Ada lser ett brk

Clausson, Malin

| 2020

Ada ska brja i tvan efter sommaren. Hon brjar bli stor. Det knns bde bra och inte bra. Srskilt nu nr hon snart ska ha ett jttesvrt matteprov. Dessutom har hon blivit osams med Hilda. Och Sigrid. Och storasyster. Ja, faktiskt har det blivit vldigt mycket brk p sista tiden. Fr mycket tycker mamma som sger att Ada mste lra sig att BEHRSKA SIG. Det tycker Ada r det svraste som finns. Det r till och med ett svrt ord att stava till. Ada frsker lsa alla problem, bde i matteboken och p skolgrden. Men ibland blir det bara brk Ada lser ett brk r en rikt illustrerad hglsningsbok, men ocks en perfekt bok fr den som precis har lrt sig att lsa sjlv. Med hg igenknning berttar Malin Clausson och Cissi Welin om hur jobbigt det r att bde vilja vara stor och liten p samma gng. Och hur svrt det kan vara att hantera starka knslor. I slutet av boken bjuder...

@barnbokstips

2020-07-08

Bckerna om Ada r fina och bra! Vr 7-ring tycker om dem och vill hela tiden fortstta lsa. Jag tnker att han tycker de r spnnande fr att han sjlv kan knna igen sig i den vardag vi fr uppleva i boken. Ada lser ett brk fr plats med mycket: ilska som kokar ver och fr en att gra saker som man sen ngrar och skms ver. Brk med kompisar, att jmfra sig nr det kommer till provresultat, hur snabbt man blir klar med mera. Ada fr g till en kurator och jag tycker det r fint att han framstlls positivt fr i mnga bcker framstlls kuratorer och psykologer negativt. Fina illustrationer i frg p alla uppslag som frstrker texten. En bra, spnnande vardagsserie!

I denna tredje fristende bok om Ada fr vi flja henne nr hon i sin vardag kmpar med att hantera sina knslor. Vi fr lsa om hur Ada hamnar i flera jobbiga situationer som eskalerar till brk, dr Ada inte hinner stoppa sig.
Efter ett matteprov s brjar Ada brka med sin bsta kompis och det leder till att Ada sger elaka saker och puttar till henne. Kanske kan hon f tips av kuratorn i hur hon ska hantera sina knslor s hon inte gr illa folk i sin nrhet?
Ada lr ocks knna en ny kompis som ppnar upp matematikens vrld fr henne. Hr vill ju Ada sluta med brk medan kompisen frsker lra henne brk - att rkna med brk. Tur!

I Adas ambition att slss mindre s vljer hon att g till skolans kurator. Vl dr frmedlar kuratorn olika strategier Ada kan anvnda sig av i sina relationer.
Jag knner mig avig till rden d Ada avrds frn att g undan och lsa in sig p toaletten utan istllet rkna till tio och prata med kompisarna. Min erfarenhet r att det r fr svrt fr mnga explosiva barn som i trngda situationer hamnar i fly eller fkta-reaktion. Fr vissa barn r det d vldigt ltt att sl till innan man hinner stoppa sig. D tycker jag att g undan innan det blir fr svrt r klokt, ven om man riskerar att missa en bit av lektionen. Att inte utstta andra fr vld mste alltid vara viktigare. Jag hade grna sett att Ada ftt andra strategier n att exempelvis rkna till tio. Om man r explosiv s kan det vara svrt att stanna kvar p stllet och rkna till tio, bredvid personen som vcker ens ilska.
Jag saknar rd i boken om hur hon kan fly undan brken p ett bttre stt n att lsa in sig i toaletten? Nr det blir fr svrt kanske det kan finnas en hrligt lugn och ro-rum som alltid r okej att springa till i tid innan elaka ord/slag kommer nr man knner att konflikter brjar bli fr svra.
Har man kommit verens om en plan r det ocks lttare fr de vuxna att terfinna en.
Detta r mina tankar och jag r vldigt nyfiken p vad @barnbokstips har fr tankar om boken d hon jobbar som kurator p skola. Ser fram emot att lsa hennes recension!

Det r uppfriskande att det r en jmnrig tjej med slja som r den absolut bsta p matte i boken. Genom uppmuntran och std sprider hon sedan kunskapen vidare till fler tjejer i boken. Det knns dock lite stereotypt framstllt att hon vid frsta tillfllet rknar matte samtidigt som hon har tvttstugan och vid andra tillfllet behver g och hjlpa till med maten.
Men det r kul hur man fr in s pass mycket matematik kopplat till tjejer i berttelsen. Boken avslutas ocks med uppslag som gr igenom och frklarar hur och nr i skolan man rknar med brk - kul!

Boken har rikligt med vldigt fina illustrationer av Cissi Welin som fngar barnens knslor och uttryck. Dessa illustrationer har ven tryckts i frg boken igenom vilket frhjer lsupplevelsen. Bra prioriterat av frlaget!

Lite kritik men i vrigt en rolig och annorlunda story. Jag hglste fr min I (6,5 r) som uppskattade boken mycket och ville direkt lsa de vriga Ada-bckerna.

Philip 7 r:
Vi har lst Ada lser ett brk. Den handlar om en flicka som heter Ada. Ada r lika gammal som jag och ska brja tvan efter sommarlovet. Det ska jag ocks. Adas mamma r bra p att gra pannkakor. Det r min pappa ocks. Vi har hemmagjord sylt p. Det r gott.

Nr man gr i tvan fr man ta med en leksak. Det fr man inte i min skola. De sger att det kan vara orttvist och att saken kan komma bort.

Ada har en kompis som heter Hilda. Ada hjlper en kompis p ett prov men fr lapp hem. De sger att hon fuskat s mamma och pappa blir arga. Det r inte rttvist. Ada har ritat p vggen ocks. Det fr man inte. Ada r arg mycket i boken men det r inte hennes fel. Hon fr lra sig att rkna till tio nr hon blir arg. Ada fr en ny kompis som r bra p matte. Hon heter Hajar och hon har en storebror som Ada r kr i. Det r en bra bok. Fina bilder.

AC (mamma):
Detta r en charmig bok och passade oss vldigt bra d Ada r lika gammal som Philip och gr igenom exakt de sakerna Philip gr igenom. Boken ppnade upp fr diskussion ocks d Philip tyckte de vuxna var orttvisa mot Ada.

Lngst bak i boken finns det ven tv sidor som bjuder in till diskussion om man vill lsa boken hgt i klassrummet. Det tar upp vad brk betyder, varfr man brkar, om krlek brjar med brk, nr man rknar med brk och om det kan vara bra att brka. Boken r lttlst och ska den lsas i ett klassrum behver du lgga max 45 minuter. Ett barn som kommit igng med lsningen och kommit en bit kan lsa denna bok sjlv. Det r lite store text, inte allt fr mycket text och fina illustrationer.

Boken r fristende s ven om det r tredje boken behver man inte lsa de andra tv innan.

Det r stor igenknning bde frn barn och frldrar perspektivet.