A Visit from the Goon Squad

Egan, Jennifer

| 2010

Jennifer Egan?s spellbinding interlocking narratives circle the lives of Bennie Salazar, an aging former punk rocker and record executive, and Sasha, the passionate, troubled young woman he employs. Although Bennie and Sasha never discover each other?s pasts, the reader does, in intimate detail, along with the secret lives of a host of other characters whose paths intersect with theirs, over many years, in locales as varied as New York, San Francisco, Naples, and Africa. We first meet Sasha in her mid-thirties, on her therapist?s couch in New York City, confronting her long-standing compulsion to steal. Later, we learn the genesis of her turmoil when we see her as the child of a violent marriage, then as a runaway living in Naples, then as a college student trying to avert the suicidal impulses of her best friend. We plunge into the hidden yearnings and disappointments of her uncle, an...

2022-10-04

Bra nra en femma. Riktigt vlskriven berttelse, och jag gillar hur den hoppar mellan olika personer och olika tider. PowerPoint-kapitlet var ocks vldigt kreativt, aldrig sttt p ngot liknande i berttelseform. Ganska tung och melankolisk.

Izabela Horn

2019-10-27

Huliganerna kommer p besk, huliganerna r tiden som besker karaktrerna i boken.
Riktigt bra bok som r skriven p ett speciellt stt utan kronologisk ordning s den kan stundvis vara rrig.
Men den berrde mig, d den fick mig sjlv att se tiden som en huligan. En grupp mnniskor som under ren som gr fr en koppling till varandra. Vi fr inblickar i drras liv under olika tidsperioder. I ungdomen nr de r fulla av hopp och sjlvfrtroende, 15-20 r senare nr livet har satt sina spr hos de. Nackdelen med boken var att det var inblickar utan fortsttning, jag vill ju veta mer vad som hnder, s bra r boken att man vill lsa mer.

Henrik Johansson

2018-01-31

Lite annorlunda och rtt utmanande att lsa tycker jag. Vet inte om jag klarade det.

Nenne No

2015-12-21

Fr lsryckt men har ngra riktigt fina glimtar. Vissa avsnitt mycket bttre n andra. Att det r s lngt mellan dom gr dock att boken saknar tyngd, och inte blir det bttre av att den avslutas svagt.

Anna Hedenstedt

2014-09-13

Svag fyra. Frfattaren spinner en vv av karaktrer och situationer - den som var bifigur i ena kapitlet r huvudperson i det andra, osv. Ett grepp jag gillar! Ibland berrs jag mycket, ibland mindre. Slutet band inte ihop s mycket som jag velat, men allt som allt en god lsupplevelse.

Anna Lindstrm

2013-05-23

Lite roligt upplgg p berttandet men jag knner mest "jaha" efter att jag lst klart. Jag blev inte tillrckligt intresserad av karaktrerna vilket gjorde att jag glmde vem som var vem och vem som knde vem, vad var det nu jag lste om den personen tidigare osv? Man ska nog vara mer fokuserad nr man lser den hr n vad jag var ;) terigen felsptt frn BT: de trodde jag skulle ge den 4,8. Hmmm, brjar jag bli gnllig mnne ;)

Ullis N

2013-02-11

En ny del av en livshistoria fr varje kapitel - en ny mnniska att lra knna, med anknytning till den fregende. Man skullle kunna tnka sig att det blir svrt att hlla kolla p relationen till varandra, men Jennifer fr det ltt.
De flesta kapitlen hller hg niv, men en var s trkigt att jag var p vg att lgga bort boken. Jag r glad att jag tog mig igenom det fr nsta, det om Ally var enastende!

2013-02-06

Jennifer Egan fick Pulitzerpriset fr den hr boken. Lste det dr ngonstans. Ngon i DN skrev en positiv recension. Dessa saker gjorde att jag ville lsa den. Nu r det gjort och det r en flyhnt skriven roman. Mycket detaljer och pusselbitar som skall lggas ihop. Ett stort pussel. Det berttade kommer inte i kronologisk ordning, men historien fltas nd fint ihop. Dock lite mrkligt att lsa ett av kapitlen som en Powerpoint-presentation.

Eva Pettersson

2012-12-18

Jag hade vntat mig mer av denna bok. Fick ingen knsla fr karaktrerna och levde mig inte in i berttelsen, tyvrr!

Therese H

2012-10-28

Nr jag brjade lsa trodde jag inte alls den skulle f en fyra men de sista kapitlen hjde betyget. Jag tycker i och fr sig att det var rrigt med alla personer och tidshopp och att hlla reda p hur folk hrde ihop men helheten kndes nd bra till slut.

Lotta Berling

2012-09-09

I brjan av boken tnker jag p De imperfekta. Berttartekniken, med olika berttare i varje kapitel men nd med ngot gemensamt, har mnga likheter i dessa tv bcker. Men Egan trnger djupare n Rachman, och hennes karaktrer och teman berr mig mycket mer.
Det handlar mycket om New York och om att leva och bli ldre dr.
Starkast berrd blir jag av slutraderna i avsnittet "Farvl min kra", dr den nedgende solen fngas i Sashas hemmagjorda fnsterprydnad, en cirkel av metall i ett snre: "Ser du," mumlade Sasha och tittade p solen, "Den r min." S vackert, s vemodigt.
Mycket bra bok!

Fiona *

2012-08-03

Det faller isr redan efter ngra kapitel. Som nr ungar kastar sllime p vggarna och den bara rinner nerfr - okontrollerat. Med tanke p upphaussning i amerikansk press, har de skerligen inte slime dr.

2012-07-30

Tycker inte att den r lsvrd hela vgen. I mitten ngonstans frlorar romanen nyhetens behag och blir att rrigare att flja, nr fler och fler personer blandas in i soppan. Upplever inte att vi kommer srskilt nra huvudpersonerna. Jag r ingen beundrare av det amerikanska samhllet och den hr romanen prglas av det och av en post-11 september knsla. Det dr med att livet r ndligt har jag upptckt fr lnge sedan.

Camilla Sylvan

2012-06-30

ldersngest. Trffskra tidsskildringar. Melankoliskt och ... Vldigt bra!

Malin H

2011-10-20

en sak som mnga uppskattar r nr man lst en bra roman, gillar karaktrerna s pass mycket att man vill veta hur det gick och att det i frfattarens nsta bok ges den dr glimten. s r det i de hr novellerna, fr det r ju mer noveller n roman, man fr se var folk hamnade eller var folk var. bara glimtar. att sprket r snudd p magiskt d och d gr ju den hr boken rtt s lsvrd. tyvrr s tycker jag att den bsta novellen kom frst, det var lite svrt fr resten att leva upp till den.

Lina Forss

2011-07-24

Smart och hhhhhhhhh, NYC, r en sucker fr allt nu som utspelar sig dr. Blir lite deppig av det futuristiska, nda sedan 1984 har visionen varit att vi kommer att bli avkodade och kalla, kallare n nu, men r vi inte egentligen ganska varma och underbara som mnniskor? Egentligen tror jag att det r vad frfattaren vill sga. Suvern.

Augustin Erba

2011-05-06

Trots mnga avancerade experiment med texten knns den sllan skt. Egentligen r det en novellsamling, dr novellerna ofta handlar om samma personer. Prosan r felfri och avskalad. Min enda invndning r att, precis som i "De imperfekta", s blir det stndiga hoppandet mellan perspektiv och karaktrer ett strre problem ju lngre boken pgr. Jag tror att frfattaren vill att jag ska vara engagerad i alla karaktrerna, men det blir inte s. Jag minglar med alla dessa karaktrer, men vi hinner aldrig prata.