Hellsing, Lennart

| 1995

Ett alfabet är en finurlig sak som börjar från början och slutar där bak. Det börjar med A och det slutar med Ö. Nu måste jag fara. Adjöken! Adjö! En smått klassisk ABC-bok med många roliga Hellsing/Ströyer-figurer: Agare Bagare Kopparslagare, Krakel Spektakel, Tussilago Solskensnäsa, Ylva Ytterskär i Ydre härad och så vidare hela alfabetet igenom. "Överdådigt dansar nonsens över sidorna, perfekt ledsagad av Strøyerubbar." Ulla Lundqvist, Dagens Nyheter

den var bra och hade rolig text älskade den när jag var liten

Pontus Gagge

2014-04-23

Det är svårt att inte tycka lite synd om barn vars föräldrar inte förstår sig på nonsens; särskilt inte det ädelnonsens Hellsing så rikligen begåvat oss med. Hans tidlösa verser fångar upp och uppmuntrar barnens naturliga förtjusning i ljud och ord (om man nu måste motivera konsten med någon nytta!).

ABC är med all rätta en klassiker, i ordets bästa bemärkelse: vår nyvordna treåring håller med genom att hojta "Vitami! Vitami!" ute på lekplatsen!

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Inte förtjust i vare Lennart Hellsing konstiga rim eller i ABC-böcker. Förstår inte deras funktion, åtminstone inte i förskolegruppen.

Anna Renström

2011-03-26

Se särskilt bilderna, ljuvligt.

Liza Bolin

2011-02-09

"Agare, bagare, kopparslagare/ snällt är det inte att slå en svagare/ Agarn slog stopp /bagarn slog opp/ kopparslagarn slog sönder en kopp." Need I say more?
Och Annica: jag tror det är så att om man själv inte gillar något kan det vara svårt att vara neutral inför den när man läser den med ungarna.

Linda Åslund

2011-01-05

Kluriga nonsenverser som blivit klassiska vid det här laget, och som också älskas av barnen. En av de få böcker jag fått läsa för dem hur många gånger som helst. Extra plus för de pyttesmå texterna som alla börjar på samma bokstav, på varje sida. Detta är en äkta ABC-bok.

Annica Bark

2010-05-25

Nja, jag tycker inte om den och barnen gillade inte heller den.