A Visit from the Goon Squad

Egan, Jennifer

| 2010

Jennifer Egan?s spellbinding interlocking narratives circle the lives of Bennie Salazar, an aging former punk rocker and record executive, and Sasha, the passionate, troubled young woman he employs. Although Bennie and Sasha never discover each other?s pasts, the reader does, in intimate detail, along with the secret lives of a host of other characters whose paths intersect with theirs, over many years, in locales as varied as New York, San Francisco, Naples, and Africa. We first meet Sasha in her mid-thirties, on her therapist?s couch in New York City, confronting her long-standing compulsion to steal. Later, we learn the genesis of her turmoil when we see her as the child of a violent marriage, then as a runaway living in Naples, then as a college student trying to avert the suicidal impulses of her best friend. We plunge into the hidden yearnings and disappointments of her uncle, an...

2022-10-04

Bra nära en femma. Riktigt välskriven berättelse, och jag gillar hur den hoppar mellan olika personer och olika tider. PowerPoint-kapitlet var också väldigt kreativt, aldrig stött på något liknande i berättelseform. Ganska tung och melankolisk.

Izabela Horn

2019-10-27

Huliganerna kommer på besök, huliganerna är tiden som besöker karaktärerna i boken.
Riktigt bra bok som är skriven på ett speciellt sätt utan kronologisk ordning så den kan stundvis vara rörig.
Men den berörde mig, då den fick mig själv att se tiden som en huligan. En grupp människor som under åren som går får en koppling till varandra. Vi får inblickar i drras liv under olika tidsperioder. I ungdomen när de är fulla av hopp och självförtroende, 15-20 år senare när livet har satt sina spår hos de. Nackdelen med boken var att det var inblickar utan fortsättning, jag vill ju veta mer vad som händer, så bra är boken att man vill läsa mer.

Henrik Johansson

2018-01-31

Lite annorlunda och rätt utmanande att läsa tycker jag. Vet inte om jag klarade det.

Nenne No

2015-12-21

För lösryckt men har några riktigt fina glimtar. Vissa avsnitt mycket bättre än andra. Att det är så långt mellan dom gör dock att boken saknar tyngd, och inte blir det bättre av att den avslutas svagt.

Anna Hedenstedt

2014-09-13

Svag fyra. Författaren spinner en väv av karaktärer och situationer - den som var bifigur i ena kapitlet är huvudperson i det andra, osv. Ett grepp jag gillar! Ibland berörs jag mycket, ibland mindre. Slutet band inte ihop så mycket som jag velat, men allt som allt en god läsupplevelse.

Anna Lindström

2013-05-23

Lite roligt upplägg på berättandet men jag känner mest "jaha" efter att jag läst klart. Jag blev inte tillräckligt intresserad av karaktärerna vilket gjorde att jag glömde vem som var vem och vem som kände vem, vad var det nu jag läste om den personen tidigare osv? Man ska nog vara mer fokuserad när man läser den här än vad jag var ;) Återigen felspått från BT: de trodde jag skulle ge den 4,8. Hmmm, börjar jag bli gnällig månne ;)

Ullis N

2013-02-11

En ny del av en livshistoria för varje kapitel - en ny människa att lära känna, med anknytning till den föregående. Man skullle kunna tänka sig att det blir svårt att hålla kolla på relationen till varandra, men Jennifer får det lätt.
De flesta kapitlen håller hög nivå, men en var så tråkigt att jag var på väg att lägga bort boken. Jag är glad att jag tog mig igenom det för nästa, det om Ally var enastående!

2013-02-06

Jennifer Egan fick Pulitzerpriset för den här boken. Läste det där någonstans. Någon i DN skrev en positiv recension. Dessa saker gjorde att jag ville läsa den. Nu är det gjort och det är en flyhänt skriven roman. Mycket detaljer och pusselbitar som skall läggas ihop. Ett stort pussel. Det berättade kommer inte i kronologisk ordning, men historien flätas ändå fint ihop. Dock lite märkligt att läsa ett av kapitlen som en Powerpoint-presentation.

Eva Pettersson

2012-12-18

Jag hade väntat mig mer av denna bok. Fick ingen känsla för karaktärerna och levde mig inte in i berättelsen, tyvärr!

Therese H

2012-10-28

När jag började läsa trodde jag inte alls den skulle få en fyra men de sista kapitlen höjde betyget. Jag tycker i och för sig att det var rörigt med alla personer och tidshopp och att hålla reda på hur folk hörde ihop men helheten kändes ändå bra till slut.

Lotta Berling

2012-09-09

I början av boken tänker jag på De imperfekta. Berättartekniken, med olika berättare i varje kapitel men ändå med något gemensamt, har många likheter i dessa två böcker. Men Egan tränger djupare än Rachman, och hennes karaktärer och teman berör mig mycket mer.
Det handlar mycket om New York och om att leva och bli äldre där.
Starkast berörd blir jag av slutraderna i avsnittet "Farväl min kära", där den nedgående solen fångas i Sashas hemmagjorda fönsterprydnad, en cirkel av metall i ett snöre: "Ser du," mumlade Sasha och tittade på solen, "Den är min." Så vackert, så vemodigt.
Mycket bra bok!

Fiona *

2012-08-03

Det faller isär redan efter några kapitel. Som när ungar kastar sllime på väggarna och den bara rinner nerför - okontrollerat. Med tanke på upphaussning i amerikansk press, har de säkerligen inte slime där.

2012-07-30

Tycker inte att den är läsvärd hela vägen. I mitten någonstans förlorar romanen nyhetens behag och blir att rörigare att följa, när fler och fler personer blandas in i soppan. Upplever inte att vi kommer särskilt nära huvudpersonerna. Jag är ingen beundrare av det amerikanska samhället och den här romanen präglas av det och av en post-11 september känsla. Det där med att livet är ändligt har jag upptäckt för länge sedan.

Camilla Sylvan

2012-06-30

Åldersångest. Träffsäkra tidsskildringar. Melankoliskt och ... Väldigt bra!

Malin H

2011-10-20

en sak som många uppskattar är när man läst en bra roman, gillar karaktärerna så pass mycket att man vill veta hur det gick och att det i författarens nästa bok ges den där glimten. så är det i de här novellerna, för det är ju mer noveller än roman, man får se var folk hamnade eller var folk var. bara glimtar. att språket är snudd på magiskt då och då gör ju den här boken rätt så läsvärd. tyvärr så tycker jag att den bästa novellen kom först, det var lite svårt för resten att leva upp till den.

Lina Forss

2011-07-24

Smart och åhhhhhhhhh, NYC, är en sucker för allt nu som utspelar sig där. Blir lite deppig av det futuristiska, ända sedan 1984 har visionen varit att vi kommer att bli avkodade och kalla, kallare än nu, men är vi inte egentligen ganska varma och underbara som människor? Egentligen tror jag att det är vad författaren vill säga. Suverän.

Augustin Erba

2011-05-06

Trots många avancerade experiment med texten känns den sällan sökt. Egentligen är det en novellsamling, där novellerna ofta handlar om samma personer. Prosan är felfri och avskalad. Min enda invändning är att, precis som i "De imperfekta", så blir det ständiga hoppandet mellan perspektiv och karaktärer ett större problem ju längre boken pågår. Jag tror att författaren vill att jag ska vara engagerad i alla karaktärerna, men det blir inte så. Jag minglar med alla dessa karaktärer, men vi hinner aldrig prata.