plats med mycket: ilska som kokar över och får en att göra saker som man sen ångrar och skäms över. Bråk med kompisar, att jämföra sig när det kommer till provresultat, hur snabbt man blir klar med mera. Ada får gå till en kurator och jag tycker det är fint att han framställs positivt för i många böcker framställs kuratorer och psykologer negativt. Fina illustrationer i färg på alla uppslag som förstärker texten. En bra, spännande vardagsserie!

I denna tredje fristående bok om Ada får vi följa henne när hon i sin vardag kämpar med att hantera sina känslor. Vi får läsa om hur Ada hamnar i flera jobbiga situationer som eskalerar till bråk, där Ada inte hinner stoppa sig.
Efter ett matteprov så börjar Ada bråka med sin bästa kompis och det leder till att Ada säger elaka saker och puttar till henne. Kanske kan hon få tips av kuratorn i hur hon ska hantera sina känslor så hon inte gör illa folk i sin närhet?
Ada lär också känna en ny kompis som öppnar upp matematikens värld för henne. Här vill ju Ada sluta med bråk medan kompisen försöker lära henne bråk - att räkna med bråk. Tur!

I Adas ambition att slåss mindre så väljer hon att gå till skolans kurator. Väl där förmedlar kuratorn olika strategier Ada kan använda sig av i sina relationer.
Jag känner mig avig till råden då Ada avråds från att gå undan och låsa in sig på toaletten utan istället räkna till tio och prata med kompisarna. Min erfarenhet är att det är för svårt för många explosiva barn som i trängda situationer hamnar i ”fly eller fäkta”-reaktion. För vissa barn är det då väldigt lätt att slå till innan man hinner stoppa sig. Då tycker jag att gå undan innan det blir för svårt är klokt, även om man riskerar att missa en bit av lektionen. Att inte utsätta andra för våld måste alltid vara viktigare. Jag hade gärna sett att Ada fått andra strategier än att exempelvis räkna till tio. Om man är explosiv så kan det vara svårt att stanna kvar på stället och räkna till tio, bredvid personen som väcker ens ilska.
Jag saknar råd i boken om hur hon kan fly undan bråken på ett bättre sätt än att låsa in sig i toaletten? När det blir för svårt kanske det kan finnas en härligt ”lugn och ro”-rum som alltid är okej att springa till i tid innan elaka ord/slag kommer när man känner att konflikter börjar bli för svåra.
Har man kommit överens om en plan är det också lättare för de vuxna att återfinna en.
Detta är mina tankar och jag är väldigt nyfiken på vad @barnbokstips har för tankar om boken då hon jobbar som kurator på skola. Ser fram emot att läsa hennes recension!

Det är uppfriskande att det är en jämnårig tjej med slöja som är den absolut bästa på matte i boken. Genom uppmuntran och stöd sprider hon sedan kunskapen vidare till fler tjejer i boken. Det känns dock lite stereotypt framställt att hon vid första tillfället räknar matte samtidigt som hon har tvättstugan och vid andra tillfället behöver gå och hjälpa till med maten.
Men det är kul hur man får in så pass mycket matematik kopplat till tjejer i berättelsen. Boken avslutas också med uppslag som går igenom och förklarar hur och när i skolan man räknar med bråk - kul!

Boken har rikligt med väldigt fina illustrationer av Cissi Welin som fångar barnens känslor och uttryck. Dessa illustrationer har även tryckts i färg boken igenom vilket förhöjer läsupplevelsen. Bra prioriterat av förlaget!

Lite kritik men i övrigt en rolig och annorlunda story. Jag högläste för min I (6,5 år) som uppskattade boken mycket och ville direkt läsa de övriga Ada-böckerna.

Philip 7 år:
Vi har läst Ada löser ett bråk. Den handlar om en flicka som heter Ada. Ada är lika gammal som jag och ska börja tvåan efter sommarlovet. Det ska jag också. Adas mamma är bra på att göra pannkakor. Det är min pappa också. Vi har hemmagjord sylt på. Det är gott.

När man går i tvåan får man ta med en leksak. Det får man inte i min skola. De säger att det kan vara orättvist och att saken kan komma bort.

Ada har en kompis som heter Hilda. Ada hjälper en kompis på ett prov men får lapp hem. De säger att hon fuskat så mamma och pappa blir arga. Det är inte rättvist. Ada har ritat på väggen också. Det får man inte. Ada är arg mycket i boken men det är inte hennes fel. Hon får lära sig att räkna till tio när hon blir arg. Ada får en ny kompis som är bra på matte. Hon heter Hajar och hon har en storebror som Ada är kär i. Det är en bra bok. Fina bilder.

AC (mamma):
Detta är en charmig bok och passade oss väldigt bra då Ada är lika gammal som Philip och går igenom exakt de sakerna Philip går igenom. Boken öppnade upp för diskussion också då Philip tyckte de vuxna var orättvisa mot Ada.

Längst bak i boken finns det även två sidor som bjuder in till diskussion om man vill läsa boken högt i klassrummet. Det tar upp vad bråk betyder, varför man bråkar, om kärlek börjar med bråk, när man räknar med bråk och om det kan vara bra att bråka. Boken är lättläst och ska den läsas i ett klassrum behöver du lägga max 45 minuter. Ett barn som kommit igång med läsningen och kommit en bit kan läsa denna bok själv. Det är lite store text, inte allt för mycket text och fina illustrationer.

Boken är fristående så även om det är tredje boken behöver man inte läsa de andra två innan.

Det är stor igenkänning både från barn och föräldrar perspektivet.